کد خبر: ۳۰۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 02
مهدی عسکری‌پور بیان کرد: امروزه یک اختلال تحت عنوان «اختلال سلفیتیس» در دنیا مطرح می‌شود که در کتاب "دی سی" به عنوان مرجع رسمی در زمینه اختلالات روانی به ثبت نرسیده است؛ اما تحقیقات و پژوهش‌های متعددی از سال ۲۰۱۵ در این زمینه انجام گرفته و مقالات مختلفی نیز نوشته شده است.
شفاآنلاین>سلامت>روان‌درمانگر و استاد دانشگاه با اشاره به وقوع سیل در روزهای اخیر و حوادث تلخی که در پی داشت، گفت: گرفتن عکس و فیلم از حوادث غیرمترقبه به‌ویژه در لحظه بحران و عدم توجه به هشدارهای عمومی به عنوان رفتارهای پرمخاطره، مستلزم آموزش از دوران کودکی است.

به گزارش شفاآنلاین:مهدی عسکری‌پور افزود: امروزه یک اختلال تحت عنوان «اختلال سلفیتیس» در دنیا مطرح می‌شود که در کتاب "دی سی" به عنوان مرجع رسمی در زمینه اختلالات روانی به ثبت نرسیده است؛ اما تحقیقات و پژوهش‌های متعددی از سال ۲۰۱۵ در این زمینه انجام گرفته و مقالات مختلفی نیز نوشته شده است.

وی توضیح داد: این اختلال به گروهی اشاره می‌کند که به صورت افراطی اقدام به گرفتن عکس و فیلم با هدف انتشار در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کرده و عکس و فیلم‌ها را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. از دیدگاه روانشناسان این حوزه، این گروه تمایل به خودنمایی و نمایش جنبه‌های شخصیتی خود به جامعه داشته و این نمایش شخصیتی با اختلال خودشیفتگی به عنوان یک آسیب روانی هم مرتبط است. 

این روان‌درمانگر اظهار داشت: در همه اجتماعات خانوادگی، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها عمدتا عکس‌های یادگاری گرفته می‌شود، اما بیماران مبتلا به این اختلال رفتار وسواس‌گونه خواهند داشت. گرفتن عکس و فیلم را از زوایای مختلف، مرتبا تکرار کرده و با برنامه‌های متعدد درصدد ویراش عکس‌ها و تغییر افکت‌ها خواهند بود.

عسکری‌پور ادامه داد: برخی از گروه‌های جمعیتی نیز فارغ از بحث اختلالات روانی، به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتماد به نفس اقدام به گرفتن عکس و فیلم (به صورت افراطی) کرده و در حقیقت بیش از اندازه به خود توجه می‌کنند. این گروه در رویدادهای مختلف از جمله وضعیت بحران (حوادث غیرمترقبه) نیز به دنبال گرفتن عکس، فیلم و انتشار سلفی در شبکه‌های اجتماعی بوده و گاه به هشدارها نیز توجه نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: «بهسازی محیط اطراف» یکی دیگر از دلایل مهم این مساله است. این مولفه به گرفتن سلفی در اماکن خاص برای کسب عواطف و احساسات خوشایند و همچنین "پز دادن" (تکبر و تظاهر) تعبیر می‌شود.

این مدرس یادآور شد: رقابت اجتماعی به ویژه در فضای مجازی و اصطلاحا دریافت لایک بیشتر در شبکه‌های اجتماعی نیز از جمله دلایل رفتارهای پرمخاطره است. این قشر جمعیتی تشنه توجه است و تصور می‌کند از طریق ارسال و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های پرخطر در کانون توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: این جمعیت از این طریق کسب عزت نفس کرده و با تغییر خلق و خو اعتماد به نفس خود را تقویت می‌کند. تصور می‌کند در گروه‌های اجتماعی متعدد، دوستان و اقوام پذیرفته می‌شود و به طور کل به دنبال شآن منزلت اجتماعی است.

راهکار چیست؟

این روانشناس عنوان کرد: اصلاح این شکل از رفتارها شخصی است و باید به صورت فردی به این رفتارها پرداخته و درصدد اصلاح بود. به عنوان مثال، در صورت نسبت اختلال «سلفیتیس» به شخص، باید به دنبال معالجه و درمان بیمار بود.

عسکری‌پور گفت: آموزش مهارت‌های زندگی نیز باید از دوران کودکی در مدارس و مراکز علمی مورد توجه قرار گرفته و راهکار کاهش و رفع کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس تعلیم داده شود. در صورت ضعف آموزش در این زمینه، انجام رفتارهای پرمخاطره روشی جهت جلب نظر و توجه، فخرفروشی و تکبر، تقویت اعتماد و عزت نفس خواهد شد.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها نیز به منظور فرزندپروری صحیح باید آموزش داده شوند؛ بتوانند فرزندان خود را برای شناسایی مهارت‌ها، شخصیت و هویت فردی و نمایش آنها آماده کرده و به منظور معرفی شخصیت خود نیازمند انجام رفتارهای پرمخاطره نشوند.

 ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۶ مرداد ماه در پی بارش شدید در پایتخت و رانش زمین، سیل در شمال تهران و شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پاکدشت جاری شد.

بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر کشور اکنون ۳۸۵ نقطه از کشور، ۲۰ استان، ۱۱۱ شهرستان و ۲۹ محور مواصلاتی متاثر از این سیلاب بوده و تاکنون بیش از ۶۰ نفر نیز در اثر این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: