کد خبر: ۳۱۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 05
شیمیدانان سازوکاری کشف کردند که به تولید سریع‌تر دارو‌ها برای درمان ناتوان‌کننده‌ترین بیماری‌های انسان‌ها می‌انجامد.
شفاآنلاین>سلامت>نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد اسید‌های آمینه ساده به صورت خودبه‌خود پپتید‌ها را در قطرات آب خالص تشکیل می‌دهند. قطرات آب، عنصر مخفی برای ساختن زندگی را دربردارند. این موضوع احتمالاً می‌تواند مسیر‌هایی را برای سرعت‌بخشیدن به ترکیبات شیمیایی برای کشف دارو باز کند.
 به گزارش شفاآنلاین:گراهام کوکز استاد برجسته شیمی تحلیلی دانشکده علوم دانشگاه پردو در آمریکا گفت: شیمی مبتنی بر آب که منجر به ایجاد پروتئین‌ها و در نهایت حیات روی زمین می‌شود به احتمال زیاد به تولید سریع‌تر دارو‌ها برای درمان ناتوان‌کننده‌ترین بیماری‌های انسان‌ها می‌انجامد.
از چندین دهه پیش، دانشمندان نظریه‌پردازی کرده اند که حیات روی زمین از اقیانوس‌ها آغاز شده است؛ اما، شیمی پشت آن به صورت یک معما باقی ماند. اسید‌های آمینه خام، آنچه که شهاب‌سنگ‌ها به صورت روزانه به زمین اولیه تحویل می‌دادند، می‌توانند با آنها واکنش نشان دهند و به هم بچسبند تا پپتید‌ها را تشکیل دهند. این‌ها اجزای سازنده پروتئین‌ها و در نهایت زندگی هستند.
به گفته این گروه پژوهشی ، آب همه‌جا خیس نیست. در حاشیه‌ها که قطرات آب با جو برخورد می‌کند، واکنش‌ها بسیار سریع رخ می‌دهد و اسید‌های آمینه غیرزنده را به اجزای سازنده حیات تبدیل می‌کند؛ بنابراین، مناظر حاصلخیز برای تکامل بالقوه زندگی در مکان‌هایی بود که آب دریا به هوا می‌پاشد و امواج به زمین می‌کوبند .
بیش از ۱۰ سال است که شیمیدانان از طیف‌سنج‌های جرمی برای بررسی واکنش‌های شیمیایی در قطرات حاوی آب استفاده می‌کنند. به گفته کوکز، سرعت واکنش‌ها در قطرات، از ۱۰۰ تا یک میلیون برابر بیشتر از واکنش‌های شیمیایی مشابه در محلول‌های حجیم است.
سرعت این واکنش‌ها نیازی به کاتالیزور‌ها باقی نمی‌گذارد و تکامل حیات را ممکن می‌کند. کشف راز چگونگی پیدایش حیات بر روی زمین به دانشمندان برای یافتن حیات در سیارات دیگر یا حتی قمر‌ها نیز کمک می‌کند.
درک اینکه چگونه اسید‌های آمینه، پروتئین‌ها را می‌سازند و در نهایت زندگی شکل می‌گیرد، فهم دانشمندان را از ترکیب شیمیایی متحول می‌کند. همین شیمی ممکن است، کمک کند تا با تسریع فرآیند‌های کلیدی، درمان‌های جدیدی را برای بیماری‌ها کشف کنند و دارو‌های جدید بسازند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: