کد خبر: ۳۱۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 20
آش گشت‌های ارشاد آنقدر شور شده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم خواستار عدم مداخله پلیس در امور آنچه «زنان بدحجاب و بی‌حجاب» خوانده می‌شود، شده است.
شفاآنلاین>سلامت>آش گشت‌های ارشاد آنقدر شور شده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم خواستار عدم مداخله پلیس در امور آنچه «زنان بدحجاب و بی‌حجاب» خوانده می‌شود، شده است.

به گزارش شفاآنلاین:از سوی دیگر اتفاقات منتهی به جان‌باختن مهسا امینی موجب شد تا روز گذشته دانشجویان در برخی دانشگاه‌های تهران تجمعات اعتراضی برگزار کنند. دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، شهیدبهشتی، تربیت مدرس و علامه در تجمعاتشان خواستار روشن شدن ابعاد اتفاقات منتهی به جان‌باختن مهسا امینی شدند. همچنین گروهی از مردم عصر دیروز در خیابان حجاب تهران تجمع کردند.

بنا بر گزارش در تجمع خیابان حجاب، ابتدا شعارهایی در اعتراض به برخی مسائل اجتماعی سر داده شد ولی پس از مداخله نیروهای انتظامی و پرتاب گاز اشک‌آور، سمت و سوی شعارها به سمت دیگری رفت و مردم متفرق شدند. تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی به یاد مهسا امینی و همچنین در اعتراض به فقر، فساد و اختلاس در دست داشتند.

تصاویر منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی حکایت از اعتصاب و اعتراض در شهرهای سقز، بوکان و سنندج داشت و کسبه اقدام به تعطیلی مغازه‌های خود کردند. شنیده شده برخی استان‌ها و شهرهای دیگر هم شاهد اعتراضاتی نسبت به موضوع جان‌باختن مهسا امینی بودند.
در بیانیه‌ای که ستاد امر به معروف به رسانه‌ها ارسال کرده، آمده «ستاد امر به معروف و نهی از منکر همان‌گونه که بارها اعلام کرده است با تکلیفی که منجر به مقابله مستقیم پلیس با بدحجابان شود مخالف است و معتقد است با راهکار مناسب و بدون تنش‌های اجتماعی این مساله را می‌توان تدبیر کرد بنا به طرح جامع ستاد امربه معروف و نهی از منکر پلیس به گشت ارشاد مسوولان و اقویا و در حمایتی از معتمدین مردمی تبدیل وضعیت دهد.» پیش از این معصومه ابتکار معاون پیشین امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفته بود در دولت قبل تلاش کردیم گشت‌های ارشاد را جمع کنیم اما «دستور‌ها از جای دیگری بود و گروه‌های فشار نقش داشتند.»

این بیانیه ستاد امر به معروف واکنشی است به دستگیری و انتقال مهسا امینی به مقر پلیس که نهایتا به جان‌باختن او ختم شد. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله‌ اهل شهر سقز کردستان، روز سه‌شنبه در محدوده متروی حقانی تهران، به دست گشت ارشاد بازداشت شده و به مقر پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرای تهران منتقل شد. طبق اعلام پلیس قرار بوده در آنجا او و سایر بازداشتی‌ها «تعهد» بدهند و در «کلاس توجیهی» شرکت کنند که طبق آنچه پلیس گفته او «در جمع سایر افراد بیهوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل شده که متاسفانه اقدامات درمانی مثمرثمر واقع نشد.» نهایتا مهسا امینی روز جمعه گذشته پس از سه روز کما، درگذشت.

در جدیدترین اظهارات پیرامون پرونده جان‌باختن مهسا امینی، سردار حسین رحیمی رییس پلیس تهران صبح دیروز یک نشست خبری برگزار کرده که در آن توضیحاتی پیرامون این موضوع داده و هم اینکه از لحظه پیاده شدن مهسا همراه دیگر زنان حاضر در ون گشت ارشاد در حیاط مقر پلیس در خیابان وزرا و لحظات بعد از بیهوش شدن و تلاش نیروهای اورژانس برای احیای مهسا، تصاویر جدیدی نشان داد.

البته ابهامی که منتقدان دارند این است که باید از ابتدای لحظه آغاز روند بازداشت و همچنین انتقال مهسا در خودروی پلیس امنیت تصاویر نشان داده شوند و معلوم شود در این صحنه‌ها چه گذشته است. با وجود اینکه لباس ماموران گشت ارشاد باید مجهز به دوربین‌های مدار بسته باشد و تمام لحظات را ثبت کنند، اما سردار رحیمی گفته: «باید از دوربین استفاده کنند اما در این حادثه دوربین همراه نبوده است که این موضوع از نقایص کار بوده است اما براساس بررسی‌ها هیچ قصوری صورت نگرفته است.»رییس پلیس تهران درباره شاهدان در صحنه دستگیری مهسا هم گفته: «ما اظهارات دو نفر از خانم‌هایی که با خانم مهسا امینی در ون بوده‌اند را گرفته‌ایم اما سه نفر از آنها تمایلی به صحبت نداشتند.» در حالی که هنوز هیچ دادگاهی برگزار نشده و بررسی‌ای توسط مقامات قضایی صورت نگرفته، رییس پلیس تهران بار دیگر با قاطعیت از عدم قصور پلیس در این ماجرا خبر می‌دهد: «بررسی‌های من و تیم‌های ویژه نشان می‌دهد کوچک‌ترین قصور و تقصیری از سوی مامورین ما وجود نداشته است.»

او برای بار سوم در این نشست خبری باز هم تاکید می‌کند که هیچ قصوری از سوی پلیس سر نزده است: «تمام فیلم‌ها با خانواده مهسا امینی به صورت طولانی‌مدت و کامل بازبینی شده اما امکان انتشار فیلم کامل در رسانه‌ها وجود ندارد. براساس اطلاعات و بررسی‌های ما از طرف تیم عملیاتی گشت امنیت اخلاقی در این حادثه هیچ قصوری انجام نشده است.»طبق آنچه «ایسنا» گزارش داده، سردار رحیمی در بخش دیگری از نشست خبری خود برای بار چهارم بر بی‌تقصیری پلیس تاکید دارد: «قطعا حتی تلنگر هم به خانم مهسا امینی زده نشده و هیچ قصوری از سوی پلیس صورت نگرفته است.»

رییس پلیس تهران به مکالمه مهسا امینی با یک مامور در مقر پلیس اشاره کرده که نحوه حرکات آن مامور در فضای مجازی مورد بحث و انتقاد قرار گرفته است. او گفته «در این فیلم نشان داده می‌شود این خانم با همکار ما صحبت می‌کند و در مورد ایراد ظاهری خودشان سوال می‌کند که همکار ما اعلام می‌کند ساپورتی که ایشان پوشیده‌اند ایراد دارد که پس از این مکالمه حال ایشان به‌هم می‌خورد.»

علت بازداشت؟ پوشیدن ساپورتی که وقتی مانتو بالا می‌رود، بدن مشخص می‌شود
رییس پلیس تهران «پوشیدن ساپورتی که وقتی مانتو بالا می‌رود، تمام بدن مشخص می‌شود» را به عنوان موردی که باعث بازداشت مهسا امینی شده معرفی کرده است. او در پاسخ به اینکه «وضع ظاهری مهسا امینی موجه بوده»، گفته «شما به عنوان یک خانم باید بدانید که ملاک حجاب چیست، نمی‌شود با ساپورتی که وقتی مانتو بالا می‌رود تمام بدن شما مشخص می‌شود در اماکن عمومی ظاهر شوید.»

به دروغ‌پردازی‌ها در مورد این واقعه با جدیت رسیدگی می‌شود
در کنار این مواضع و واکنش‌ها، برخی مقامات هشدارهای نرمی را هم متوجه رسانه‌ها کرده‌اند؛ از جمله «علی القاصی‌مهر» رییس کل دادگستری استان تهران. به گفته او، «در کنار رسیدگی به اصل ماجرا به موضوع دروغ‌پردازی‌ها در مورد این واقعه نیز با جدیت رسیدگی می‌شود.» این موضوعی است که رییس پلیس تهران هم به شکل دیگری به آن اشاره کرده و با همین استدلال اصالت مصاحبه‌های صوتی پدر مهسا امینی را زیر سوال برده است. او در نشست خبری‌اش گفته «وویس‌هایی(مصاحبه‌های صوتی) که منتشر می‌شوند را مورد توجه قرار ندهید. ضد انقلاب در داخل و خارج فعال شده و بی‌تردید خانواده مهسا امینی برای ما محترم است. شخص فرماندهی کل فراجا سردار اشتری اولین نفری بود که با این خانواده صحبت کرد ولی وویس‌های منتشرشده در فضای مجازی را مورد توجه قرار ندهیم.»

سوابق و اسناد و مدارک در حال بررسی و جمع‌آوری هستند
القاصی‌مهر با بیان اینکه «سوابق و اسناد و مدارک در حال بررسی و جمع‌آوری هستند»، افزود: «به هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران دستور داده شده که تمامی اتفاقات رخ داده برای مرحومه امینی را از زمان بدو احضار ایشان تا انتقال به مقر انتظامی و برگزاری کلاس توجیهی و همچنین انتقال به بیمارستان، با دقت بررسی کنند و گزارش بررسی‌های خود را به صورت مستند و مستدل ارائه دهند.» القاصی‌مهر با بیان اینکه «دستگاه قضایی به وظیفه خود در قبال حادثه پیش‌آمده برای مرحومه امینی به فوریت ورود کرده و موضوع را با دقت مورد بررسی قرار داده است»، گفت: «بنای ما آن است که در این مساله هیچ‌گونه اغماضی صورت نگیرد و هر کسی که تخلفی مرتکب شده است، در چارچوب موازین قانونی به آن رسیدگی شود.»

علل مرگ مطروحه در فضای مجازی کذب است
او همچنین گفته: «در خصوص علت مرگ تمام صحبت‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود کذب است» ولی در عین حال تاکید کرده: «من اظهارنظر نهایی در این خصوص ندارم؛ چراکه کار من نیست و باید اجازه دهیم پزشکی‌قانونی اعلام نظر کند.»رییس پلیس تهران در حالی می‌گوید درباره علت مرگ‌ صحبت‌های مطروحه در فضای مجازی کذب است که چند روز پیش وزیر کشور در عین اینکه گفته بود «تا گزارش‌ها تکمیل نشده نمی‌توان اظهارنظر کرد و دلایل پزشکی فوت باید به دست ما برسد»، افزوده بود که «ظاهرا خانم مهسا امینی مشکلات جسمی قبلی هم داشته و در پنج سالگی روی مغزش عمل جراحی انجام شده است.» نکته برجسته در سخنان احمد وحیدی وزیر کشور این است که گرچه از واژه «ظاهرا» استفاده کرده ولی همان اطلاعاتی را داده که روز قبلش «خبرگزاری فارس» به نقل از «یک منبع آگاه» منتشر و علت مرگ را موکدا «سکته قلبی» عنوان کرده بود. البته چند خط پایین‌تر از ابتدای خبر، فارس علت مرگ را «ایست قلبی-ریوی» دانسته و مدعی شده «در سی‌تی اسکن مغزی علایمی مبنی‌بر هیدروسفال بودن (عارضه قبلی) گزارش شده است.

وی در پنج سالگی هم تومور مغزی عمل کرده و مبتلا به بیماری دیابت نوع یک بوده است.» برخی در فضای مجازی احتمال می‌دهند که منبع اطلاعات وزیر کشور همان خبر ادعایی «فارس» بوده باشد؛ در صورتی که معلوم نیست خبر «فارس» چقدر اصالت دارد؛ چراکه مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران در سخنانی گفته بود با توجه به آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های صورت گرفته، علت مرگ دو تا سه هفته دیگر مشخص می‌شود. جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: