کد خبر: ۳۱۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 15
شفاآنلاین-اجتماعی_عمومی_قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تا کنون ۲۷۰۰ نخبه به کشور برگشته‌اند و ۱۰ هزار نخبه از کشور رفته‌اند خاطرنشان کرد:ساخت هزار واحد مسکونی برای نخبگان در دستور کار است و این طرح در هیات امنا تصویب شده است.

به گزارش خبرنگار شفاآنلاین ،دوازدهمین همایش ملی نخبگان با حضور ناصر باقری‌مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و عباس ابراهیمی، دبیر دوازدهمین همایش ملی نخبگان صبح امروز ۲۳ مهرماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: شعار همایش حکمرانی نخبگان است. ما در این همایش دنبال این هستیم که چگونه نخبگان می توانند براساس‌ سخنان رهبر انقلاب مدیریت کشور را در دست بربگیرند. در پایگاه اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان ۵۰ هزار نفر نخبه شناسایی شده است. براساس نرمال بین المللی یک تا ۱.۲ درصد جامعه را این قشر تشکیل می دهند. این وضعیت نرمال در ایران یک میلیون است و شرط لازم و اولیه نخبگان کشور باید به میزانی باشد که هسته اولیه اداره کشور را درست کنند. هدف این است در یک سال آینده تعداد نخبگان کشور را بیشتر شناسایی کنیم. این به معنی کاهش استانداردهای ما نیست. راهکارهایی برای افزایش جامعه نخبگانی کشور داریم. یکی اصطلاح پایه نخبگی است و راهکار دیگر شناسایی نخبگانی است که اصلا شناسایی نکرده ایم.

باقری مقدم افزود: افراد شناسایی نشده در عرصه های مختلف دنبال شناساندن خود نیستند و وظیفه ماست که آنها را شناسایی کنیم. راهکار دیگری هم برای رسیدن به یک درصد نخبه جامعه داریم و آن تدوین شیوه نامه شناسایی است.امروز باید نخبه رسانه ای را شناسایی کرد و در ساحت های مختلف؛ رسانه، مدیریت، صنعت، هنر و... افراد موثری داریم و این افراد علاوه بر نخبگان علمی شناسایی شده در کشور هستند.

او یادآور شد: با توجه به ظرفیت هایی که در کشور شناسایی کردیم تمرکزمان را روی اثر بخشی نخبگان کشور قرار داده ایم و هرچقدر می توانیم باید زمینه اثربخشی آنها را فراهم کنیم این اثر بخشی با اشتغال آنها فراهم می شود. این نقش آفرینی بیشتر در ایجاد شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی و... می تواند باشد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: توجه ویژه به نخبگان علوم انسانی و علوم پایه در کشور مدنظر است. در حوزه علوم انسانی و علوم پایه نیازمند حمایت از آنها و اثربخشی آنها هستیم. نخبه ریاضیات یا فیزیک شاید در یک شرکت دانش بنیان نتواند احساس اثربخشی کند و بابد بستر جدید برای آنها فراهم کرد و رشته های علوم انسانی مثل فلسفه نیز از این دست است که مورد توجه بنیاد است‌.

باقری مقدم تاکید کرد: همچنین توجه ویژه بنیاد به روش های بازگشت نخبگان به کشور وجود دارد. پدیده مهاجرت خاص کشور ما نیست و خیلی کشورها با آن مواجه هستند. گردش نخبگان امری طبیعی و بدیهی است و اینکه نخبگان بتوانند از علم روز بهره برداری کنند استقبال هم می کنیم و برای اعزام و استفاده از فرصتهای مطالعاتی خودمان کمک می کنیم. اما مهم بازگشت است تا فرد به صورت دائم یا موقت به کشور برگردد تا از آنها بهره مند شویم.

باقری مقدم با تاکید بر رویکرد تعامل با رسانه‌ها و خبرگزای ها، گفت: ما تلاش می کنیم تعامل سازنده و شفافی با رسانه ها داشته باشیم و سعی می کنیم اطلاعات و مطالب بنیاد ملی نخبگان را به مردم برسانیم.

باقری مقدم گفت: براساس اطلاعات پایگاه ۱۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور درخواست همکاری با سازمان های داخل کشور را داده اند. تسهیلاتی به آنها داه می شود. برخی موقت و برخی دائم به کشور می آیند و برخی که مشکل سربازی دارند با طرح انجام پروژه تحقیقاتی سربازی آنها حل و فصل می شود و قبل از بازگشت آنها به کشور مقدمات کار آنها با شرکت های دانش بنیان را فراهم می کنیم. آنهایی که مایل به اقامت داخل کشور نباشند امکان برنامه های تعاملی با نخبگان داخل کشور را برایشان طراحی کرده ایم. نرخ بازگشت نخبگان به کشور را به هزار نفر در سال افزایش می دهیم.

او افزود: تا به حال ۲۷۰۰ نخبه به کشور برگشته اند و ۱۰ هزار نخبه از کشور رفته اند. ساخت هزار واحد مسکونی را برای نخبگان در نظر داریم و این طرح با عنوان هزار در هیات امنا تصویب شده است. 

برگزاری همایش نخبگان بعد از وقفه ۶ ساله

عباس ابراهیمی دبیر دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وقفه ۶ ساله در برگزاری همایش گفت: در این دوره از همایش نخبگان دیداری با مقام معظم رهبری خواهند داشت و روز اول سخنرانی ریاست جمهور را خواهیم داشت. در حاشیه مراسم نمایشگاهی پیش بینی شده است که گروه ها و هسته های حل مسئله از برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان و خدمات نخبگانی خود را ارائه می دهند.

او تصریح کرد: بعد از ظهر همایش نشستی با موضوعات اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی، علم و فناوری، صنعت، فرهنگی و هنری و اجتماعی داریم و اساتیدی نیز دعوت شده اند.

او در مورد اهداف همایش گفت: تبیین گفتمان و شعار حکمرانی نخبگان از اهداف ما خواهد بود و لزوم استفاده حداکثری از نخبگان و اجتماعات آنها در مدیریت کشور و استفاده از آن در مسئله شناسی را مد نظر داریم.

وی در مورد محل اجرای همایش خاطرنشان کرد: یا مرکز همایش‌های های وزارت نیرو یا همایش‌های ریاست جمهوری به عنوان محل همایش در نظر است که هنوز مشخص نیست و دوستان در حال بررسی هستند.

تاکید بر بهره‌مندی از نخبگان 

در ادامه موحد، معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: تاکید بر فعالیت های مبتنی بر حل مسائل راهبردی کشور توسط جوامع نخبگانی ما را به هدف می‌رساند. همایش‌های این چنینی تعامل بین نظام نخبگانی و مسئولان کشور را فراهم می کند.

موحد اظهار کرد: رئیس جمهور و مقامات عالی رتبه کشور به این همایش دعوت هستند. کارگروه‌هایی طراحی شده که زمینه را به سمتی ببرد که جامعه نخبگان این شرایط را بیش از گذشته در نظر بگیرند تا از این قشر در ترازهای مختلف در کشور بیش از گذشته استفاده شود..

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: