کد خبر: ۳۱۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 24
ماه مهر و مهربانی اصلا به هم گره خورده است. خانواده‌های زیادی در کنار آماده‌سازی‌ فرزندان خود برای مدرسه از دانش‌آموزان نیازمند هم غافل نمی‌شوند و با کمک‌های خیرخواهانه خود بستری را فراهم می‌کنند تا شروع سال تحصیلی برای همه فرزندان ایران، شیرین شود.
شفاآنلاین>سلامت>ماه مهر و مهربانی اصلا به هم گره خورده است. خانواده‌های زیادی در کنار آماده‌سازی‌ فرزندان خود برای مدرسه از دانش‌آموزان نیازمند هم غافل نمی‌شوند و با کمک‌های خیرخواهانه خود بستری را فراهم می‌کنند تا شروع سال تحصیلی برای همه فرزندان ایران، شیرین شود.

به گزارش شفاآنلاین:خیلی‌ها هم با کمک تشکل‌های مردم‌نهاد این کار خوب را دنبال می‌کنند. بچه‌های طلوع بی‌نشان‌ها که حالا دیگر اسم و آوازه کارهای خیرخواهانه‌شان از مرزهای تهران بزرگ گذشته و پرچم مهربانی‌شان را در اقصی‌نقاط کشور بالا برده‌اند ازجمله این تشکل‌های مردمی هستند که برایشان فرقی نمی‌کند در مناطق کم‌برخوردار همین حاشیه تهران خدمت کنند یا در جنوبی‌ترین مناطق محروم و دورافتاده کشور و سایه مهربانی‌شان بر سر بچه‌های نقاط صفر مرزی می‌افتد یا بچه‌های کار و خیابان تهران.

خلاصه اینکه آنقدر دلشان بزرگ و همت‌شان بلند است که به هر بهانه‌ای برای مهربانی کردن، طرح و پروژه‌ای حساب شده تعریف می‌کنند. الان چند وقتی می‌شود که بخش اعظم وقت و انرژی‌شان صرف طرح‌های ویژه استقبال از مهر شده است؛ از طرح نقطه صفر مرزی گرفته تا طرح بوی ماه مهر کودکانه طلوع. نفیسه اسماعیلی، مدیر واحد کودکانه طلوع بی‌نشان‌ها، مجموعه‌ای که حالا علاوه بر کودکان آسیب‌دیده تهران، حومه تهران و حتی تعدادی از شهرستان‌های کم‌برخوردار کشور را هم زیر بال و پر خود گرفته‌ تا از درس و مشق محروم نشوند، می‌گوید: ‌جامعه هدف ما کودکان آسیب‌دیده از اعتیاد هستند که حالا یا خانواده‌هایشان درگیر اعتیادند یا در زمره بهبودیافته‌ها قرار دارند. 11سال است با حمایت تحصیلی از این کودکان که رده سنی زیر دبستان تا 20سال را شامل می‌شوند اجازه نداده‌ایم به جمعیت تارکان از تحصیل شهر اضافه شود. تمامی 471نفری که در این گروه زیرمجموعه ما هستند اول مهر از خدمات حمایتی بهره‌مند می‌شوند و اجازه نمی‌دهیم کودکی در حسرت لوازم‌التحریر و کیف باشد؛ ضمن اینکه خیلی از این بچه‌ها حتی از سبد غذایی ما نیز بهره‌مند می‌شوند.»

11سال تجربه کار با این بچه‌ها باعث شده است مجموعه کودکانه‌های طلوع در کنار تهیه لوازم‌التحریر به فکر آموزش و تامین سلامت روح و روان این دانش‌آموزان نیز باشد؛ بنابراین از یک سال گذشته دوره‌های سلامت روان و استقلال ذهنی را برای بچه‌ها پایه‌ریزی کرده‌اند و امسال هم این دوره‌ها برگزار خواهند شد تا این دانش‌آموزان بیشتر از قبل آماده حضور موفق در جامعه باشند. به‌گفته وی شهریار، اسلامشهر، پاکدشت، ورامین، شهرری، کهریزک، پردیس، رباط‌کریم، پرند، قلعه‌حسن خان و کرج مناطقی هستند که کودکان آسیب‌دیده‌شان زیر پوشش خدمات کودکانه‌های طلوع قرار دارند.

از تهران تا نقطه صفر مرزی
از کودکانه‌های طلوع که بگذریم نقطه صفر مرزی طرح دیگری است که در روزهای اول مهر لبخند را بر لب دانش‌آموزان مناطق محروم و دورافتاده خط مرزی ایران می‌نشاند. این طرح به همت مهبد چشمی و دوستانش در انجمن طلوع مهر اجرا می‌شود: «نقطه صفر مرزی درواقع بعد از انتشار عکس کودکی که کیسه برنج کهنه‌ای را جای کیف مدرسه همراه داشت از سوی طلوع مهری‌ها استارت خورد و ما با هم عهد بستیم هر سال تامین کیف و لوازم‌التحریر این بچه‌های مستعد را بر عهده بگیریم. از سال95 با ارسال 10هزار بسته لوازم‌التحریر و کیف مدرسه شروع کردیم، سال96 به 13هزارو818 بسته رسید، سال97، 22هزارو497 بسته، سال98،36هزار بسته، سال99 ،83 هزار و 930بسته، سال 1400 ،24هزار و 984بسته و امسال قرار است 100 هزار بسته تهیه و ارسال کنیم که تا‌کنون بالای 30هزار بسته به مناطق مرزی ارسال شده است.»

کیف‌ها همه تولید بهبودیافتگان
البته فراهم کردن بستر تحصیلی دانش‌آموزان تنها بهانه شکل‌گیری این طرح نبود، بلکه هدف مهم دیگر پیشگیری از گسترش کارتن‌خوابی و جلوگیری از مهاجرت افراد به تهران به بهانه کار بود. افرادی که اغلب به این بهانه راهی پایتخت شده و در سایه ناآگاهی درگیر اعتیاد و کارتن‌خوابی شده بودند. چشمی می‌افزاید: «ما این طرح را با شعار «مرزهای ایران تنها یک خط نیستند» و با هدف پیشگیری از گسترش کارتن‌خوابی و برابری آموزشی در زمینه تهیه نوشت‌افزار و ابزارهای آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق صفر مرزی آغاز کردیم و نکته قابل توجه اینجاست که تمام کیف‌هایی که در قالب این طرح به دانش‌آموزان هدیه می‌شود، توسط بهبودیافتگان شاغل در نخستین کارخانه بهبودیافتگان ایران تولید می‌شود؛ 100نیروی بهبودیافته‌ای که با امید زندگی بهتر در سرای حافظ مشغول به کارند.»

چشمی می‌گوید: «تجربه ثابت کرده است که کودکان ساکن در مناطق مرزی کشور اغلب بچه‌های با استعداد و توانایی هستند که اگر بستر رشد و تحصیل آنها فراهم شود، قادر خواهند بود در بخش‌های مختلف علمی حسابی بدرخشند؛ بنابراین اجرای طرح‌هایی مثل خط صفر مرزی این امکان را برای این کودکان فراهم می‌کند.»

گفتنی است؛ شناسایی این دانش‌آموزان از طریق گزارش‌های دریافتی از افراد معتمد محلی، مؤسسات خیریه روستاهای مرزی و همچنین مدیران آموزش و پرورش این مناطق صورت می‌گیرد و بسته‌های نوشت‌افزاری که با همراهی مردم ایران‌زمین تهیه شده است براساس جنسیت و مقطع آموزشی به آنها اهدا، تحویل و تقدیم می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: