کد خبر: ۳۱۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 19
به جز بیمه سلامت هیچ‌یک از بیمه‌ها سهم دارویاری را تسویه نکرده‌اند.این مسئله مشکلات متعددی برای داروخانه‌داران به‌وجود آورده است
شفاآنلاین>سلامت>به جز بیمه سلامت هیچ‌یک از بیمه‌ها سهم دارویاری را تسویه نکرده‌اند.این مسئله مشکلات متعددی برای داروخانه‌داران به‌وجود آورده است

به گزارش شفاآنلاین: برخی سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کنند و این مسئله منجر به بروز مشکلات جدی برای داروخانه‌داران با وجود اجرای طرح دارویار و افزایش قیمت دارو شده است. این در حالی است که علاوه بر بدقولی برخی بیمه‌ها در پرداخت مطالبات، نبود نقدینگی و تعیین تکلیف نشدن مالیات بر ارزش افزوده هم کمبودهای دارویی را در بازار مصرف کشور تشدید کرده است.

البته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درباره پرداخت نشدن مطالبات و سهم داروخانه‌ها در طرح دارویار گفته «این پرداختی‌ها در مورد بیمه سلامت به‌طور کامل انجام شده و امیدواریم با انتخاب وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های مسئول به تعهدات خود عمل کنند.» اما با گذشت 3ماه از اجرای طرح دارویار -طرحی که قرار بود با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش دهد و اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه‌ها ببرد- همچنان بازار دارو مشکلات متعددی را تجربه می‌کند و حتی با وجود شیوع گسترده آنفلوآنزا و بیماری‌های ویروسی در فصول سرد سال، دسترسی مردم به برخی داروها کمتر شده یا مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید دارو هستند. البته چندی پیش هم حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در هفدهمین دوره نمایشگاه ایران فارما درباره چالش‌های اجرای بهتر طرح دارویار توضیحاتی داده و گفته بود «پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها قبل از اجرای طرح دارویاری با یک سال تأخیر همراه بود. ‌اکنون پرداختی بیمه سلامت به‌روز شده و مشکلاتی در پرداختی بیمه تامین اجتماعی و بیمه دی وجود دارد که پیگیر حل آن هستیم. کاهش ارزش افزوده داروها از ۹ درصد به یک درصد هم در صحن مجلس مطرح و تصویب خواهد شد.»

 حیدر محمدی، دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو درباره چرایی برخی کمبودها در بازار دارویی کشور با وجود اجرای طرح دارویار توضیحاتی داده است: «تمام داروهای تولید داخل ، مواداولیه و ۸۰ درصد از داروهای وارداتی مشمول این طرح شده است اما برخی مشکلات ازجمله بحث ارزش افزوده در حوزه دارو همچنان وجود دارد. مالیات بر ارزش افزوده دارو که قبلا یک درصد بود، به‌طور ناگهانی به ۹ درصد با ارز نیمایی افزایش یافت. همچنین مالیات بر ارزش افزوده مواداولیه هم ۹ درصد ارز دولتی بود که اکنون به ۹ درصد ارز نیمایی بدل شده است.» او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر با توجه به افزایش مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی قرار بود به تولیدکنندگان دارو وام و تسهیلات ارائه دهند تا بتوانند راحت‌تر تامین کنند که این هم هنوز انجام نشده است. بنابراین مشکلاتی از این جنس در بازار دارویی وجود دارد.»

 به‌گفته محمدی این موارد در کمیسیون اقتصادی و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و در مجموعه سران قوا مطرح شده و اگر زودتر مصوباتی ارائه دهند، مشکل رفع خواهد شد. این مسئول همچنین درباره چالش پرداخت نشدن مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، بیان می‌کند: «سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کند که پول ندارد و بدهی‌هایش را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است. البته اعتبار مربوط به طرح دارویاری را دریافت کرده، اما بدهی‌های قبلی‌اش را به داروخانه‌ها پرداخته است. تامین اجتماعی می‌گوید دولت به من بدهی دارد و باید بدهی‌اش را بپردازد تا من هم بتوانم مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها را بپردازم. این موضوع می‌تواند در زنجیره دارو مشکل ایجاد کند. بنابراین باید از طرق مختلف اعم از استقراض یا دریافت مطالباتش در دولت بتواند بدهی‌های مراکز درمانی و داروخانه‌ها را بپردازد.»

 او با بیان اینکه پرداخت مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پاشنه آشیل طرح دارویاری است، تأکید می‌کند: «این موضوع دقیقا درست است. توصیه ما این است که سازمان برنامه و بودجه پول تامین اجتماعی را پرداخت کند تا تامین اجتماعی هم بتواند بدهی‌هایش را به مراکز درمانی و داروخانه‌ها تسویه کند. در عین حال سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید روی هزینه‌کرد اعتباراتی که در قالب طرح دارویار به بیمه‌ها پرداخت می‌شود، نظارت کنند. ما هم وظیفه داریم  گزارش دهیم. هم‌اکنون به جز بیمه سلامت هیچ‌یک از بیمه‌ها سهم دارویاری را تسویه نکرده‌اند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: