کد خبر: ۳۰۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 09
بیماری آبله میمون با اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت در خصوص تایید ابتلای یک نفر در انگلیس به صورت جدی در بین عموم گسترده شدو نگرانی ها را برانگیخت.
شفاآنلاین>سلامت>دو ماه بعد، در آمریکا به دلیل شیوع آبله میمون وضعیت اضطراری اعلام شد و به تازگی مقامات هندی اولین مرگ ناشی از بیماری آبله میمون در آسیا را ثبت کردند.هم اکنون شایعات و اطلاعات نادرست درباره این بیماری سریع تر از ویروس آبله میمون در حال گسترش است. در ادامه به هشت سوال متداول درباره این بیماری پاسخ داده شده‌ است.

آبله میمون چیست؟


به گزارش شفاآنلاین:آبله میمون یک عفونت ویروسی است که از همان خانواده ویروس آبله سرچشمه می‌گیرد. این یک بیماری خود محدود شونده است، به این معنی که با گذشت زمان، عفونت خود به خود برطرف می‌شود.ویروس آبله میمون برای اولین بار در سال 1958 در میمون ها و سپس در اوایل دهه 1970 در انسان کشف شد. اگرچه آبله میمون و آبله علایم مشابهی دارند، اما آبله میمون معمولا خفیف تر است و احتمال مرگ بسیار کمتری دارد.


علایم آبله میمون چیست؟


کهیر و بثورات پوستی
تب
لرز
بدن درد
خستگی
سردرد
علایم تنفسی مانند گلودرد، سرفه و احتقان بینی
تورم غدد لنفاوی


آیا آبله میمون کشنده است؟


این نوع آبله میمون به ندرت کشنده است. نوع آبله میمونی که اکنون با آن سروکار داریم از نوع غرب آفریقاست اما برخی گروه ها بیشتر در معرض خطر مرگ و میر هستند.برای مثال این بیماری می‌تواند برای کودکان واکسینه نشده و افراد دارای نقص ایمنی کشنده باشد.


چگونه گسترش می یابد؟


آبله میمون می‌تواند به هر کسی(کودکان و بزرگ سالان سالم یا دارای نقص ایمنی) سرایت کند.راه اصلی انتقال تماس پوست به پوست است. این تماس ممکن است از طریق تماس مستقیم با بثورات، از جمله ترشحات تنفسی فرد مبتلا به آبله میمون، فعالیت جنسی،تماس طولانی مدت چهره به چهره، دست زدن به اشیا، پارچه ها (لباس، ملافه، یا حوله) شسته نشده و سطوحی که توسط فرد مبتلا به آبله میمون استفاده شده است منتقل شود. همچنین یک فرد باردار می تواند ویروس را از طریق جفت به جنین خود منتقل کند.


آیا آبله میمون یک بیماری مقاربتی است؟


آبله میمون یک عفونت مقاربتی نیست. اریکا ساسکی، پزشک کنترل عفونت، می‌گوید: «به این دلیل که هم اکنون ، بیشتر موارد آبله میمون در مردانی است که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند افراد به اشتباه این بیماری را برچسب‌گذاری می‌کنند و تصور می‌کنند که این یک عفونت مقاربتی است.»


آیا آبله میمون قابل درمان است؟


هم اکنون هیچ درمان شناخته ‌شده‌ای برای آبله میمون وجود ندارد اما این بیماری، یک بیماری خود محدود شونده است و معمولاً پس از دو تا چهار هفته خود به خود از بین می رود. با این حال، برخی درمان ها وجود دارد که پزشکان می توانند از آن استفاده و به رفع سریع‌تر بثورات و کاهش درد بیماران کمک کنند.


آیا واکسنی وجود دارد؟


نشان داده شده است که دو واکسن موجود برای آبله(ACAM2000 و JYNNEOS)، در برابر آبله میمون موثر است.تخمین زده می‌شود که این واکسن‌ها تا حدود 85 درصد در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.


اگر آبله میمون به ندرت کشنده است، چرا وضعیت اضطراری اعلام شده‌است؟


در بیشتر بیماران، آبله میمون باعث درد و ناراحتی شدید برای چندین هفته در بسیاری از قسمت های بدن می شود. در برخی شرایط، درد می‌تواند آن قدر شدید باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد، بثورات می‌تواند زخم‌های دایمی روی پوست باقی بگذارد و با باکتری‌ها عفونی شود یا حتی بیماری می‌تواند به مغز، چشم‌ها و ریه‌ها آسیب برساند .سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: