کد خبر: ۳۰۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022July 31
با توجه به اهمیت اورژانس در حوزه سلامت به دستور وزیر بهداشت دستوز به روزرسانی آیین‌نامه فوریت‌های پزشکی صادر شد.
شفاآنلاین>سلامت>بهرام عین‌اللهی روز یکشنبه در نخستین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با محوریت فوریت‌های پزشکی اورژانس ۱۱۵، بر به روز رسانی آیین‌نامه فوریت‌های پزشکی در کشور تاکید کرد.

به گزارش شفاآنلاین:وی اظهار داشت: متاسفانه آمار بالای مرگ و میر حوادث جاده‌ای نشان دهنده لزوم توجه ویژه به اورژانس و مساله مهم فوریت‌های پزشکی است.

عین‌اللهی تصریح کرد: در بحث سلامت، مهمتر و مقدم‌تر از رسیدگی و حل مشکلات اورژانس وجود ندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آن اهمیت قائل است.

محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی، جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور و نمایندگان وزارتخانه ها و نهادهای دیگر حضور داشتند، به روزرسانی آیین‌نامه فوریت‌های پزشکی که مربوط به سال ۱۳۸۶ بود، به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه نمایندگان وزارتخانه‌ها و نهادهای گوناگون پیشنهادهای خود را برای اصلاح و تکمیل آیین‌نامه فوریت‌های پزرشکی مطرح کردند و مقرر شد این پیشنهادات مکتوب و بررسی شود.

در این جلسه بر حاکمیتی بودن فوریت‌های پزشکی در کمک و امداد به مردم تاکید و مقرر شد کمیته سه نفره با حضور رئیس دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی، رئیس سازمان اورژانس کل کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه برای رفع اشکالات شکلی آیین نامه فوریت‌های پزشکی تشکیل شود.

سازمان اورژانس کشور یک سازمان دولتی و زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران است. مرکز فوریت‌های پزشکی با تلفن ۱۱۵ این سازمان شامل خدمات فوریت‌های پزشکی و پیش بیمارستانی و آمبولانس هوایی است.

وظیفه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و هماهنگی و مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور و خدمات انتقالی مصدومان و مجروحان به عهده سازمان اورژانس است و همچنین وظیفه مدیریت عملیات ملی فوریت‌های پزشکی و مسئولیت مدیریت حوادث و بحران‌های حوزه سلامت، در تمامی مقاطع از پیش‌بینی، پیشگیری، آماده‌سازی و مقابله تا بازیابی بعد از حوادث است.

سیستم فوریت‌های پزشکی در سال ۱۳۵۴ شمسی با عنوان مرکز اطلاعات اورژانس به طور رسمی مشغول فعالیت شد و در آن زمان مرکز اطلاعات اورژانس فعالیت خود را با ۳۰ تکنسین آموزش دیده و ۲۰ آمبولانس با نام اورژانس ۱۲۳ در تهران آغاز کرد و پس از آن با آموزش نیروهای بومی در شهرهای دیگر و آموزش نیروی لازم، اورژانس پیش بیمارستانی در این شهرها دیگر کشور نیز راه‌اندازی شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: