کد خبر: ۳۰۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 17
دانشمندان با الهام از چشم خرچنگ کمانچه نواز، یک سیستم بینایی مصنوعی با کابرد خشکی-آبی و میدان دید پانوراما ساختند.
شفاآنلاین>سلامت>ایجاد دید سخت افزاری توسط MIT، تعداد زیادی از برنامه‌ها را در خودروهای خودران، تشخیص اشیا و نظارت بر محصولات تقویت کرده‌است. اما برخلاف حیوانات، سیستم های بینایی مصنوعی نمی‌توانند به سادگی در زیستگاه‌های طبیعی تکامل یابند. بنابراین هنوز سیستم‌های ماشین‌ آلات MIT مجهز به تکنولوژی‌های بصری پویا که بتوانند هم در خشکی و هم در آب حرکت کنند، نیستند.

 به گزارش شفاآنلاین:محققان برجسته‌MIT، موسسه علم و فناوری گوانگجو و دانشگاه ملی سئول، برای توسعه‌یک سیستم  جدید دید مصنوعی گرد هم آمدند. این سیستم، خرچنگ کمانچه‌ نواز را به شکل بسیار نزدیک تکرار و شبیه سازی می‌کند و دارای کارایی در خشکی و آب است.

چشم مصنوعی جدید

 به نقل از موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، چشم مصنوعی جدید، شبیه یک توپ کروی، اندکی غیرقابل توصیف و کوچک و سیاه رنگ، ورودی‌ها را از طریق مخلوطی از موادی که نور را پردازش و درک می‌کنند، می‌فهمد. دانشمندان مجموعه‌ای از میکرولنزهای تخت را با نمایه ضریب شکست درجه بندی شده و یک آرایه فتودیود انعطاف پذیر با الگوهای شانه‌ای شکل که همگی روی ساختار کروی سه بعدی پیچیده شدند را ترکیب کردند. این پیکربندی به این معناست که پرتوهای نور از چندین منبع، بدون توجه به ضریب شکست محیط اطراف، همیشه در یک نقطه روی حسگر تصویر همگرا می‌شوند.

الگو برداری از خرچنگ کمانچه نواز

وقتی صحبت از خرچنگ کمانچه‌نواز به میان می‌آید، چیزی بیش از آنچه به نظر می‌رسد وجود دارد.  پشت پنجه‌های عظیم آن‌ها یک سیستم بینایی قدرتمند و منحصر به فرد است که با زندگی در زیر آب و روی خشکی تکامل یافته‌است.

قرنیه‌صاف این موجودات، همراه با ضریب شکست دارای درجه‌بندی با اثرات عدم تمرکز ناشی از تغییرات در محیط بیرونی مقابله‌می‌کند.

خرچنگ‌ها همچنین دارای یک میدان دید همه جانبه سه بعدی، از ساختار بیضی شکل و چشم ساقه‌ای هستند. آن‌ها طوری تکامل یافته‌اند که تقریباً همه چیز را به یکباره نگاه کنند. تا از آن در هجوم به مناطق جزر و مدی باز و برای برقراری ارتباط و تعامل با جفت استفاده کنند.

فعالیت در آب و خشکی

هر دو قابلیت تصویربرداری آبی-خشکی و پانوراما در آزمایش‌های روی زمین و درون آب با تصویربرداری از پنج جسم با فواصل و جهت‌های مختلف مورد آزمایش قرار گرفت.  سیستم، کیفیت تصویر ثابت و میدان دید تقریباً ۳۶۰ درجه را در هر دو محیط زمینی و آبی حفظ کرد. بنابراین این سیستم جدید برخلاف قبلی‌ها هم در زیر آب و هم روی خشکی کاربرد دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: