کد خبر: ۳۰۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 08
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی از تصویب ایجاد سردخانه پلاسما و پایگاه انتقال خون در سفر رییس جمهور به استان مرکزی خبر داد.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر ریتا ظهیری  روز دوشنبه افزود: در سفرهای رییس جمهور تعریف پروژه صفر وجود ندارد و مبنا تکمیل طرح‌هایی است که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند اما با توجه به شرایط استان که برای مقامات تبیین شد درخواست انتقال خون به نهاد رییس جمهور اعلام و مصوبه این نهاد اخذ شد.

به گزارش شفاآنلاین:وی با بیان اینکه از پلاسمای خون در تهیه داروهای بیولوژیک استفاده می‌شود که بسیار گران قیمت هستند، اظهار داشت: سردخانه پلاسما از منابع استراتژیک به شمار می‌رود و جایگاه ملی دارد و قرار بر این مهم است تا در تمامی استانها، از ظرفیت سردخانه پلاسما استفاده شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: امکان ذخیره‌سازی پلاسما برای هیچ استانی وجود ندارد اما تا سنوات آتی امکان نگهداری در چند سردخانه استان فراهم خواهد شد.

دکتر ظهیری افزود: همچنین در شهرستان خمین نیز اعتبار قابل قبولی برای ساخت پایگاه انتقال خون در این شهرستان در اختیار راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت و ساز در نظر گرفته شده است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: براساس طراحی‌هایی که برای استان انجام شده حداقل زیرساخت در سال آینده در سه ناحیه شهرستان های خمین، ساوه و اراک وجود دارد.

دکتر ظهیری افزود: در شهرستان خمین پیش بینی شده تا پایگاه انتقال خون، نیازهای خونی محلات و دلیجان توسط پایگاه این شهرستان تامین شود و در ساوه از ظرفیت انتقال خون این شهرستان برای زرندیه نیز استفاده شود و در اراک نیز ۶ شهرستان خدمات از کلانشهر اراک دریافت خواهند کرد به شرط آنکه پایگاه دوم اراک راه اندازی شود. 

وی اظهار در ادامه داشت: نیمی از فرآورده‌های خونی تامین شده توسط انتقال خون استان مرکزی در بیمارستان آیت الله خوانساری اراک برای بیماران خاص استفاده می‌شود و درصورتی که فاز سوم این بیمارستان راه اندازی شود احتیاج جدی تری به خون و فرآورده های آن به وجود خواهد آمد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: در ساوه بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی، در خمین بیمارستان ۱۴۴ تخت بستری، زرندیه با ۳۸ تخت بستری از ظرفیت هایی هستند که امسال یا در سال‌های آینده راه اندازی خواهند شد و نیاز به فرآورده های خونی را افزایش خواهند داد.

دکتر ظهیری افزود: توسعه زیرساخت های سلامت در استان مرکزی درحال تکمیل است اما به موازات آن پیشرفت در سایر بخش‌ها حاصل نشده و پیش بینی می‌شود در سال های آینده با توسعه کمی و کیفی در خدمات درمانی در استان، نیاز خونی به ۲ برابر افزایش برسد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: