کد خبر: ۳۱۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 22
ایلان ماسک قصد دارد با شرکتی که رقیبش در ساخت تراشه مغزی محسوب می‌شود و در عملکرد جلوتر از شرکت نورالیک او حرکت می‌کند، وارد معامله شود.
شفاآنلاین>سلامت>Synchron یک شرکت امریکایی است که توانسته قبل از ایلان ماسک، ایده‌کاشت تراشه مغزی را روی یک بیمار پیاده‌سازی کند. حالا به نظر می‌رسد که ایلان ماسک قصد دارد با این شرکت همکاری کند.

به گزارش شفاآنلاین: براساس گزارشی که به‌تازگی به دست آمده‌است، ایلان ماسک با شرکت توسعه دهنده تراشه‌های مغزی Synchron Inc درباره یک سرمایه‌گذاری بالقوه تماس گرفته‌است. زیرا شرکت خودش Neuralink در رقابت برای اتصال مستقیم مغز انسان به ماشین‌ها تلاش می‌کند.

به گفته‌برخی منابع، ماسک در هفته‌های اخیر با توماس آکسلی، بنیانگذار و مدیر اجرایی Synchron تماس گرفت تا در مورد یک معامله احتمالی صحبت کند. با این حال مشخص نیست که آیا هر تراکنش شامل پیوند یا همکاری بین Synchron و Neuralink باشد.

در حالی که استارتاپ نورالینک ایلان ماسک برای کاشت تراشه مغزی در مغز انسان هنوز مجوز FDA‌ را دریافت نکرده‌است. اما حالا شرکت Synchron در روند کسب مجوز قانونی برای دستگاه‌های تراشه‌های مغزی خود از شرکت ایلان ماسک (Neuralink) جلوتر است.

همچنین براساس گزارش‌ها، شرکت Synchron که رقیب ماسک محسوب می‌شود، اولین کاشت تراشه روی یک بیمار آمریکایی را نیز انجام داده‌است.

 هیچ معامله‌ای برای تراشه مغزی قطعی نیست

این موضوع به گفته منابع خبر فعلا محرمانه باقی مانده‌است. چرا که  نمایندگان ماسک و نورالینک به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. سخنگوی نیز Synchron از اظهار نظر خودداری کرد.

چهار کارمند فعلی و سابق گفتند، این رویکرد پس از آن صورت می‌گیرد که ماسک، که همچنین مدیر اجرایی شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا و توسعه‌دهنده موشک اسپیس ایکس است، به کارمندان Neuralink نسبت به پیشرفت کندشان ابراز ناامیدی کرد. دو منبع افزودند که وقتی ماسک با او تماس گرفت، این ناامیدی به اوکسلی منتقل نشد.

مشخص نیست که Neuralink در کجای درخواست خود با سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای شروع آزمایشات انسانی قرار دارد. یکی از سخنگویان FDA فوراً به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

ماسک در یک ارائه عمومی در سال ۲۰۱۹ گفت که Neuralink که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد، قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ تأییدیه نظارتی از سازمان غذا و دارو ایالات متحده را دریافت کند.

او سپس در کنفرانس وال استریت ژورنال در اواخر سال ۲۰۲۱ گفت که امیدوار است آزمایش‌های انسانی را در سال جاری (۲۰۲۲) آغاز کند.

رقیب ایلان ماسک چه کسی است؟

Synchron که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، یک ایمپلنت مغزی را توسعه داده است که برخلاف محصول Neuralink، برای نصب آن نیازی به برش در جمجمه نیست. هدف آن کمک به بیماران دچار فلج است که دستگاه‌های دیجیتال را تنها با ذهن خود کار کنند.

در واقع هدف تراشه مغزی آن است که بیماران دارای ضعف حرکتی و ناتوانی در تکلم بتوانند تنها از طریق انتقال افکار خود دستورات لازم را به سیستم‌های کامپیوتری منتقل کنند.

Synchron ماه گذشته با کاشت دستگاه خود در یک بیمار در ایالات متحده برای اولین بار از یک نقطه عطف بزرگ عبور کرد. در سال ۲۰۲۱ مجوز FDA را برای آزمایشات انسانی دریافت کرد و مطالعات را روی چهار نفر در استرالیا به پایان رساند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده‌است، شرکت Synchron حدود ۶۰ کارمند دارد و تاکنون حدود ۶۵ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده‌است.

با وجود این شرکت Neuralink بزرگتر است و ۳۰۰ کارمند در بین دو شهر سانفرانسیسکو و آستین تگزاس تقسیم کرده‌است. به گفته Pitchbook، این شرکت تاکنون ۳۶۳ میلیون دلار از سرمایه گذاران جذب کرده‌است.

همچنین، وضعیت شرکت نورالیک به نظر زیاد مناسب نیست. چرا که تنها دو نفر از هشت بنیانگذار Neuralink در شرکت باقی ماند‌ه‌اند، ماسک و مهندس ایمپلنت.

نکته جالب دیگر اینجاست که مکس هوداک که سال گذشته از سمت ریاست Neuralink کنار رفت، اکنون سرمایه‌گذار در Synchron است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: