کد خبر: ۳۱۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 12
بیماران ایرانی می‌گویند که تهیه یک نسخه ساده سرماخوردگی در بازار ایران این روزها کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان آب نمی‌خورد و بسیاری از بیماران را در تامین داروهای خود دچار مشکل کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>وزارت بهداشت فعالیت داروخانه‌های آنلاین را ممنوع کرده اما این داروخانه‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند

به گزارش شفاآنلاین:گران‌فروشی دارو در داروخانه‌های آنلاین موضوعی است که سلیمان حیدری، سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت به آن اشاره کرده و بار دیگر تذکر داده است که فعالیت داروخانه‌های آنلاین صورت قانونی ندارد اما نه تنها با وجود تذکر مکرر وزارت بهداشت درباره قانونی نبودن فعالیت داروخانه‌های آنلاین، همچنان این داروخانه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند که گرانی سرسام آور دارو در بازار ایران تنها به داروخانه‌های آنلاین محدود نشده و بسیاری از بیماران از جهش سرسام‌آور هزینه‌های دارویی خود خبر می‌دهند.

گرانی سرسام‌آور دارو در بازار ایران
بیماران ایرانی می‌گویند که تهیه یک نسخه ساده سرماخوردگی در بازار ایران این روزها کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان آب نمی‌خورد و بسیاری از بیماران را در تامین داروهای خود دچار مشکل کرده است.

هرچند که دولت ابتدای تابستان امسال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو وعده داد که گرانی اقلام دارویی به دوش بیماران تحمیل نمی‌شود و بیمه‌ها جور افزایش قیمت دارو را خواهند کشید اما در عمل این اتفاق رخ نداده و بسیاری از داروخانه‌های سطح شهر به بیماران می‌گویند که از پذیرش نسخه‌های بیمه معذور هستند و دارو را با نرخ آزاد می‌فروشند.

آنها به خلف وعده بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند که این روال باعث کمبود نقدینگی در داروخانه‌ها شده است.

به جز این بسیاری از داروها از جمله اقلام دم دستی مانند سرم و مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در داروخانه‌های سطح شهر کمیاب شده و بسیاری از بیماران را به سمت داروخانه‌های آنلاین سوق داده است. جایی که البته به نوعی بازار زیرزمینی دارو است.

بر اساس قوانین وزارت بهداشت ایران فعالیت داروخانه‌های آنلاین ممنوع است اما بیماران به ناچار مجبور به تهیه دارو با چند برابر قیمت در این داروخانه‌ها هستند.

در این زمینه سلیمان حیدری، سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو گفت: «همه فعالیت‌های اسنپ در حوزه دارو و پزشکی غیرقانونی است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت پلتفرم‌های مجازی مانند اسنپ در حوزه دارو پزشکی قانونی است گفت: «فعالیت اسنپ دکتر قانونی نیست، با همکاری که با نظام پزشکی داریم برای فعالیت این نرم افزارها باید سازوکار مشخصی ایجاد شود، مکان فعالیت و شخصیت حقوقی فرد باید ثبت و مشخص باشد تا فردی که از این پلتفرم‌ها خدمت می‌گیرد بدانند که از چه کسی خدمت گرفته است.»

حیدری تاکید کرد: «اثبات مدرک تحصیلی و محل فعالیت پزشک باید برای وزارت بهداشت محرز باشد تا در صورت بروز هرگونه تخلفی سازوکار رسیدگی به آن مشخص باشد و بیمار مطمئن باشد که از یک پزشک خدمات دریافت کرده است.»

سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تا به امروز هیچ مجوزی برای فروش اینترنتی و الکترونیکی دارو نیز صادر نشده است و فروش دارو توسط پلتفرم اسنپ تخلف است افزود: «متاسفانه بارها گزارش‌هایی از گران‌فروشی دارو توسط این پلترم نیز به ما رسیده است که امیدواریم سازمان غذا و دارو با همکاری سایر دستگاه‌ها تکلیف فعالیت این پلتفرم‌ها را مشخص کند.»

بازار زیرزمینی برخط!
با این حال داروخانه‌های آنلاین همچنان در بازار ایران فعالیت می‌کنند و در غیاب نظارت کافی بعضا تبدیل به بازار سیاه دارو شده‌اند. به طوری که مدیران ادوار قبلی وزارت بهداشت از آنها به عنوان ناصرخسرو آنلاین یاد کرده‌اند.

البته باید گفت که روش اینترنتی فروش دارو و محصولات درمانی جانبی در بسیاری از کشورها هم دوام زیادی پیدا نکرد چرا که زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت پای پلیس مبارزه با مواد مخدر ایالت متحده آمریکا (دی. ای.ای) و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل به این ماجرا باز شد.
مجموع تخلف‌ها و تهدیدهای بی‌شمار این روند باعث شد فعالیت داروخانه های اینترنتی در بسیاری از کشورها به تعطیلی کشیده شود و یا این که این پلتفرم ها با فروش داروهای بسیار محدود و تعیین شده‌ای به کار خود ادامه دهد.

پیش از این علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران درباره فعالیت داروخانه‌های آنلاین به فارس گفته بود که طبق قانون توسعه تجارت الکترونیکی فروش دارو و فعالیت داروخانه‌های آنلاین به طور مطلق ممنوع اعلام است.

بر اساس آیین‌نامه و ضوابط وزرات بهداشت فروش هرگونه دارو همراه یا بدون نسخه به صورت آنلاین و اینترنتی ممنوع است اما با گسترش فعالیت‌های برخی از استارتاپ‌های تامین دارو و برخی از اپلیکیشن‌ها فروش دارو نیز در دسته خدمات دارویی آن ها قرار گرفت.

بنا به اعلام وزارت بهداشت علت ممنوعیت فعالیت این داروخانه‌ها ابهامات زیادی از چگونگی تامین و سلامت دارو است. به همین دلیل سال گذشته انجمن صنفی داروسازان ایران در نامه‌ای به داروخانه‌های سراسر کشور اعلام کرد که همکاری داروخانه‌ها با این اپلیکیشن‌ها غیرقانونی است و استارتاپ‌هایی مانند مادران، دیجی‌کالا، اسنپ‌دکتر، پذیرش 24 و آزمایش آنلاین مشمول این ممنوعیت شده‌اند و ادامه همکاری با آن ها از سوی داروخانه‌ها تخلف اعلام شده است.

علی فاطمی نایب رییس انجمن داروسازان در این باره می‌گوید: «زمانی که این اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها وارد این موضوع می‌شوند موضوع مهم نظارت عملا برداشته می‌شود. به طوری که مشخص نیست که دارو در چه شرایطی حمل می‌شود. مسئله مهم دیگر این است که آیا این داروها جزو لیست داروهای مجاز در کشور هست یا خیر. احتمال تعویض داروها در مسیر نیز ممکن است وجود داشته باشد. جابه جایی دزهای دارو و استفاده نکردن از برندهای دارویی مجاز از دیگر دغدغه‌های ما برای جلوگیری از این روند بوده است.»

او با اشاره به این که اکنون بیشتر قاچاقچیان دارویی کشور از همین طریق اقدام به فروش داروهای خود می‌کنند ادامه می‌دهد: «طبق آماری که داریم در حال حاضر بیشتر قاچاقچیان دارو سعی دارند از طریق شبکه‌های مجازی داروهای شان را بفروشند. پس این پتانسیل وجود دارد که سر از این پلتفرم‌ها در بیاروند. ما به نوعی شاهد گسترش معضل‌های فروش داروی غیر مجاز ناصرخسرو در شبکه‌های مجازی هستیم و باور ما این است که اکنون ناصرخسروی مجازی فعالیت گسترده‌تری از ناصرخسروی حقیقی دارد. اگر مقابل این رویه ایستادگی و نظارت صورت نگیرد مردم با خرید داروهای تقلبی هم از نظر مالی و از آن مهم تر از نظر جانی متضرر می‌شوند و سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

نایب رییس انجمن داروسازان می‌گوید این یک تخلف آشکار است: «ما این نگرانی را داریم که اصلا داروخانه‌ای در کار نباشد. یعنی این داروها که مردم سفارش می‌دهند توسط این اپلیکیشن‌ها از خارج شبکه رسمی تامین شوند. یکی از مهم‌ترین معضلات خرید اینترنتی دارو این است که این کالاهای ارسالی به هیچ عنوان قابل رهگیری نیستند و مجهول بودن منشاء تامین آن ها می‌تواند آسیب‌های زیادی برای نظام سلامت در جامعه بوجود آورد. سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: