کد خبر: ۳۱۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 19
چنانچه قصد انجام ایمپلنت دندان دارید باید نکاتی را رعایت کنید، قدم اول این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید.
 شفاآنلاین>سلامت>بازار تبلیغات درباره انجام ‌ ایمپلنت دندان داغ است، برخی مراکز درمانی ادعا می‌کنند با حداقل هزینه‌ها اقدام به کاشت دندان می‌کنند، این درحالی است که کارشناسان معتقدند استفاده از ایمپلنت‌های فله‌ای و به کارگیری نیروهای غیر متخصص عواقب جبران ناپذیری برای افراد دارد. دراین گزارش به نکاتی که شهروندان پیش از انجام ایمپلنت باید به آن توجه کنند، پرداخته‌ایم.
 
به گزارش شفاآنلاین: مشکلات اقتصادی، افزایش تعرفه‌‌ خدمات دندانپزشکی و بیمه‌های ناکارآمد سبب شده‌ این روزها بسیاری از شهروندان نتوانند از خدماتی که در مراکز استاندارد دندانپزشکی ارائه می‌شود، استفاده کنند.

در  چنین شرایطی اما برخی مواقع شهروندان ناچار به استفاده از خدمات دندانپزشکی می‌شوند و ناگزیر روانه کلینیک‌هایی می‌شوند که نسبت به دیگر کلینیک‌های دندانپزشکی قیمت‌های پایین‌تری را برای خدمات خود در نظر گرفته‌اند.

برای نمونه این‌ روزها برای ایمپلنت دندان قیمت‌های مختلفی مطرح می‌شود از 30 میلیون تومان گرفته تا حدود 8میلیون تومان در این بین اما برخی کلینیک‌های دندانپزشکی با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ادعا می‌کنند با چهار میلیون تومان نیز اقدام به نصب ایمپلنت ‌ می‌کنند.

این درحالی است که متخصصان این حوزه معتقدند اگر حداقل استانداردها را در نظر گرفت، نیز نمی‌توان با چنین مبالغی ایمپلنت مناسبی برای بیمار کار گذاشت. به همین دلیل باید به تخصص افراد یا کیفیت اجناسی که در این مراکز استفاده می‌شود، شک کرد.

چنانچه قصد انجام ایمپلنت دندان دارید باید نکاتی را رعایت کنید، قدم اول این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید.

دکتر آنی آندریسیان، جراح دندانپزشک دراین باره می‌گوید: برای هر شخصی نمی‌توان ایمپلنت در نظر گرفت. به همین دلیل پزشک ابتدا بررسی می‌کند تا مطمئن شود شخص مشکلی برای استفاده از ایمپلنت نداشته باشد‌.

آن طور که او توضیح می‌دهد ‌افرادی که به بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا هستند یا ‌دچار تحلیل استخوانی شده یا پوکی استخوان دارند، ‌نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.

به این ترتیب پس از اینکه با دندانپزشک خود در این خصوص مشورت کردید و مطمئن شدید که برای کاشت دندان مشکلی ندارید باید برای انجام این مهم به سراغ پزشک متخصص بروید، چراکه انجام ایمپلنت ‌ باید از سوی متخصصان انجام شود و دندانپزشکانی می‌توانند این کار را انجام ‌‌دهند که آموزش‌های لازم را دیده باشند.

دکتر ‌آندریسیان دراین باره می‌گوید: هر دندانپزشکی نمی‌تواند ایمپلنت را انجام دهد و نیاز است که دوره‌های لازم را در این خصوص دیده باشد.

آن طور که او توضیح می‌دهد جراحان فک و صورت و جراحان لثه متخصص انجام ایمپلنت هستند، چون هنگام تحصیل دوره‌های مخصوص ایمپلنت را پشت سر گذاشته‌‌اند.

دکتر ‌آندریسیان ادامه می‌دهد: برای نمونه انجام ایمپلنت برای برخی کیس‌ها از سوی دندانپزشک معمولی ‌ شدنی نیست‌. مثلا برخی ‌ افراد که دچار تحلیل شدید استخوان هستند نیاز به ‌پیوند استخوان دارند‌.

‌این درحالی است که دندانپزشکان عمومی نیز بعد از شرکت در دوره‌هایی که سه تا شش ماه زمان می‌برد، اقدام به انجام ایمپلنت می‌کنند.  

به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند که این حق بیمار است که از توانایی و مدرک پزشک خود اطلاع پیدا کند و مطمئن شود که پزشک او دوره‌های مخصوص ایمپلنت را پشت سر گذاشته است.
 ایمپلنت‌های بی‌کیفیت

خطر ایمپلنت‌های فله‌ای

کارشناسان معتقدند افزایش مشکلات اقتصادی سبب شده بسیاری از شهروندان هنگام استفاده از خدمات دندانپزشکی به حقوق اولیه خود توجه نکنند و اولویت‌های نامناسبی را در نظر بگیرند.‌  به همین دلیل کم نیستند افرادی که ‌در مراکز دندانپزشکی  ابتدا از هزینه انجام ایمپلنت می‌پرسند.

کاهش قدرت خرید شهروندان سبب شده برخی فرصت طلبان از این آب گل آلود ماهی بگیرند و با تبلیغ انجام ایمپلنت‌ ارزان  سلامت و جان شهروندان را به بازی بگیرند. برای نمونه این روزها مراکز زیادی هستند که ادعا می‌کنند با قیمت‌هایی مانند چهار میلیون تومان نیز اقدام به انجام ایمپلنت می‌کنند.

برآوردها نشان می‌دهد‌ اگر ایمپلنت از شرکت‌های معتبر تهیه شود و یک متخصص با تجربه این عمل را انجام دهد هزینه آن حدود 8 میلیون تومان خواهد شد.

به همین دلیل می‌توان گفت مراکزی که قیمت‌هایی حدود چهار میلیون تومان را مطرح می‌کنند؛‌ افرادی را که تخصص‌ و تجربه لازم را ندارد به کار می‌گیرند یا از اجناس بی‌کیفیت و ‌ ‌ایمپلنت‌های فله‌ای استفاده می‌کنند.

دکتر ‌آندریسیان درباره حقوق بیماران ‌ می‌گوید: در برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی برای بیماران به اندازه کافی وقت گذاشته نمی‌شود، چراکه می‌خواهند در مدت زمان کمتری سود بیشتری به دست بیاورند.

او ادامه می‌دهد: فراموش نکنیم که پزشک با جان انسان سر و کار دارد.‌ به همین دلیل در کشورهای پیشرفته دولت شرایطی ایجاد می‌کند که پزشکان بیش از توان‌شان فعالیت نکنند برای نمونه مالیات آنها را افزایش می‌دهد. ‌چون پزشکی که  خسته است، نمی‌تواند به درستی پروسه درمان را پیش ببرد.

 از عفونت تا مرگ

رعایت نشدن حداقل‌ استانداردهای لازم در برخی کلینیک‌های دندانپزشکی عواقب مرگباری برای شهروندان دارد. دراین بین مسئولان وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی باید این آشفته بازار را کنترل کنند. اما شهروندان نیز باید از حقوق خود آگاه باشند و فریب تبلیغات  مراکز درمانی غیر مجاز را نخورند.

‌دکتر آنی آندریسیان، جراح دندانپزشک درباره عواقب استفاده از ایمپلنت‌های فله‌ای می‌گوید: ‌ خطرات زیادی شخص را تهدید می‌کند. در ساده‌ترین شکل آن ممکن است شخص دچار یک عفونت ساده و از دست دادن ایمپلنت شود.

او ادامه می‌دهد: در برخی مواقع نیز ‌ممکن است شخص دچار عفونت‌های جدی شده و جان خود را از دست بدهد‌. جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: