کد خبر: ۳۱۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 08
نشریه معتبر نیچر، واکسن "رازی کووپارس" را به عنوان یکی از پیشروترین واکسن‌های داخل بینی برای مبارزه با بیماری کووید۱۹ در جهان معرفی کرد.
شفاآنلاین>سلامت>مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی گفت: نشریه معتبر نیچر، واکسن "رازی کووپارس" را به عنوان یکی از پیشروترین واکسن‌های داخل بینی برای مبارزه با بیماری کووید۱۹ در جهان معرفی کرد.

 به گزارش شفاآنلاین:«سیدرضا بنی‌هاشمی» گفت: نشریه نیچر با انتشار مقاله‌ای، واکسن رازی کووپارس ساخت ایران را به عنوان پیشروترین واکسن‌های داخل بینی برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ معرفی کرده است و کشور ما در این زمینه جلوتر از آمریکا و کشورهای اروپایی می‌باشد.

طراح واکسن رازی کووپارس درباره مزیت واکسن‌های داخل بینی اظهارداشت: واکسن‌های داخل بینی به منظور پیشگیری و هم جلوگیری از انتقال ویروس کرونا استفاده می‌شوند.

وی افزود: از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، واکسن‌هایی که می‌توانند جلوی زنجیره انتقال ویروس کرونا را بگیرند، جزو واکسن‌های برتر محسوب می‌شوند.

بنی‌هاشمی گفت: امید سازمان جهانی بهداشت این است که با استفاده از واکسن‌های داخل بینی، بیماری کووید۱۹ ریشه‌کن شود.

وی با بیان این که موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ایران، دو نوع واکسن تزریقی و داخل بینی کووید۱۹ با نشان رازی کووپارس را تولید کرده است، تصریح کرد: واکسن رازی کووپارس داخل بینی کووید۱۹ را به عنوان بوستر دز یا دز یادآور مطرح می‌کنیم.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی ادامه داد: مطالعات فاز ۱، ۲ و ۳ و بوستر واکسن رازی کووپارس داخل بینی انجام شده، اما سازمان غذا و دارو هنوز مجوز استفاده از آن را صادر نکرده است.

وی گفت: این موسسه توانایی تولید ۳۰ میلیون دز از واکسن داخل بینی کووید ۱۹ را تا پایان سال دارد و با توجه به فرآیند تولید، بسته‌بندی و کنترل کیفیت از زمان درخواست تا تحویل یک بازه حدود ۳ ماهه نیاز داریم.

بنی‌هاشمی ابراز داشت: واکسن داخل بینی کووید ۱۹ اگر به عنوان دز یادآور مصرف شود، ۶ ماه تا یکسال در بدن اثربخشی دارد و علاوه بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، می‌تواند زنجیره انتقال این ویروس به افراد دیگر را قطع کند.

وی یادآور شد: ۵ میلیون دز واکسن رازی کووپارس تزریقی نیز در سبد واکسن‌های کشور داریم و اثربخشی این واکسن نیز ۴ برابر واکسن چینی سینوفارم است.

طراح واکسن رازی کووپارس خاطرنشان کرد: کشورهای آمریکا، روسیه، چین و هند نیز در حال مطالعه بر روی واکسن داخل بینی کووید ۱۹ هستند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: