کد خبر: ۳۱۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 10
نزدیک به سه هفته از فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌آپ به دلایل امنیتی می‌گذرد، اما برخی از مسئولان به این سیاست که خود اعمال کرده پایبند نیستند
شفاآنلاین>سلامت> نزدیک به سه هفته از فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌آپ  به دلایل امنیتی می‌گذرد، اما برخی از مسئولان به این سیاست که خود اعمال کرده پایبند نیستند و با دور زدن فیلترینگ، حضوری فعال در این پلتفرم‌های فیلتر شده دارند و حتی بیشتر از قبل پست و استوری می‌گذارند.

به گزارش شفاآنلاین:ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، ناصر کنعانی، حسین امیر عبداللهیان، عزت‌الله ضرغامی و تعداد زیادی از وزرا و نمایندگان مجلس از جمله سیاست‌مدارانی هستند که در اینستاگرام فیلتر شده، فعال هستند.

فعالیت رئیس جمهور، رئیس مجلس، برخی از وزرا و نمایندگان مجلس در اینستاگرام فیلتر شده در حالی است که در ایران براساس یک قانون نانوشته، استفاده از فیلترشکن ممنوع است و مردم عادی نمی‌توانند یا نباید از شبکه‌های اجتماعی فیلترشده استفاده کنند، اما برخی از مسوولان که خود مهر تایید بر فیلترینگ زده‌اند، این قانون را  نقض کرده و فیلترینگ را دور زده و با برخورداری از اینترنت بدون فیلتر و یا استفاده از فیلترشکن در این شبکه‌ها حضوری فعال‌تر از گذشته دارند.مسئولانی که در مقابل اینترنت جهانی صف‌آرایی کرده اند، در حالی خود دسترسی به اینترنت پرسرعت جهانی دارند که مردم تنها در ساعتی از شبانه‌روز آن هم  به سختی می‌توانند با زور فیلترشکن و سرعت پایین به اینترنت جهانی و پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام و ... دسترسی پیدا کنند. کندی اینترنت و دشواری دسترسی به پلتفرم‌های فوق در حدی است که ساعت‌ها وقت کاربران را می‌گیرد.ماربرانی که برخی از انها در این پلتفرم ها به دنبال معیشت خود می چرخند

 اینترنت آزاد از حقوق شهروندی است

البته این سیاست یک بام و دو هوا در مورد فیلترینگ اولین بار نیست که در ایران اجرا می‌شود، شبکه اجتماعی توییتر که بیش از ده سال است از فیلتر آن می‌گذرد، نمونه روشنی از این سیاست است.
در تمام این سال‌ها که توییتر برای مردم فیلتر بوده است چهره‌های مختلف سیاسی از اصول‌گرایان گرفته تا اصلاح‌طلبان و مسوولان دولتی حضور فعالی در توییتر داشته و از این فضا برای برقراری ارتباط با مخاطبان‌شان استفاده کرده‌اند. مخاطبانی که برای حضور در توییتر ناچار به استفاده از فیلترشکن بوده و هستند.
فقط توییتر، اینستاگرام و واتس‌آپ نیست که تیغ فیلترینگ بر آنها نشسته است. تلگرام یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در نزد ایرانیان از اردیبهشت 97 تاکنون -به دستور قاضی که خود بعدها به خاطر فساد مالی دستگیر و زندانی شد- فیلتر است. اما وجود این که بیژن قاسم زاده، قاضی صادر کننده فیلتر تلگرام به خاطر فساد به ده سال حبس تعزیری محکوم شد، اما حکم وی در مورد فیلتر تلگرام هنوز اجرا می‌شود و این پیام‌رسان هنوز فیلتر است.
قطع و محدود ساختن اینترنت جهانی و همچنین فیلتر کردن پلتفرم‌های مختلف درحالی از سوی مسئولان بر مردم تحمیل می‌شود که بهره‌مندی از اینترنت و تبادل آزاد اطلاعات ازجمله حقوق شهروندی شهروندان است و اصولا دولت مجاز به قطع اینترنت نیست و قطع اینترنت برای او مسئولیت به بار می‌آورد.

 مواجهه و برخورد وزیران ارتباطات در مورد فیلترینگ

مواجهه و برخورد وزیران ارتباطات در مورد فیلترینگ نیز موضوعی درخور توجه است. محمدجواد آذری جهرمی وزیرارتباطات در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی حضوری فعال در توییتر فیلتر شده داشت و این حضور فعال را دلیلی بر عدم اعتقادش به فیلترینگ اعلام کرد.
اما عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات ابراهیم رئیسی از همان ابتدا مرز خود را فیلترینگ مشخص کرد و علنأ اعلام کرد که از پلتفرم‌های فیلتر شده استفاده نخواهد کرد. او اعلام کرد که اینترنت بدون فیلتر ندارد و خط قرمزش، استفاده از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده‌ است.
وی در ابتدا تلفن همراه و پیامک را وسیله ارتباطی خود با مردم اعلام کرد و پس از گذشت چند ماه در آذرماه ۱۴۰۰، تصمیم گرفت علاوه بر شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیامک و تماس، در اینستاگرام هم حضور داشته باشد و به‌رغم موضع صریح در مورد عدم استفاده از پلتفرم‌های فیلتر شده چندی پیش هم به توییتر پیوست.

چندماه پیش، مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات، درباره حضور زارع‌پور در این شبکه اجتماعی نوشت: «هر وزارتخانه‌ای در مجامع بین‌المللی هم فعالیت دارد، آقای زارع‌پور برای مخاطبان داخلی از تمام پیام‌رسان‌های داخلی و همینطور اینستاگرام استفاده می‌کنند و برای مخاطبان مجامع بین‌المللی مرتبط مثل ITU از توییتر.»

 اینستاگرام چگونه فیلتر شد؟

فیلتر اینستاگرام مدتها بود که در دستور کار دادستانی کل کشور قرار داشت. نمایندگان مجلس و برخی از مسئولان موسوم به دلواپس بارها خواهان فیلتر شدن این پلتفرم مجبوب ایرانی‌ها بودند. اما اینستاگرام با وجود مخالفان همچنان در ایران فعال بود و کسب‌وکار بسیاری از مردم نیز به آن گره خورده بود، تا این که مرگ مهسا امینی در مقر گشت ارشاد و اعتراض‌های فراگیر به این مرگ تلخ، بهانه‌ فیلتر اینستاگرام  شد.

درست 30  شهریور ماه بود که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت رئیسی، خبر از ایجاد محدودیت بر روی اینترنت ایران داد. او در حاشیه جلسه هئیت دولت، درباره احتمال قطع شدن اینترنت درپی اعتراضات مردم به فوت مهسا امینی، دختر 22 ساله اهل سقز کردستان، گفت:« پهنای باند کاهش پیدا نکرده است. ما این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کنیم. بخاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها که این روزها است، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به صورت روتین تامین می‌کنیم.»

بعد از این ظهارات دسترسی مرد به اینترنت جهانی سخت شد و اینستاگرام و واتس‌آپ به سرنوشت تلگرام و توییتر دچار شدند. جدیدترین اظهارنظرعیسی زارع پور وزیر ارتباطات نیز این ذهنیت را ایجاد می‌کند که گویا مردم باید به فیلتر شدن این پلتفرم‌ها عادت کنند.
وی تازگی گفته است گرچه بنایی برای فیلترینگ اینستاگرام وجود نداشته اما با شرایط موجود دیگر تصمیم گیری درباره فعالیت آزاد و بدون فیلترینگ این شبکه در اختیار مراجع ذی صلاح است. او البته تاکید کرده در صورتی که این اپلیکیشن توافقنامه ای را برای ایجاد محدودیت برای پیج های با محتوای خشونت مثل فروش اسلحه امضاء کند، احتمالا از لیست فیلترینگ خارج می شود. او همچنین از مردم هم خواسته بود برای کسب وکارهای شان به پلتفرم های داخلی رجوع کنند.  بسیاری سخنان وزیر ارتباطات را دائمی شدن فیلترینگ اینستاگرام تعبیر می‌کنند. همدلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: