کد خبر: ۳۰۸۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022July 27
عباس علیمرادیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طرح دارویار اهداف مختلفی را مد نظر دارد که امیدواریم با همکاری مردم، داروخانه ها و شرکت های بیمه‌ای به بهترین نحو ممکن اجرا شود.
شفاآنلاین>سلامت>در حالی که افزایش یکباره قیمت دارو مورد اعتراض بسیاری از بیماران و نمایندگان مجلس و رسانه‌ها واقع شده است، دولت و برخی دیگر از نمایندگان مجلس برای توجیه گرانی دارو موضوع قاچاق دارو را بهانه کرده و آن را عامل جلوگیری از قاچاق دارو می‌دانند.

به گزارش شفاآنلاین:این در حالی است که در ایران آمار قاچاق دارو شفاف نیست و در حالی که برخی مسئولان آن را رقم درشتی می‌دانند برخی دیگر آن را عدد قابل اعتنایی نمی‌خوانند.

ارزانی دارو باعث قاچاق می‌شود
عباس علیمرادیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک  گفت: «طرح جنریک یکی از طرح های مهم در نظام دارویی کشور بود که مزایای زیادی داشت و کمک کرد وابستگی نظام دارویی در کل کشور به شرکت های چند ملیتی قطع شود.»
علیمرادیان افزود: «اما یکی از مشکلات همیشگی در کشور، پایین بودن قیمت دارو نسبت به کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه است.»
او گفت: «همین امر زمینه‌ساز قاچاق معکوس دارو می‌شد به طوریکه ارزی که دولت به وارد کننده و شرکت ها می‌داد تا دارو با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد،از طریق قاچاق از کشور خارج می‌شد که سعی شد با اجرای طرح‌هایی چون سامانه تی‌تک جلوی این موضوع تا حدی گرفته شود.»
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه افزود: «تخصیص ارز ترجیهی نیز اجرا شد که شرکت با ارز نیمایی مواد اولیه را وارد کردند و باید با قیمت پایین‌تر دارو را به فروش می‌رساندند که با عدم استقبال شرکت‌ها مواجه شد.»
علیمرادیان در ادامه گفت: «راهکاری که هست حذف ارز ترجیهی بود که در دولت سیزدهم در تیر ماه این کار را اجرایی کرد که در آغاز با مشکلاتی نیز همراه است که می‌توان آنها را برطرف کرد.
او افزود: «در این طرح ۳۶۶ قلم دارو که تحت پوشش بیمه نبودند مثل داروهای کاهنده فشار خون، قند خون و .. و ۱۱۹ قلم OTC نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.»
علیمرادیان گفت: «یکی از دیگر مشکلات این حوزه سرانه خودسرانه مصرف دارو است که با اجرای این طرح، این میزان به شدت کاهش خواهد یافت.»
او در پایان گفت: «طرح دارویار اهداف مختلفی را مد نظر دارد که امیدواریم با همکاری مردم، داروخانه ها و شرکت های بیمه‌ای به بهترین نحو ممکن اجرا شود.»
دارویار جلوی ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس دارو را می‌گیرد
همچنین محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم  گفت: «طرح دارویار جلوی حدود ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس دارو و ۷ هزار میلیارد تومان رانت که با ارز ترجیحی روی می‌داد، گرفت.»
او در برنامه میز اقتصاد افزود: «یکی از طرح‌های مهم، حساس و لازم، هوشمند کردن یارانه داروست و یارانه تخصیصی به دارو به هدف اصابت نمی‌کرد و در نامه وزیر بهداشت اعلام شده بود که حدود ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس و ۷ هزار میلیارد تومان رانت با ارز ترجیحی روی می‌داد.»
این نماینده مجلس ادامه داد: «البته ممکن است اشکالاتی در کار باشد و به عنوان مثال در داروخانه این احتمال وجود دارد که دارو را بهینه آزاد بدهند که این نیازمند نظارت بر عملکرد داروخانه‌هاست و از این جهت ما نگرانی داریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم در ابتدای اجرا، طرح «دارویار» با اشراف بیشتر پیش رود و داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها، مشکلات را خود پیگیری کنند و مشکلات را به بیماران منتقل نکنند و این نیازمند همراهی وزارت بهداشت و بیمه‌هاست.»
تناقض در آمار قاچاق دارو
حجم گردش مالی بازار دارو در ایران بنا به اعلام سندیکای صاحبان دارویی حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان است که حالا بنا به ادعای برخی نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه کشور اجرای طرح دارویار می‌تواند جلوی قاچاق حدود ۵ هزار میلیارد تومان دارو را بگیرد و به عبارتی حدود ۵ درصد گردش مالی بازار دارو به قاچاق اختصاص دارد.
ادعایی که در سالهای گذشته با ضد و نقیض فراوان روبرو بوده و هیچ زمان عدد شفافی برای قاچاق دارو اعلام نشده است.
بنا به اعلام محمدرضا دیناروند، رییس سابق سازمان غذا و دارو، قاچاق در حوزه دارو کمتر از پنج درصد صورت می‌گیرد در حالی که این آمار نزدیک به ۲۰ درصد هم اعلام شده بود.
همچنین مصطفی پورمحمدی وزیر سابق دادگستری، قاچاق در حوزه دارو را عدد کوچکی خواند و گفته بود که صنعت دارویی ما موفق و بزرگ است.
به گفته او بیشترین نگرانی در بحث قاچاق صادراتی دارو وجود دارد. داروهای تولید شده در کشور با قیمت تمام شده پایین به خارج از کشور قاچاق می شود. مشکل امروز ما این نوع قاچاق دارو است وگرنه داروهای وارداتی به شکل قاچاق حجم بالایی نداشته و تا حد زیادی کنترل شده است.
این در حالی است که سازمان تعزیرات حکومتی تنها به کشف ۲ درصد از داروهای قاچاق موجود در کشور استناد می‌کند.
از سوی دیگر سهیلا عبدلی، سرپرست واحد فنی و نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از انجام ۴ هزار بازرسی از داروخانه‌‌های تحت پوشش دانشگاه در سال ۱۴۰۰ و کشف ۱۸ میلیارد رالک کالای غیر مجاز خبر داده و گفته است که داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ۹ ماه اول سال جاری ضمن انجام ۳۹۲۸ بازدید از داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه موفق به کشف کالاهای سلامت محور غیرمجاز به ارزش ۱۸ میلیارد رالا شدند.
او توضیح داده است که در این بازدیدها محموله ای به ارزش ۱۸ میلیارد رالف متشکل از ۱۷۷۶ قلم محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات بهداشتی، مکمل دارویی و غذایی قاچاق از داروخانه‌ها و انبارهای غیرمجاز معرفی نشده و مراکز عرضه غیرمجاز مکمل و دارو در حوزه تحت نظارت دانشگاه کشف و ضبط شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: