کد خبر: ۳۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 13
واکنش شورای شهر به حادثه سقوط هواپیمای ایران 140؛
شفا آنلاين-چند روز پیش با سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140در نزدیکی شهرک آزادی تهران و اطراف فرودگاه مهرآباد، بار دیگر ضرورت جابه جایی این فرودگاه از سوی کارشناسان شهری مورد توجه قرارگرفت و خطرات ناشی از این همجواری گوشزد شد. البته این نخستین بار هم نیست که نقاط مسکونی اطراف فرودگاه هواپیمای در حال سقوط را در آغوش میگیرد.
به گزارش شفا آنلاين،پیشتر نیز هواپیمای 130C با یکی از مجتمعهای مسکونی شهرک توحید برخورد کرد که در آن سانحه علاوه بر مسافران که از اصحاب رسانه بودند تعدادی از ساکنان شهرک نیز جان باختند. پس از این حادثه تلخ که در سال 84 اتفاق افتاد،  بحث جابهجایی فرودگاه مهرآباد در دستور کار مسئولان قرار گرفت اما به دلیل مهیا نبودن زیرساختها کلیت طرح در این باره در حد گمانهزنی باقی ماند.

یکی از طرحهای پیشنهادی کارشناسان شهری برای رفع خطرات ناشی از استقرار فرودگاه مهرآباد در داخل بافت مسکونی شهر تهران ادغام فعالیت آن با فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) بود،  طرحی که به دلایل غیر روشن تا این لحظه از اجرایی شدن بازمانده است.

 رئیس شورای شهر تهران نیز روز گذشته در هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورا با ابراز تأسف از حادثه سقوط هواپیمای ایران 140 تأکید کرد: بهتر است فرودگاه مهرآباد از تهران خارج شده و پروازهای این فرودگاه با فرودگاه امامخمینی(ره) یکی شود تا دیگر شاهد چنین حوادثی در اطراف منطقه مسکونی نباشیم.  احمد مسجدجامعی با تسلیت به خانواده کشته شدگان حادثه سقوط هواپیما از سوی اعضای شورای شهر تهران، از رئیس جمهوری برای ممنوع کردن پرواز این نوع هواپیما تشکر کرد و گفت: این موضوع به همان حق حیات انسانها برمیگردد که شورا به آن بها میدهد.

وی ادامه داد: به لحاظ قوانین و قواعد بینالمللی فرودگاهها نباید در محدوده داخلی شهر باشد، فرودگاه مهرآباد 50 سال قبل اطراف شهر بوده است اما اکنون در اطراف آن مناطق مسکونی وجود دارد. مسجدجامعی با بیان اینکه پرواز هر هواپیما معادل 3 هزار وسیله نقلیه ایجاد آلودگی میکند، ادامه داد: در مهرآباد روزانه 200 پرواز صورت میگیرد که این موضوع برای زندگی افراد پیرامون فرودگاه مزاحمت ایجاد میکند. رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: به کمیسیون شهرسازی پیشنهاد میکنم که روی طرحی کار کنند تا فرودگاه امام(ره) و فرودگاه مهرآباد بتوانند همراه هم کار کنند.

مسجد جامعی با بیان اینکه فرودگاه امامخمینی 10 سال است که در زمینه پروازهای بینالمللی فعال است، توضیح داد:  در بسیاری از جاها پروازهای داخلی و خارجی یکدیگر را پشتیبانی میکنند و شاید به لحاظ اقتصادی نیز این موضوع به صرفه باشد که یک مرکز برای فرودگاه داشته باشیم تا پروازها از سطح شهر عبور نکند و آلودگی صوتی، محیط زیستی و خطر جانی وجود نداشته باشد. وی با تأکید بر اینکه باید مطالعاتی صورت بگیرد که هر دو فرودگاه بتوانند با همکاری دولت در یک محل واقع شوند ادامه داد: به این ترتیب هم از آسیبها خلاص میشویم و هم زمینهای شهری محروم آن مناطق احیا میشود.

مسجد جامعی در ادامه از کمیسیون شهرسازی خواست که این موضوع را بررسی کرده و نتایج آن را اعلام کند. رئیس شورای شهر همچنین یادآور شد: تعداد زیادی خانه در بافت فرسوده اطراف فرودگاه مهرآباد وجود دارد که باید به صورت جدی این موضوع بررسی شود و طرحی در این رابطه تهیه شود.

پیشنهادی برای کاهش آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران نیز در ادامه جلسه با اشاره به حادثه سقوط هواپیما در حوالی فرودگاه مهرآباد، اظهارکرد: شرایط اطراف این فرودگاه طوری است که تراکم جمعیتی زیادی را در خود جای داده است. وی ادامه داد: مشکل اصلی این منطقه آلودگی صوتی است. تعداد پروازها از فرودگاه مهرآباد پس از انقلاب اسلامی چند برابر شده است. حتی تست برخی امور مربوط به هواپیماها و پروازهای نظامی هم در این فرودگاه انجام میشود که مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است.

دنیامالی همچنین اضافه کرد: قطعاً در کوتاه مدت و به فوریت نمیتوان در این زمینه کاری کرد. فرودگاه امام خمینی هم نیازمند راهاندازی ترمینالهای جدید و مترو است. وی افزود: با توجه به مشکلات مردم در منطقه مهرآباد ما به دنبال این هستیم که در برخی ساعات شبانهروز مثلاً از ساعت ۲۳ تا ۵ بامداد با توجه به اینکه پروازهای بینالمللی آنجا صورت نمیگیرد، مابقی پروازها از این فرودگاه متوقف شود.


ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: