کد خبر: ۳۱۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 30
دوم شهریور گزارشی با عنوان «جنجال پلاتین های مشکوک» در صفحه حوادث روزنامه خراسان، منتشر شد که بیانگر کج شدن پلاتین های بیمارستانی در بدن بیماران بود.
 شفاآنلاین>سلامت>دوم شهریور گزارشی با عنوان «جنجال پلاتین های مشکوک» در صفحه حوادث روزنامه خراسان، منتشر شد که بیانگر کج شدن پلاتین های بیمارستانی در بدن بیماران بود.

به گزارش شفاآنلاین:در این گزارش چند بیمار به طور اتفاقی با یکدیگر در بیمارستان دولتی نیشابور برخورد می کنند که با عوارض مشابهی بعد از انجام عمل جراحی و پلاتین گذاری در پا روبه رو شده و دوباره به بیمارستان مراجعه کرده بودند. پلاتین های بیمارستانی بنا به اظهارات بیماران کهن سال در پای آن ها کج شده بود و با عوارض وحشتناکی دست و پنجه نرم می کردند. طبق اظهارات همراهان بیمارانی که خبرنگار روزنامه خراسان با آن ها مصاحبه کرده است خرید پلاتین ها از شرکتی بوده که مدیران درمان نیشابور قصد ندارند نام آن را افشا کنند و این ماجرا از پشت پرده هایی حکایت دارد که باید مسئولان نظارتی و مدعی العموم به پیگیری آن بپردازند. در همین حال دانشکده علوم پزشکی نیشابور جوابیه ای برای گزارش جنجال پلاتین های مشکوک ارسال کرده است که به همراه توضیح خبرنگار خراسان در پی می آید.

متن جوابیه:
احتراما در پاسخ به خبر منتشر شده در صفحه حوادث آن روزنامه با موضوع «جنجال پلاتین های مشکوک» مورخ 1401.06.02 جهت تنویر افکار عمومی و بر طبق قانون مطبوعات جوابیه این دانشکده جهت درج در آن روزنامه به حضور ارسال می گردد:
الف) پلاک ها و اقلام کاشتنی تامین شده توسط مراکز درمانی این دانشکده، از شرکت های مورد تایید وزارت بهداشت و با قیمت مصوب، دارای برچسب اصالت کالا و کد IRC می باشند و هزینه های درمان نیز با تعرفه دولتی انجام می پذیرد.
ب) پس از مراجعه بیماران به دلیل عوارض اتفاق افتاده، در کمتر از 72 ساعت، بررسی های لازم انجام و کمیته مرتبط با مشکلات ملزومات پزشکی موسوم به کمیته MDR در سطح دانشگاه با حضور مسئولان مرتبط برگزار و مصوب گردید تا زمان دریافت استعلام نتایج آزمایش پلاک ها از آزمایشگاه معتمد وزارت بهداشت، پلاک های شرکت مذکور جمع آوری و پلاک های سایر شرکت های مورد تایید جایگزین شود.
شایان ذکر است کلیه پلاک های خارج شده از بدن بیماران تغییر شکل یافته و مطابق قوانین جاری، امحا می‌گردد. با توجه به اهمیت سلامت مردم و اعتماد بیماران به حوزه سلامت کشور، انتشار اخباری از این دست و بدون اخذ استعلام های مرتبط قبل از اثبات، موجب تشویش اذهان عمومی خواهد شد و این دانشکده حق ارائه شکایت از آن خبرگزاری را برای خود محفوظ می دارد.
دکتر  مجید درودی (سرپرست دانشکده علوم پزشکی نیشابور)

توضیح خبرنگار خراسان
اگرچه پاسخ گویی به افکار عمومی وظیفه مدیران است و باید چنین ماجراهایی که به فجایع جبران ناپذیر می انجامد برای مردم بازگو شود اما متاسفانه باز هم پنهان کاری ها بر شایعات پشت پرده این گونه ماجراهای تلخ دامن می زند بنابراین روزنامه خراسان به عنوان مدافع حقوق عامه مردم از مدیران درمانی دانشگاه علوم پزشکی می خواهد برای تنویر افکار عمومی به سوالات زیر پاسخ دهند:
1 – پلاتین هایی که بیماران کهن سال را با چنین عوارض هولناکی مواجه کرده چرا مورد استفاده در اتاق های عمل جراحی قرار گرفته است؟
2 – بیمارستان برای چند بیمار از این گونه پلاتین ها استفاده کرده که فقط سه بیمار در یک زمان برای کج شدن پلاتین ها بعد از عمل جراحی به مرکز درمانی مراجعه کرده اند؟
3 – چه تعداد از این پلاتین ها از شرکت ... خریداری شده است و باقی مانده پلاتین ها کجاست؟
4 – شما به عنوان پزشکان متخصص خوب می دانید که یک بیمار 74 ساله برای یک عمل جراحی تا چه حد زجر می کشد و اکنون که این بیماران به خاطر کج شدن پلاتین ها ( که مدیران بیمارستان  بر خرید و استفاده از آن نظارت داشته اند)،دوباره تحت عمل جراحی سنگین دیگری قرار گرفته اند که خودشان در بروز این عارضه ها هیچ تقصیری ندارند، چه کسی باید پاسخ گو باشد؟ سهل انگاری درباره این فجایع تاسف بار بر عهده کیست؟
5 – آیا مدیران بیمارستان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قبل از شکایت بیماران به دستگاه قضایی از آنان دلجویی کرده و خسارت های مادی و معنوی آنان را پرداخته اند؟
6 – آیا این لوازم شامل استانداردهای کشوری و جهانی می شود؟ اگر پاسخ مثبت است پس نقش سازمان استاندارد بعد از بروز این حوادث تلخ کجاست؟
7 – پلاک های خارج شده از بدن بیماران تحویل کدام نهاد نظارتی و قانونی شده است تا درباره آن ها تحقیق شود؟
8 – از چه زمانی پلاک های شرکت ... مورد استفاده مراکز درمانی قرار گرفته است و تکلیف برخی بیماران چه می شود که نمی دانند عوارض احتمالی و عفونت های بعد از عمل جراحی نتیجه پلاتین هایی است که قبلا با تاکید کارشناسان و متخصصان در بیمارستان استفاده کرده اند؟
9 – این که در جوابیه دانشکده  علوم پزشکی تاکید شده در کمتر از 72 ساعت جلسه برگزار و استفاده از پلاتین های مشکوک متوقف شده است، عملی شایسته قدردانی و تقدیر است اما آیا برای شناسایی مقصر یا مقصران نیز اقدامی کرده اید؟
10 – در نهایت دانشکده علوم پزشکی خبرنگار خراسان را به شکایت تهدید کرده است! اگرچه خبرنگاران روزنامه خراسان برای دفاع از حقوق مردم به ویژه در حوزه درمان  که با جان انسان ها سروکار دارد همواره آماده پاسخ گویی هستند اما اگر خبرنگار خراسان چشمانش را بر این گونه حوادث دلخراش و هولناک ببندد و به افشاگری پشت پرده این ماجراها نپردازد، در پیشگاه خداوند و مردم چه پاسخی خواهد داشت؟ آیا شما به عنوان مدیرانی با ایمان و خداترس بروز این گونه حوادث را برای مردم بازگو می کنید؟ اظهارنظر در این باره را به عهده مخاطبان خوب خراسان می گذارم و امیدوارم که دانشگاه علوم پزشکی مردم را در جریان «پلاتین های مشکوک» قرار دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: