کد خبر: ۳۰۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 14
آبله مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. بسیار مسری است. این ویروس می تواند از فردی به فرد دیگر با لمس مخاط، بزاق یا تاول های فرد آلوده منتقل شود. همچنین، ویروس می تواند از طریق عطسه یا سرفه توسط فرد آلوده منتقل شود
شفاآنلاین>سلامت>آبله مرغان و زونا هر دو توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شوند. تفاوت بین آبله مرغان و زونا در این است که آبله مرغان معمولاً ابتدا رخ می دهد و زونا در نتیجه فعال شدن مجدد آبله مرغان بعداً ایجاد می شود.

 به گزارش شفاآنلاین:اگرچه آبله مرغان و زونا معمولاً با هم در نظر گرفته می‌شوند، اما بیماری‌های بسیار متفاوتی هستند. برخی فکر می کنند که فقط بچه ها به آبله مرغان مبتلا می شوند و فقط افراد مسن به زونا مبتلا می شوند. هیچ کدام کاملا درست نیست. بنابراین، تفاوت بین آبله مرغان و زونا چیست؟ اگرچه آبله مرغان توسط همان ویروس ایجاد می شود، اما معمولاً ابتدا اتفاق می افتد و زونا در نتیجه فعال شدن مجدد آبله مرغان بعداً ایجاد می شود. تفاوت در سن بیمار نیست بلکه در ترتیب پیشرفت ویروس است.

آبله مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. بسیار مسری است. این ویروس می تواند از فردی به فرد دیگر با لمس مخاط، بزاق یا تاول های فرد آلوده منتقل شود. همچنین، ویروس می تواند از طریق عطسه یا سرفه توسط فرد آلوده منتقل شود. هنگامی که فردی به آبله مرغان مبتلا می شود، می تواند بیماری را در 1 تا 2 روز قبل از اولین ظاهر شدن بثورات مرتبط گسترش دهد. سرایت معمولاً زمانی از بین می رود که ضایعات پوسته پوسته شوند.

آبله مرغان سه مرحله دارد. هر مرحله علائم مرتبط و ویژگی های متمایز خود را دارد. در هنگام عفونت با آبله مرغان برجستگی ایجاد می شود. تا زمانی که ویروس از بین نرود، برجستگی‌های جدید به وجود می‌آیند، بنابراین این امکان وجود دارد که افراد بتوانند در هر سه فاز به طور همزمان برآمدگی‌ها را نشان دهند.

چه چیزی باعث زونا می شود؟

درست مانند آبله مرغان، واریسلا زوستر عامل ویروسی عفونت راش زونا است. بثورات زونا مانند آبله مرغان در تمام بدن ظاهر نمی شود. معمولاً یک نوار در یک طرف بالاتنه است. از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. اگرچه فرد مبتلا به زونا نمی تواند به فرد دیگری زونا بدهد، اما در طول عفونت فعال، می تواند آبله مرغان را به افرادی بدهد که قبلاً هرگز آن را نداشته اند و برای ویروس واکسینه نشده اند.

بسیاری از افراد بعد از ابتلا به آبله مرغان به زونا مبتلا می شوند. کسانی که آبله مرغان داشته اند هنوز ویروس واریسلا زوستر را دارند. واریسلا زوستر در اعصاب نزدیک مغز و نخاع خوابیده است. در طول زمان و کاهش ایمنی، ویروس می تواند دوباره فعال شود و زونا ایجاد کند.
علائم آبله مرغان چیست؟

افرادی که آبله مرغان را تجربه می کنند، ویژگی های بسیار متمایزی دارند:

    اولین علائم شامل سردرد، تب ناگهانی و خستگی است.
    بثورات تاول دار و خارش دار که معمولاً روی صورت، پشت و قفسه سینه شروع می شود 1 تا 2 روز بعد ظاهر می شود.
    بثورات همچنان بقیه بدن را آلوده می کند و تاول های جدید برای 3 تا 4 روز دیگر ظاهر می شوند.
    معمولاً تاول ها در اثر خشک شدن پوسته پوسته می شوند و در عرض یک هفته می ریزند.

علائم زونا چیست؟

زونا یا هرپس زوستر مجموعه ای از علائم متمایز خود را دارد:

    خارش، سوزن سوزن شدن یا درد کوبنده روی پوست.
    بثورات بعد از هفت روز به صورت نواری از نقاط برجسته در کنار صورت، تنه یا هر جای دیگر بدن ظاهر می شود.
    بثورات به شکل تاول های کوچک پر از مایع تبدیل می شوند که در عرض چند روز خشک می شوند و پوسته پوسته می شوند.
    در اوج بثورات، احساسات می تواند از خارش خفیف تا درد شدید متغیر باشد.
    علائم معمولاً قبل از پنج هفته از بین می روند.

علاوه بر علائم مربوط به بثورات، کسانی که از زونا رنج می برند ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنند:

    حساسیت لمسی
    سردرد
    تب
    حساسیت به نور
    سردرد
    خستگی

عوامل خطر زونا چیست؟

هر کسی که آبله مرغان داشته باشد ممکن است به زونا مبتلا شود. اکثر بزرگسالان در ایالات متحده در دوران کودکی به آبله مرغان مبتلا بودند. با این حال، موارد دیگر می تواند خطر را افزایش دهد:

    ابتلا به برخی بیماری ها: بیماری هایی مانند اچ آی وی/ایدز و سرطان سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.
    بالای 50 سال: افراد بالای 50 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا هستند زیرا با افزایش سن بروز آن افزایش می یابد.
    درمان‌های سرطان: شیمی‌درمانی و پرتودرمانی مقاومت بیماری را کاهش می‌دهند و می‌توانند باعث شیوع زونا شوند.
    مصرف داروها: داروهایی مانند داروهایی که در برابر رد اعضای پیوندی مقاومت می کنند می توانند باعث شیوع زونا شوند. استفاده طولانی مدت از استروئیدها نیز می تواند باعث شیوع بیماری شود.

باورهای غلط رایج در مورد زونا
زونا و آبله مرغان بیماری های یکسانی هستند:

در حالی که آنها توسط یک ویروس ایجاد می شوند، هنوز بیماری های جداگانه ای هستند. آبله مرغان معمولا خفیف است و بیشتر در بچه ها دیده می شود. زونا سالها پس از برطرف شدن آبله مرغان، فعال شدن مجدد این ویروس به شکلی متفاوت است. زونا معمولاً برای اکثر افراد در یک ماه از بین می رود، اما می تواند درد طولانی مدتی داشته باشد که درمان آن سخت است.
زونا فقط یک بثورات پوستی است:

در حالی که بثورات یک علامت خاص و شناخته شده است، همراه ترین علامت درد است. این درد می تواند شدید باشد. حتی ممکن است تا چهار روز قبل از بثورات ظاهر شود و بیشتر از بثورات باقی بماند.
درد را نورالژی پس از تبخال می نامند:

این درد به عنوان درد ضربان دار، سوزش دار توصیف می شود. درد عصبی طولانی مدت، جای زخم و ضعف عضلانی نیز ممکن است رخ دهد.

زونا یک بیماری نادر است:

سالانه یک میلیون نفر در ایالات متحده به زونا مبتلا می شوند. نیمی از جمعیت تا 85 سال در طول زندگی خود به زونا مبتلا می شوند. با افزایش سن، شانس مجرد شدن بیشتر می شود. افرادی که واکسینه نشده اند احتمالاً با افزایش سن به زونا مبتلا می شوند.

فقط افراد مسن به زونا مبتلا می شوند:

اگرچه ما معمولاً افراد مبتلا به زونا را مسن تر می بینیم، اما ممکن است در کودکان یا بزرگسالان جوان سالم نیز رخ دهد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مبتلا به ایدز و سرطان یا تحت درمان های دارویی خاص در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زونا هستند.

چطوری از خودت در برابر زونا یا آبله مرغان محافظت می کنی؟

هر دو زونا و آبله مرغان گزینه های واکسیناسیون را دارند. برای آبله مرغان دو گزینه ارائه می شود:

    دو واکسن واکسن واریسلا
    ترکیبی از واکسن سرخک، اوریون، سرخجه و واریسلا (MMRV)
    برای زونا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که بزرگسالان سالم 50 سال و بالاتر واکسن زونا را دریافت کنند.

در نهایت، بهداشت خوب به محافظت از شما در برابر ابتلا به آبله مرغان و زونا کمک می کند:

    دست های خود را مرتباً تمیز کنید.
    از دست زدن به فرد مبتلا به زونا یا آبله مرغان خودداری کنید.
    بثورات را بپوشانید.
    از خراشیدن یا دست زدن به جوش ها خودداری کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: