کد خبر: ۳۰۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - 2022July 30
با وجود تحریم‌های بین‌المللی که در ابعاد مختلف برای محققان و دانشمندان ایرانی محدودیت و سختی ایجاد کرده، این موفقیت برای کشور با تولید نخستین واکسن استنشاقی علیه کووید-19 به ثبت رسیده است
شفاآنلاین>سلامت>مقاله نخستین واکسن استنشاقی دنیا علیه کووید-19 و واکسن کووپارس مؤسسه رازی در مجله علمی مرزهای دانش ایمنی‌شناسی (frontiers in immunology) به چاپ رسید.

 به گزارش شفاآنلاین:سیدرضا بنی‌هاشمی، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی درباره چاپ این مقاله می‌گوید: «این مقاله با عنوان بررسی بی‌ضرری و ایمنی‌زایی واکسن ترکیبی تزریقی داخل بینی رازی کووپارس در حیوان آزمایشگاهی، به بررسی ابعاد قدرت ایمنی‌زایی و بی‌ضرری واکسن رازی می‌پردازد که با مشارکت ۱۸ نفر از محققان علمی عرصه بیولوژیک و تولید واکسن مؤسسه رازی و مشارکت 2نفر از محققان علم ایمونولوژی مستقر در مراکز تحقیقاتی آلمان و آمریکا تهیه و تنظیم و در ۲۰صفحه اصلی و ۵صفحه تکمیلی منتشر شد.»


 او با بیان اینکه واکسن استنشاقی رازی نخستین واکسن با این پلتفرم در جهان شناخته می‌شود، بیان می‌کند: «با وجود تحریم‌های بین‌المللی که در ابعاد مختلف برای محققان و دانشمندان ایرانی محدودیت و سختی ایجاد کرده، این موفقیت برای کشور با تولید نخستین واکسن استنشاقی علیه کووید-19 به ثبت رسیده است. همین حالا 74واکسن استنشاقی در جهان در مرحله پیش بالینی در حال مطالعه هستند، اما نخستین مجوز آن به واکسن رازی و ایران تعلق دارد.»

به‌گفته بنی‌هاشمی واکسن‌های کووپارس شامل 2پلتفرم تزریقی و استنشاقی است که 2دوز ابتدایی آن به‌صورت عضلانی و یک ماه بعد تزریق دوز سوم به‌صورت استنشاقی است: «واکسن‌ها در ابتدا برای کاهش موارد مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا تزریق می‌شدند اما با گذشت زمان، اکنون جلوگیری از گردش ویروس در جامعه هم اولویت دارد. همین حالا زیرسویه‌های اومیکرون با سرعت در حال گردش هستند و با وجود اینکه مرگ‌ومیر آن کاهش پیدا کرده اما احتمال بروز جهش‌های جدید برای ویروس وجود دارد. واکسن‌های استنشاقی این قابلیت را دارند که از گردش ویروس جلوگیری کنند چون مانع ورود ویروس از طریق مسیرهای تنفسی بینی هم می‌شوند.» او تأکید می‌کند: «مزیت استفاده از دوزهای استنشاقی واکسن این است که افراد همیشه نمی‌توانند واکسن عضلانی تزریق کنند، چراکه افزایش استفاده از واکسن‌های تزریقی باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن است و به همین دلیل باید از راه‌های دیگری برای افزایش سیستم ایمنی استفاده شود. بهترین راه ورود واکسن از داخل بینی است که جلوی تکثیر ویروس در ناحیه بالای دستگاه تنفسی را بگیرد. هم‌اکنون بهترین زمان است که افراد با وجود دریافت 3 یا 4دوز واکسن عضلانی، یک دوز واکسن استنشاقی را استفاده کنند که هم به منزله دوز یادآور است و هم مانع ورود ویروس از طریق دستگاه‌های تنفسی می‌شود.»

این محقق، درباره اثربخشی واکسن‌های کووپارس هم بیان می‌کند: «در بررسی‌های انجام شده واکسن رازی دارای کارایی 89درصدی در فعال شدن سیستم ایمنی است. در یک مطالعه‌، واکسن سینوفارم را به‌عنوان یکی از واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی همزمان با واکسن رازی در جامعه 24هزار نفری مقایسه کردیم که نیمی از این افراد سینوفارم و نیمه دیگر کووپارس تزریق کرده بودند. اثربخشی واکسن رازی در این مطالعه 2.5 تا 3برابر بیشتر از واکسن سینوفارم بود.»


به‌گفته بنی‌هاشمی مطالعه دیگری هم درباره کاهش مقدار ویروس بعد از دوز استنشاقی در مقایسه با واکسن سینوفارم انجام شد که نتیجه آن نشان داد در افراد دریافت‌کننده واکسن استنشاقی، افزایش ایمنی در قسمت بینی حدود 6برابر بیشتر و مقدار گردش ویروس هم کمتر است.»‌ او درباره اینکه این واکسن‌ها چه زمانی در سبد واکسیناسیون کشور قرار خواهد گرفت هم توضیح می‌دهد: «تمامی مطالعات در اختیار سازمان غذا و داروست و هر زمان که اعلام کنند، واکسن‌ها توزیع خواهند شد. البته جهان به سمت تولید واکسن‌های این چنینی در حال حرکت است و به‌احتمال خیلی زیاد برای دوزهای بعدی، واکسن‌های استنشاقی مورد استقبال بیشتری قرار خواهند گرفت.» همشهری
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: