کد خبر: ۳۱۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 08
​​​​​​​رشد فزاینده جایگاه زنان در بحث سوادآموزی، حضور در دانشگاه و در نهایت اشتغال در سطوح مختلف در سال‌های پس از انقلاب، امری است که بر هیچ کس پوشیده نیست. حالا بالای 95 درصد زنان کشور باسواد هستند.
شفاآنلاین>سلامت> ​​​​​​​رشد فزاینده جایگاه زنان در بحث سوادآموزی، حضور در دانشگاه و در نهایت اشتغال در سطوح مختلف در سال‌های پس از انقلاب، امری است که بر هیچ کس پوشیده نیست. حالا بالای 95 درصد زنان کشور باسواد هستند.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالی است که در سال‌های قبل از انقلاب 75 درصد زنان، بی‌سواد بودند. امام خمینی(ره) از همان اوایل انقلاب و با توجه به ضرورتی که در زمینه سواد و دانش در جامعه احساس می‌شد، نهضت سواد آموزی را در راستای آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان بیسواد و کودکانی که در مناطق محروم بوده و دسترسی به مدرسه نداشتند، تشکیل دادند. امروز بسیاری از زنان ما در مشاغل مختلف تا سطوح مدیریتی مشغول به کار هستند، هرچند هنوز تا رسیدن به ایده آل در حوزه اشتغال در پست‌های مدیریتی فاصله وجود دارد، اما می‌توان امیدوار بود با بررسی و کارشناسی‌های تخصصی در این حوزه بتوان نرخ آن را بالا برد.

مینو اصلانی، فعال حوزه زنان درباره حضور زنان در جامعه و اشتغال گسترده آنها در سال‌های پس از انقلاب می‌گوید: موضوع سوادآموزی و اشتغال وسیع زنان پس از انقلاب اسلامی یکی از افتخاراتی است که در دامن جمهوری اسلام پرورش یافته و ظرفیت‌های بسیار بالا، استعدادها، توانمندی‌ها و خلاقیت‌های ایشان مورد توجه قرار گرفته و زمینه ظهور و بروز آن فراهم شده است. تا پیش از انقلاب این ظرفیت وجود نداشت، در عین حال، خانواده‌ها هم مایل نبودند، دخترانشان در خیلی از مشاغل حضور داشته باشد و بیشتر زنان در محدوده آموزش و پرورش مشغول به کار بودند. الحمدلله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاه توأم با کرامت نسبت به زنان، شناخت هویت آنها و تکریم جایگاه زن به عنوان یک انسان و فردی که حق انتخاب و حیات اجتماعی دارد، شخصیت وجودی ایشان، محترم شمرده می‌شود. تا پیش از انقلاب بیش از 70 درصد زنان سواد نداشتند و در بین خانواده‌ها اشتیاقی به سوادآموزی دختران و زنان وجود نداشت.

به گفته اصلانی، بعد از انقلاب اسلامی، شاهد رشد فزاینده محیط‌های آموزشی – پرورشی و ارتقای تحصیلات تکمیلی بودیم. در سطوح تکمیلی با در نظر گرفتن خوابگاه‌های دانشجویی و اولویت قرار دادن دانشجویان دختر در امور رفاهی و استفاده دختران از این تسهیلات، آمار دانشگاهیان دختر نیز تا اندازه زیادی افزایش پیدا کرد و به‌تدریج زنان جایگاه حقیقی خود را در جامعه به درستی پیدا کردند. علاوه بر آن بر خلاف فرهنگ غرب که از زن به‌عنوان ابزار استفاده می‌شود، زن ایرانی توانست، شأن خود را هم حفظ کرده و در عین حال در محیط‌های فرهنگی، سینمایی و تلویزیونی نیز رشد و شکوفایی داشته باشد.

این فعال حوزه زنان با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری بر دیدگاه اسلامی، بیان می‌کند: زنان با حفظ کرامت و شأنیت زن بودن و مادر بودن، زمینه فعالیت در جامعه دارند و در برخی وزارتخانه‌ها، ادارات و بخش‌های مختلف خصوصی حضور چشمگیر و گسترده‌ای دارند و در نهایت هم برای پیشرفت کشور از استعدادها و توان زنان بهره‌مند هستیم. البته در برخی حوزه‌ها و پست‌های مدیریتی خلأهایی دیده می‌شود اما با در دست داشتن ابزار بیشتر این خلأها نیز برطرف خواهند شد. در پاره‌ای موارد نیز با توجه به رسالت پرورش نسلی باید تفاوت‌هایی در ساعات کاری زنان وجود داشته باشد و در حال حاضر چنین خلأهایی نیز پر نشده‌اند.

او در ادامه اضافه می‌کند: با توجه به مسأله پرورش فرزندان در حوزه مادران شاغل، باید نظام مرخصی‌ها و حمایت‌ها تعریف متفاوت‌تری داشته باشد، حتی برخی دختران نیز مسئولیت‌های خاص خود را در محیط‌های خانوادگی دارند.

اصلانی با تأکید بر اینکه در حوزه پست‌های مدیریتی در بعضی جاها، به دلایل مختلف کمتر شاهد حضور زنان هستیم، می‌افزاید: زمینه مرتفع شدن مشکلات در این حوزه‌ها باید فراهم شود تا حضور ایشان بیشتر و پررنگ‌تر دیده شود، به عنوان مثال باید تحصیل‌های متناسب در برخی حوزه‌ها فراهم شود تا حضور ایشان در سایر عرصه‌ها نیز پررنگ‌تر شود. در نهایت آنچه برای خانم‌های ایرانی اهمیت دارد و در اولویت است، بحث خانواده است. در سیستم‌های مدیریتی هم باید به گونه‌ای عمل شود که سازکار مناسب وجود داشته باشد. بهتر است، برای کاهش مشکلات در این حوزه الگوهای بومی برای اشتغال زنان و حتی مردان وجود داشته باشد. ما با تمدنی چندهزارساله و وجود باهوش‌ترین اقوام در دنیا، طبعاً باید دارای نظامات اشتغال و نظامات اداری و حمایتی و سازمانی بیشتری در حوزه زنان باشیم و این موارد بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

ورودی زنان به دانشگاه بیش از مردان است
فرشته روح افزا، پژوهشگر حوزه زنان و استاد دانشگاه با بیان اینکه در حوزه سوادآموزی نسبت به قبل از انقلاب، رشد زیادی داشتیم  توضیح می‌دهد: چندین سال است که بالای 90 درصد زنان باسواد هستند. ورودی زنان به دانشگاه‌ها بیشتر از پسران است و در مقطع کارشناسی 60 تا 70 درصد ورودی‌ها را دختران به خود اختصاص می‌دهند. حالا در تخصص‌های پزشکی هم دختران آمارهای بالایی دارند، در زمینه باشگاه‌های ورزشی تخصصی بانوان، بیش از 800 باشگاه تخصصی داریم، این در حالی است که قبل از انقلاب تنها چند رشته ورزشی برای زنان وجود داشت اما حالا در تمامی رشته‌های ورزشی زنان فعال هستند.

به گفته او، در حوزه پست‌های مدیریتی هم در کلیه وزارتخانه‌ها، نمایندگان امور بانوان داریم. در مورد اساتید زن نیز شاهد رشد فزاینده‌ای هستیم. در همه حوزه‌ها و در تمامی مسائل از جمله نویسندگی هم زنان ما به حدی رسیده‌اند که در خارج از کشور هم مورد تقدیر قرار می‌گیرند، در این حوزه نه تنها با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیستیم بلکه نسبت به 10 تا 15 سال پیش نیز رشد زیادی دیده می‌شود. رشد زنان در حوزه معنویات و فرهنگ نیز مثال زدنی است و این امر در تربیت فرزندان نیز بسیار مؤثر است. رشد بانوان در مقوله معنویات و علوم حوزوی تا اندازه‌ای پیشرفت داشته که حالا زنان در مسائل علمی حوزوی هم دخالت داشته و نظرات مفید و مؤثری را ارائه می‌دهند.

روح افزا با اشاره به اینکه در زمینه پست‌های مدیریتی زنان دو نیاز وجود دارد، بیان می‌کند: ارائه آموزش‌های لازم و شایسته سالاری در این حوزه مؤثر هستند. پیوست فرهنگی نیز از جمله موارد مهمی است که در این زمینه باید لحاظ شود تا اثرگذاری بالای آن سبب افزایش نرخ پست‌های مدیریتی زنان در کشور شود. ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: