کد خبر: ۳۱۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 13
نرخ دلار همواره از اهمیت بالایی برای معامله‌گران بازار سهام برخوردار بوده است. نرخی که طی هفته‌های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده و متاثر از فضای سیاسی برجام افت و خیزهایی را از سر‌ گذرانده است.
شفاآنلاین>سلامت>نرخ دلار همواره از اهمیت بالایی برای معامله‌گران بازار سهام برخوردار بوده است. نرخی که طی هفته‌های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده و متاثر از فضای سیاسی برجام افت و خیزهایی را از سر‌ گذرانده است.

به گزارش شفاآنلاین: به تبع دلار، بازار سرمایه نیز روند نوسانی را از سر گذرانده اما آنچه برای بازار سرمایه از اهمیت بالاتری برخوردار بوده کاهش فاصله نرخ نیمایی و آزاد دلار است که در طول هفته‌های اخیر و با واقعی‌تر شدن نرخ نیمایی تا حدی نمایان شده است. روز گذشته اما دلار با تغییرات تازه‌ای روبه‌رو شد به نحوی که دلار نیمایی بالاخره از مرز ۲۷ هزار تومان گذشت تا در هیاهوی فشارهای مختلف بر بورس، دست کم سیگنال مثبتی به صنایع صادرات‌محور ارسال شود. نرخ آزاد دلار هم روز گذشته با جهش مواجه بود و کانال ۳۱ هزار تومانی را فتح کرد. صاحب‌نظران بر این باورند که عدم سرکوب نرخ نیمایی و کاهش فاصله آن با نرخ آزاد دلار می‌تواند به معنای کاهش ریسک سودآوری و درآمدزایی شرکت‌های صادرات‌محور باشد.

 بر همین اساس این روند غالبا از سوی تحلیلگران بنیادین به سود شرکت‌ها و سهامداران آن تفسیر می‌شود. اگرچه دیروز بازار سرمایه شاهد این سیگنال مثبت بود اما با این حال تمامی شاخص‌های بازار سرمایه منفی ماندند. همچنین ارزش معاملات خرد هم روز گذشته همچنان کاهشی بود و به دو هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان رسید. برخی تحلیلگران بازار بر این باورند که ترس از ریزش بیشتر بازار سبب منفی شدن تراز ورود و خروج پول شده و حتی معامله‌گران بازار را نیز در تردید برای ورود به داد و ستدها فرو برده است.

 روندی که نتیجه آن افت ناامیدکننده ارزش معاملات خرد به ویژه طی دو هفته اخیر و همزمان با تضعیف احتمال توافق برجام بوده است. ارزش معاملات خرد پایین و کاهنده در حال حاضر مهم‌ترین ریسک بازار سهام به شمار می‌رود. پیام الیاس‌کردی تحلیلگر بازار سرمایه وضعیت کنونی بازار سهام را به استخری با کمترین میزان ممکن آب تشبیه می‌کند که عمق اندک آن،‌ سرمایه‌گذاران را از پریدن در این استخر برحذر می‌دارد. او  به بررسی وضعیت بازار سرمایه و چشم‌انداز آن پرداخته است.

تحرک صادرات‌محورها با سدشکنی تاریخی نیما
صندوق‌های پالایش و دارایکم روز گذشته در محدوده مثبت معامله شدند. اگرچه این دو صندوق همچنان برای رسیدن به ارزش ذاتی خود راه درازی پیش رو دارند اما انتشار خبر تصویب اصلاح اساسنامه این دو صندوق در هیات دولت، توانست اثر مثبتی بر معاملات آنها داشته باشد به نحوی که بیشترین ارزش معاملات خرد روز گذشته روی این دو نماد صورت گرفته است. گفتنی است صندوق‌های سهامی روز گذشته غالبا سبزپوش بودند و به عنوان گروهی که توانست بیشترین معاملات خرد بازار را به خود اختضاص دهد، در صدر نشستند. هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و گروه خودرو نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین ارزش معاملات خرد قرار گرفتند. در این میان اما باید به نمادهای صادرات‌محور اشاره داشت که با توجه به رشد نرخ دلار در بازار آزاد و سدشکنی تاریخی نرخ نیمایی مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفتند. اگر روز گذشته شاخص کل بورس منفی بود اما گروه‌های فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی غالبا مثبت بودند. با این حال اما خالص ورود و خروج پول حقیقی به گروه فرآورده‌های نفتی منفی بود اگر چه فلزات اساسی ورود پول حقیقی را ثبت کردند. گروه محصولات شیمیایی که عموما از افزایش نرخ دلار تاثیر مثبت می‌گیرند روز گذشته غالبا منفی و شاهد خروج پول حقیقی بودند.

تداوم روند کاهشی ارزش معاملات خرد
به رغم افزایش نرخ ارز نیمایی و عبور تاریخی آن از سد ۲۷ هزار تومان و همچنین نرخ دلار آزاد و قرار گرفتن در کانال ۳۱ هزار تومانی بازار روز گذشته همچنان با ارزش معاملات پایین روبه‌رو و شاهد خروج پول حقیقی بود. به نحوی که در این روز ارزش معاملات خرد همچنان در کانال دو هزار میلیارد تومانی درجا زد و نسبت به روز یکشنبه نیز با افت ۱۱ درصدی روبه‌رو بود. همچنین روند خروج پول حقیقی (تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی) نیز تداوم یافت تا روز گذشته ۲۳۴ میلیارد تومان دیگر از بازار خارج شود. روز گذشته همچنین حقیقی‌ها در بخش خرید ۷۳ از فعالیت‌ها را بر عهده داشتند و در بخش فروش نیز نقش ۸۳ درصدی را ایفا کردند. بدین ترتیب ۱۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۸۶ میلیارد تومان نیز از نمادهایی با ارزش بازار بالاتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج شد.

کف بعدی شاخص کل
پیام الیاس‌کردی تحلیلگر بازار سرمایه   بازار سهام را از دو منظر متغیرهای داخلی و بیرونی مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس او اظهار می‌کند: «در ماه سوم سال ۱۴۰۰ بازار به پایین‌ترین کفی که بعد سال ۹۹ تا آن زمان به خود دیده بود رسید و در سطوح ۱/۱ میلیون واحد قرار گرفت. پس از آن یک کف دیگر را در ماه یازدهم سال گذشته تجربه کرد و به سطح حدود ۲/۱ میلیون واحدی رسید. در حال حاضر کارشناسان و تحلیلگران تکنیکالیست این خط روند را که ۱۰۰ هزار- ۱۰۰ هزار پله بالا می‌آید مورد توجه قرار داده و بر اساس آن عنوان می‌کنند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کف بعدی باشد و از آنجا بازار باز گردد. این احتمالی است که همه دارند در رابطه با آن صحبت می‌کنند و باید توجه داشت که اصولا در رابطه با مسائل تکنیکالی و اقتصادی وقتی اجماع روی مساله‌ای قرار می‌گیرد لزوما به معنای آن نیست که آن اتفاق حتما رخ می‌دهد.» او می‌افزاید: «پس از اینکه بازار متاثر از خبرهای خوب سیاسی حول محور برجام و آغاز مذاکرات یک بار برای فتح کانال ۱/۶ میلیون واحدی حمله کرد، پس از آن مجددا روند نزولی را در پیش گرفت. این روند از ماه دوم امسال آغاز شده و ادامه داشته است. البته در این روند نزولی مقاطع یک هفته‌ای یا ده روزه هم بوده که پالس‌های مثبتی داشته‌ایم و نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم.»

اهمیت ارزش معاملات خرد
الیاس‌کردی در ادامه تاکید می‌کند: «‌در مورد بازار سهام باید به دو فاکتور توجه ویژه‌ای داشت. فاکتور اول ارزش معاملات است. اگر بازار را استخری در نظر بگیریم که ارزش معاملات عمق این استخر است، عمقی که بازار در سال‌های ۹۹ یا حتی ۱۴۰۰ به عنوان مثال ۴ متر بوده در حال حاضر دارای عمقی ۲۰ سانتیمتری است که شنا در آن غیرممکن است. در حقیقیت ارزش معاملات بازار به صورتی است که هیچ گروهی روند خاصی به خود نمی‌گیرد. یعنی با رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان یا حتی رقم دو هزار و سه هزار میلیارد تومان در روزهای عادی بازار، هیچ روند ویژه‌ای ایجاد نمی‌شود.‌» این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می‌کند: «اگر سطح ارزش معاملات ما از سطح فعلی که سه هزار میلیارد تومان است به سطوح ۵ هزار و ۶ هزار میلیارد تومان برسد، تازه می‌توانیم بگوییم که خریداری در بازار پیدا شده و از آنجا می‌توانیم روندی را شناسایی کنیم.»

فرار حقیقی‌ها از بازار
این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه به فاکتور دوم اشاره و اظهار می‌کند: «خروج پول فاکتور مهم بعدی است. در واقع باید توجه داشت که خروج پول در بازار رخ نمی‌دهد و منظور ما تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی است. به این معنا که خریداران خرد و حقیقی می‌فروشند و حقوقی‌ها می‌خرند. مدتی است حقوقی‌ها فقط خریدار بازار هستند. درست است که در بازار ترس ایجاد شده و در حال ریزش است. همچنین این انتقاد نسبت به حقوقی‌ها وجود دارد که در حالت پنیک و ترس خرید می‌کنند و در روزهای مثبت بازار فروشنده هستند اما نباید انتظار داشت که اهداف و برنامه‌های حقوقی‌ها با اهداف و برنامه‌هایی که حقیقی‌ها تنظیم می‌کنند و اصولا بر مبنای کسب سود است یکسان باشد. اما نکته مورد توجه این است که در چند ماه گذشته به صورت واضح و آشکارا می‌بینیم که سهامداران حقیقی در حال فرار از بازار هستند!» الیاس‌کردی عنوان می‌کند: «طی هفته‌های اخیر در برخی روزها با خروج ۴۰۰ میلیارد تومانی پول روبه‌رو بودیم. روز گذشته هم همین روند طی شد و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از بازار خارج شد.» او می‌افزاید: «اگر این فاکتورها را مورد توجه قرار دهیم یعنی ارزش معاملات خرد،‌ خروج پول و شرایط تکنیکالی را مدنظر بگیریم می‌بینیم که در بازار خبری نیست!»

بازار و معمای برجام
این تحلیلگر بازار سرمایه بیان می‌کند: «این شرایط داخل بازار است اما اگر بخواهیم از بیرون هم به بازار نگاه کنیم واقعیت آن است که نه تنها فعالان بزرگ اقتصادی بلکه فعالان کوچک‌تر و حتی مردم در سرمایه‌گذاری دچار تردید هستند. در اشل کوچک‌تر می‌بینیم که مردم برای خرید یک گوشی موبایل، تلویزیون و کالاهایی از این دست هم صبر می‌کنند و دست نگه می‌دارند. اما چرا؟ زیرا به برجام می‌نگرند که قرار است چه نتیجه‌ای داشته باشد؟» الیاس‌کردی عنوان می‌کند: «سوال بزرگی در برابر بخش واقعی اقتصاد و از جمله بازار سرمایه وجود دارد و آن هم سرنوشت برجام است.» او می‌افزاید: «بازار معطل یک نتیجه قطعی است حال این نتیجه توافق باشد یا عدم توافق! تا زمانی که به این سوال بازار پاسخ داده نشود به نظر می‌رسد بازار همین وضعیت را داشته باشد و در کانالی که کف آن حدود ۱/۳ تا ۱/۲ میلیون واحدی است و سقف آن نیز ۱/۶ میلیون واحدی است نوسان کند. در واقع نه توان پایین آمدن دارد و نه توان بالا رفتن را!»

تهدیدهای اقتصاد کلان برای بازار
الیاس‌کردی ادامه می‌دهد: «نکته مهم دیگر در مورد بازار سرمایه آمارهای اقتصادی کلان است. میزان نقدینگی، تورم و نرخ دلار از اهمیت بالایی برای بازار سرمایه برخوردارند. در حال حاضر نقدینگی با سرعت بالایی در حال افزایش است و احتمالا همین روند صعودی را هم حفظ می‌کند. از سمت دیگر متاسفانه تورم هم وجود دارد و سال آینده نیز احتمالا افزایشی است.» این تحلیلگر بازار سرمایه می‌افزاید: «احتمالا قیمت دلار هم نه خیلی زیاد اما به هر روی افزایشی است. زیرا دولت‌ها در چهار سال نخست همواره سیاست کنترل نرخ‌ها را دنبال می‌کنند اما با این حال روند نرخ دلار افزایشی است. این موارد اثرگذاری بالایی از بیرون بازار بر روند بورس دارند.»جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: