کد خبر: ۳۱۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 12
آرام آرام به روز‌ها و شب‌های سرد سال نزدیک می‌شویم، فصلی که خوراکی‌های داغ مانند لبو طرفداران زیادی پیدا می‌کنند. لبو یا چغندر از همان خانواده چغندرقند است. با این حال، چغندر از نظر ژنتیکی و غذایی متفاوت است، گیاهی شگفت‌انگیز که فواید زیادی برای بدن دارد و پر از مواد مغذی و ویتامین است.
شفاآنلاین>سلامت>چغندر یکی از سالم‌ترین سبزیجات است. یک سبزی ریشه‌ای است که مواد مغذی مهمی را در خود جای داده است. چغندر سرشار از فیبر، اسید فولیک (ویتامین B۹)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است.

به گزارش شفاآنلاین:چغندر به خانواده اسفناج‌ها تعلق دارد که تاریخ آن به دوران باستان باز می‌گردد و یکی از بخش‌های اصلی ریشه این گیاه است. چغندر، کالری بسیار کم و مقادیر ناچیزی کلسترول دارد. این گیاه خاصیت دارویی دارد و حتی به عنوان رنگ مواد غذایی نیز کاربرد دارد.

چغندر از ۸۷ درصد آب، ۸ درصد کربوهیدرات و ۲ تا ۳ درصد فیبر تشکیل شده است. چغندر یک ماده‌ غذایی کم‌کالری است که تقریبا بیشتر مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن را در خود جای دارد.

تاثیر چغندر در کاهش فشار خون

چغندر حاوی نیترات طبیعی است، که در بدن انسان به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک به بدن کمک می‌کند تا جریان خون را بهبود بخشد. به این وسیله فشار خون کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق، چندین ساعت بعد از مصرف چغندر اتفاق می‌افتد.

چقندر و تاثیر آن در پیشگیری از سرطان

تاثیر چغندر در بهبود عملکرد ورزشی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نیترات‌ها می‌توانند به افراد کمک کنند تا در تمرینات ورزشی عملکرد بهتری داشته باشند. این خاصیت بیشتر در تمرینات استقامتی با شدت بالا مشاهده می‌شود.

بنا به تحقیقات دانشمندان نیترات‌هایی که از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنید روی میزان فعالیت میتوکندری‌ها نیز تأثیر دارند و از این طریق باعث کاهش مصرف اکسیژن در طول ورزش می‌شوند. میتوکندری‌ها وظیفه‌ تولید انرژی را بر عهده دارند. چغندر و آب چغندر حاوی مقادیر زیادی نیترات‌های معدنی هستند، به همین دلیل مصرف آن‌ها این تاثیرات را برای ورزشکاران دارد.

مصرف چغندر می‌تواند در انجام بهتر تمریناتی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری به ورزشکاران کمک کند. این گیاه پرخاصیت استقامت شما را افزایش می دهد و باعث می شود تا در طول تمرینات به اکسیژن کمتری نیاز داشته باشید. اگر بهترین بازدهی از چغندر را می‌خواهید بهتر است ۲ تا ۳ ساعت قبل از تمرین یا مسابقه چغندر مصرف کنید.

تاثیر چغندر بر هضم و تنظم دستگاه گوارش

جالب است بدانید که یک فنجان چغندر ۳.۸۱ گرم فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. مصرف فیبر در هضم بهتر و سلامت روده تاثیر زیادی دارد. طبق گزارشاتی که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) منتشر شده است، یک فنجان چغندر می‌تواند بیش از ۸.۸۱  درصد فیبر مورد نیاز فرد را بسته به سن و جنس وی تأمین کند. اگر چغندر را در رژیم غذایی خود جای دهید، می‌تواند فیبر دریافتی خود را افزایش دهید.

چغندر بهترین آنتی اکسیدان

سبزیجات منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضرورت دارند. علاوه بر چغندر، میوه‌ها و سبزیجات قرمز نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. آن‌ها حاوی بتا هستند که یک آنتی اکسیدان خوب محسوب می‌شود به نام سیانین و به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می‌کند.

چقندر و تاثیر آن در پیشگیری از سرطان

تاثیر چغندر بر پوست

شاید پیشتر به گوشتان نخورده باشد که چغندر می تواند در بهبود وضعیت پوست شما تاثیر گذار باشد اما از آنجایی که آب چغندر خواص ضد التهابی قوی دارد در درمان آکنه و جوش صورت مفید است. برای درمان جوش و آکنه هر روز صورت خود را با ترکیب آب چغندر و سرکه شستشو دهید.

از سوی دیگر لبو حاوی آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان موجود در لبو می‌تواند چین و چروک پوست را کاهش دهد و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. این گیاه پرخاصیت همچنین برای درمان لکه‌های پوستی نیز مفید است. برای بهره مند شدن از این خاصیت به شما توصیه می‌کنیم به صورت منظم آب لبو بنوشید.

تاثیر چغندر در کاهش نواقص جنین

چغندر به عنوان منبع غنی از ویتامین B (فولات) شناخته می‌شود. این خاصیت به شکل گیری ستون فقرات کودک کمک می‌کند؛ بنابراین چغندر می‌تواند در رژیم غذایی زنان باردار اهمیت زیادی داشته باشد. کمبود فولات ممکن است باعث تعدادی از عوارض مانند نقص در لوله‌های عصبی شود، که به معنی نقص در مغز، ستون فقرات یا نخاع است.

تاثیر چغندر در پیشگیری از سرطان

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که برخی ترکیبات موجود در چغندر می‌توانند جهش‌های سرطانی سلول‌ها را مختل کند. یکی از این ترکیبات بتالاین‌ها هستند که رنگدانه‌های رنگ قرمز و زرد چغندر را به وجود می‌آوردند.


بیشتر بخوانید:  خواص شلغم را دست کم نگیرید


تاثیر چغندر بر کنترل وزن

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، چغندر غنی از فیبر است و کالری کمی دارد. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود از چغندر در رژیم غذایی کاهش استفاده کنند. از سوی دیگر چغندر خواصی دارد که می‌تواند در برابر چربی‌ها مبارزه کند.

خواص لبو قرمز همچنین به هیدراته نگهداشتن بدن و سم زدایی آن نیز کمک می‌کند و از این طریق نیز می‌تواند به لاغری و داشتن پوستی درخشان کمک کند.

تاثیر چغندر برای کمک به مشکلات تنفسی

ویتامین C که در چغندر یافت می‌شود، یک ضد اکسید کننده قوی است که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. چغندر همچنین بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، و دارای بتاکاروتن طبیعی است. این خاصیت چغندر به جلوگیری از سرطان ریه که یکی از مشکلات تنفسی است، کمک می‌کند.

چقندر و تاثیر آن در پیشگیری از سرطان

مضرات احتمالی چغندر

با وجود همه خواصی که در رابطه با چغندر مطرح شد، اما افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه آن هم از نوع اگزالات هستند، باید مراقب باشند که بیش از حد از چغندر مصرف نکنند. همچنین، چغندر حاوی فادمپ‌هایی از نوع فروکتان است. این فادمپ‌ها کربوهیدرات‌هایی با زنجیره‌ کوتاه هستند که باکتری‌های روده از آن‌ها تغذیه می‌کنند. به همین دلیل کسانی که مشکلات دستگاه گوارش یا سندرم روده تحریک پذیر هستند ممکن است پس از مصرف آب چغندر، در معده احساس ناراحتی کنند. در ضمن بهتر است آب چغندر را به تنهایی استفاده نکنید و با سایر سبزیجات ترکیب شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: