کد خبر: ۳۱۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 24
اگر بیمارستانی زیر ۱۰۰ تخت داشت باشد و فاصله‌اش از نظر جغرافیایی با مرکزی که سی‌تی‌اسکن دارد، زیاد باشد، ‌ دستگاه سی‌تی‌اسکن به این بیمارستان تعلق می‌گیرد
شفاآنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در حوزه پزشکی ایران جزو کشورهای پیشرو است و از نظر تجهیزاتی هم اگر سرانه‌ای محاسبه کنید، در تجهیزاتی مانند سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و... دست کمی از کشورهای درجه یک نداریم.

 به گزارش شفاآنلاین:سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در جمع خبرنگاران درباره کمبود برخی امکانات برای تشخیص تروما در بیماران تصادفی اظهار کرد: چنین چیزی درست نیست، باید توجه کرد که بسیاری از علائم بیماران خونریزی بالینی است. اینکه از بیمار تصادفی می‌پرسند که سردرد داری یا خیر؟ دلیل بر این نیست که نمی‌دانند یا تجهیزاتی ندارند، هر تشخیصی با معاینه و شرح‌حال‌گیری که جزو اصول اولیه پزشکی است، آغاز می‌شود.

وی افزود: پس از شرح حال گیری، اگر خونریزی‌های داخل شکمی و ... وجود داشته باشد، سونوگرافی در اورژانس‌های ما وجود دارد و حتی اگر رادیولوژیست نباشد، متخصصان طب اورژانس‌ مصدوم را سونوگرافی‌ را انجام می‌دهند.

کریمی همچنین در رابطه با نبود تجهیزات سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌ها نیز گفت: از زمانی که من مسئولیتم را در معاونت درمان آغاز کردم بیش از ۳۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن به مراکز درمانی تحویل داده شده است، طی دو سال اخیر نیز بیش از ۱۵۰ دستگاه سی‌تی اسکن در کشور توزیع شده است. واقعا اگر آمار سی‌تی‌اسکن‌ها در بیمارستان‌ها را مورد توجه قرار دهید، بیمارستان‌های بالای ۱۰۰ تخت‌خوابی ما همه دستگاه سی‌تی‌اسکن دارند.

کریمی در مورد بیمارستان‌های کمتر از ۱۰۰ تختخواب نیز گفت: اگر بیمارستانی زیر ۱۰۰ تخت داشت باشد و فاصله‌اش از نظر جغرافیایی با مرکزی که سی‌تی‌اسکن دارد، زیاد باشد، ‌ دستگاه سی‌تی‌اسکن به این بیمارستان تعلق می‌گیرد. حتی می‌توان تعداد دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن بیمارستان‌های ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه باید اطلاعات‌ مان از وضعیت بیمارستان‌ها دقیق باشد، گفت: اینکه از مصدوم تروما می‌پرسند سردرد داری یا خیر؟ دلیل بر این نیست که بیمارستان تجهیزات ندارد، بلکه جزو اصول اولیه معاینات مغز و اعصاب این است که این سوالات از بیمار پرسیده شود.

وی گفت: ممکن است زمانی فردی در یک جاده تصادف کرده و به یک بیمارستان محلی که مثلا ۳۲ تختی است، ‌مراجعه کند و طبق استانداردها سی‌تی‌اسکن به آن تعلق نمی‌گیرد، اما این بیمارستان‌ها به صورت شبکه‌ای هستند و به محض اینکه وضعیت بیمار پایدار شد، بلافاصله او را به یک مرکز مجهز منتقل می‌کنند. در عین حال ما امداد هوایی داریم و اگر در جایی دسترسی به خودرو سخت باشد، مصدومان را با هلی‌کوپتر منتقل می‌کنیم و حتی برای انتقال مصدوم هواپیما هم داریم.

او بیان کرد: اگر وضعیت درمانی کشور را با کشورهای اطراف مقایسه کنیم، خواهیم دید که از کشورهای اطراف برای امور پزشکی‌ خود به ایران می‌آیند. ما زمینه بسیار خوبی برای توریسم سلامت داریم. مردم کشورهای اطراف برای همین امکاناتی که در ایران وجود دارد، برای درمان به ایران می‌آیند. از نظر پزشکی ایران جزو کشورهای پیشرو است. همچنین در حوزه جراحی و تشخیصی هم جزو کشورهای درجه یک هستیم.

کریمی یادآور شد: چطور پزشکان ما به محض اینکه می‌روند، کشورهای اطراف قبول‌شان می‌کنند؟ اگر مهارت و دانش نداشتند که کشورهای دیگر آنها را نمی‌پذیرفتند. بنابراین در حوزه پزشکی ایران جزو کشورهای پیشرو است و از نظر تجهیزاتی هم اگر سرانه‌ای محاسبه کنید، در تجهیزاتی مانند سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و... دست کمی از کشورهای درجه یک نداریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: