کد خبر: ۳۰۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 09
نماینده مجلس در گفتگویی بر کمبود پزشک متخصص در شهرستان ها و روستاها تاکید کرده و گفت مردم باید برای درمان های تخصصی به مراکز شهرها مراجعه کنند.
شفاآنلاین>سلامت>ماجرای قدیمی کمبود پزشک در کشور و چالش‌هایی که از این خلأ گریبان‌گیر مردم شده، موضوع جدیدی نیست. مواجهه با صف‌های طولانی در مطب برخی پزشکان، دیدن چادرهای بیمارانی که از شهرستانهای دیگر برای درمان به تهران آمده اند و حتی جان باختن بیماران به دلیل دسترس نبودن پزشکان متخصص نتیجه عدم‌دسترسی عادلانه مردم در نقاط مختلف کشور به پزشک است.
به گزارش شفاآنلاین:با وجود همه این مشکلات اما مقاومتی سخت در صنف پزشکان برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی وجود دارد و وقتی صحبت از افزایش ظرفیت می‌شود سردمداران صنف پزشکان موضع گیری شدیدی از خود نشان می دهند تا نقش تعارض منافع در نظام سلامت را بیش از پیش آشکار کنند.

در این راستا جعفر راستی، نماینده مردم شبستر اظهار کرد: متأسفانه در چند دهه اخیر در توزیع و تعداد پزشکان غفلت هایی صورت گرفت که باعث مشکلاتی برای مردم شد و نبود رقابت باعث شد میان خودشان هر موضوعی را تصمیم‌گیری و آن را اجرا کنند.

وی افزود: تعداد متخصصین در کشور باید به قدری افزایش یابد که پزشکان خودشان طالب طبابت در روستاها باشند. شهرستان حوزه انتخابی ما، شهرستان شبستر، یازده شهر دارد که دارای ۷۲ روستا است. در این روستاها متأسفانه امکاناتی پزشکی و همچنین پزشک متخصص وجود ندارد. حتی پزشکان عمومی هم تا ساعت چهارده در مراکز درمانی حضور دارند و از این ساعت به بعد اگر افراد دچار بیماری شوند باید کیلومترها طی کنند تا به مرکز شهر بروند و تحت درمان قرار گیرند.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع نبود رقابت و پزشک متخصص کافی باعث افزایش هزینه‌ها نیز شده است. به عنوان مثال یک روکش دندان، ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه دارد. مردم با این مشکلات معیشتی چگونه این هزینه ها را فراهم کنند؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تعارض منافع را مانع افزایش ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری و همچنین علت مقاومت وزارت بهداشت دانست و تصریح کرد: با وجود علاقه میان جوانان ما برای تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی، چرا افراد با ایجاد محدودیت، مانع ادامه تحصیل‌شان می‌شوند؟ جوانان ما عِرق به وطن دارند و می‌خواهند به مردمان‌شان خدمت کنند. در نتیجه ما باید زمینه تحصیل آنان فراهم کنیم و مانع پیشرفت‌شان نشویم.  

راستی ادامه داد: متأسفانه عده ای دوست دارند که این محدودیت هایی را که به مردم قائل شدند، همچنان ادامه دهند و انحصار و مافیای ایجاد شده میان خودشان را از بین نبرند. این انحصار در حوزه‌های دیگر همچون وکلا نیز وجود دارد و مجلس انقلابی همواره در تلاش است که این انحصار را از بین ببرد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: مجلس مطالبات خودش را به وزیر بهداشت ابلاغ و انتقادهایی را از ایشان کرده است. اصل انتقاد نمایندگان به آقای عین‌الهی، وزیر بهداشت این است که به وعده های خود در حوزه‌های مختلف از جمله آمار پزشکان، مسائل طب سنتی و ... عمل نکرده است. در هر صورت مجلس انقلابی پیگیر مسائل و مطالبات مردم است و ان‌شاءالله این مسائل به زودی حل شود.  

راستی عنوان کرد: اگر افزایش ظرفیت پزشک متخصص صورت نگیرد، بسیاری از فرصت ها را در کشور از دست می‌دهیم. کشور مانند گذشته نیست که پزشک حاذق نداشته باشد و افراد ناچار باشند برای درمان به کشورهای دیگر سفر کنند. در حال حاضر با کمبود تعداد این پزشکان روبه‌رو هستیم و اگر بر تعداد آن‌ها اضافه شود می‌توانیم خدمات تخصصی را به شهر و روستاها ببریم.

وی در پایان یادآور شد: کشور جوان، می‌تواند اتفاقات خوب رقم زند. اگر تعداد پزشکان متخصص کم باشد، در آینده که افراد مسن بیشتر می‌شود با بحران روبه رو خواهیم شد. امیدواریم این مشکل برطرف شود و شاهد موفقیت‌های جوانانمان باشیم.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: