کد خبر: ۳۰۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۳۰ تير ۱۴۰۱ - 2022July 21
در شرایطی که بانک‌ها در خصوص تامین وجه نقد خود دچار مشکل می‌شوند اولین گزینه‌شان افزایش نرخ سود بانکی است
شفاآنلاین>سلامت>در شرایطی که بانک‌ها در خصوص تامین وجه نقد خود دچار مشکل می‌شوند اولین گزینه‌شان افزایش نرخ سود بانکی است چرا که بانک‌ها نیازمند وجه نقد هستند و با افزایش سود بانکی تقاضای مردم افزایش می‌یابد که این امر حجم نقدینگی سرگردان در بازارهای موازی را به سمت بانک‌ها سردر شرایطی که بانک‌ها در خصوص تامین وجه نقد خود دچار مشکل می‌شوند اولین گزینه‌شان افزایش نرخ سود بانکی است ازیر می‌کند و منجر به کاهش نرخ تورم می‌شود.

 گذشته از آن افزایش نرخ سود بانکی عامل مهمی برای مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی است اما شرط آن تداوم افزایش‌های چمشگیر نرخ سود در بازار بین بانکی است که این موضوع به سیاست‌های بانک مرکزی برمی‌گردد.  در این راستا اخیرا رئیس کل بانک مرکزی از احتمال افزایش نرخ سود بانکی خبر داده است. در واقع به نظر می‌رسد صالح آبادی نیز با توجه به سرعت رشد نرخ تورم قصد دارد تا با استفاده از ابزار سود تسهیلات بخشی از نقدینگی‌های سرگردان را به نظام بانکی هدایت کند.

اینکه چگونه افزایش نرخ سود بین بانکی به کاهش تورم ختم می‌شود به این صورت است که افزایش این نرخ، افزایش سود سپرده‌ها و اوراق دولتی را در پی خواهد داشت که این امر مردم را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و خرید اوراق دولتی تشویق می‌کند و موجب می‌شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز و خودرو نروند تا تقاضا برای خرید این کالاها‌ و قیمت آن‌ها را کاهش ‌دهد و بدین ترتیب با کاهش انتظارات تورمی، رشد تورم کند می‌شود. افزایش نرخ سود بانکی واکنش طبیعی بازار به شرایط فعلی است.

البته درسال‌های قبل بانک مرکزی اجازه نمی‌داد که نرخ سود در بازار بین بانکی بیش از حد بالاتر برود درحالی‌که افزایش نرخ سود در این بازار می‌تواند به کاهش تورم کمک کند از آنجا که برخی از افراد به بهانه تولید از کاهش نرخ بهره بین بانکی و افزایش تورم سود می‌برند فشار وارد می‌کنند تا مانع افزایش سود در بازار بین بانکی شوند که از این طریق بتوانند وام‌هایی با بهره پایین دریافت کنند و با تورم بالا در مبادلات خود نفع ببرند.

افزایش نرخ بهره بانکی از دو جهت به کنترل تورم کمک می‌کند اول آنکه هزینه خلق پول را برای بانک‌ها بالا می‌برد و به این دلیل عرضه پول در اقتصاد که عامل اصلی صعود تورم است کم می‌شود دوم اینکه افزایش نرخ بهره بانکی موجب افزایش سود سپرده‌ها و اوراق دولتی می‌شود که این امر مردم را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و خرید اوراق دولتی تشویق می‌کند و آن‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر نمی‌روند و این موضوع تقاضا برای خرید این دارایی‌ها و قیمت آن‌ها را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب با کاهش انتظارات تورمی، تورم نیز کنترل می‌شود درآخر باید گفت که در کشور ما معمولا از افزایش نرخ سود بانکی برای مهار تورم استفاده نمی‌شود و مانع از افزایش این نرخ با اجرای سیاست‌های انبساطی در نظام بانکی میَ‌شوند. المیرا بابایی روزنامه‌نگار/ روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: