کد خبر: ۳۱۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 01
دبیر شورای عالی فضای مجازی:
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ۶۰ درصد جامعه اخبار کرونا را از رسانه‌های داخلی کشور دنبال می‌کنند اگر چه٣٠٠ میلیارد بازدید خبر از فضای مجازی نیز بی‌شک تاثیرات خود را خواهد داشت.
شفاآنلاین>سلامت>ابوالحسن فیروزآبادی روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی آسیب‌شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی - اجتماعی در وزارت کشور با اشاره به ارکان فضای مجازی اعم از توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروزه تحولات این حوزه افزایش یافته و بحران کرونا نیز این مسأله را تسریع بخشیده است.

به گزارش شفاآنلاین:دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: بشر وارد عصر سایبر فیزیک شده و به طور میانگین، روزانه ۴ ساعت از این فضا استفاده می‌کند. بیش از ۵ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از این فضا بهره برداری می‌کنند و حدودا ۴.۶ میلیارد نفر امروزه در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. هر یک از این شبکه‌ها و به طور کل فضای مجازی بر روان انسان اثرگذار است.  

فیروزآبادی با اشاره به دیجیتالی شدن انسان در عصر جدید تأکید کرد: اطلاعات مبتنی بر ارتباطات است و بشر از روزی ٢.۴ به ۴ ساعت حضور در فضای مجازی رسیده است. کودکان و نوجوانان وارد این عرصه شده و مادران نیز با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به دلیل استفاده از برنامه‌های آموزشی نظیر شبکه شاد با فرزندان همراه شدند.  

وی یادآور شد: دورکاری‌های ناشی از این بحران نیز استفاده از این فضا را گسترش داد و به عنوان مثال، ۴٠٠ میلیون نفر ساعت در این دو سال از برنامه داخلی اسکای روم استفاده کردند که در صورت تجمیع با شبکه‌های خارجی به ۲ تا سه برابر خواهد رسید و بنابراین ساماندهی این فضاها بسیار حائز اهمیت است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران افزود: هر یک از این مسائل در سراسر دنیا، حتی کشورهای توسعه یافته نیز یک دغدغه جدی بوده و باید موردتوجه قرار گیرد. برای نمونه، انتشار لیست روانشناس‌نماها توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اقدام مهمی در این راستا بود.

فیروزآبادی تاکید کرد: در غیر این صورت انتشار برخی اخبار در جامعه می‌تواند موجب هراس افکنی شود. برای نمونه، انتشار برخی اخبار درباره مصرف الکل در آغاز بحران کرونا سبب هراس‌افکنی برخی گروه‌ها و مرگ دهها انسان شد.

۶۰ درصد جامعه اخبار کرونا را از رسانه‌های داخلی دنبال می‌کنند 

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: ۶۰ درصد از جامعه اخبار کرونا را از رسانه‌های داخلی کشور دنبال می‌کنند، اما ٣٠٠ میلیارد بازدید خبر از فضای مجازی نیز بی‌شک تاثیرات خود را خواهد داشت.  

فیروزآبادی ادامه داد: برای نمونه، اکنون ١٢ هزار کانال تلگرامی در حیطه خدمات مشاوره‌ای فعالیت کرده و این مسائل باید ساماندهی شود. در دوران کرونا هم بیش از ۱۰۰ هزار تکذیبیه به‌ جهت اخبار کذب تلگرامی منتشر شد.

وی اضافه کرد: ساماندهی این فضا نه توسط دولت و حکومت که به همت فعالان این حوزه و همچنین جامعه روان‌شناسان باید اتفاق افتاده و آسیب‌ها کنترل و مدیریت شود.

فیروزآبادی همچنین با اشاره به اهمیت ارتقای سطح سواد در این حیطه گفت: امروز سواد عمومی در این زمینه افزایش یافته و باید تقویت شود. امروز کرونا فروکش کرده اما مشاهده اخبار این موضوع ۴ برابر شده و این حاکی از نیاز مردم است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: بنابراین افزایش سطح آگاهی عمومی در این زمینه، تحقیقات این حوزه اعم از اعتیاد به گیم و قمار و ساماندهی بسیار حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه جامعه قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: