کد خبر: ۳۰۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۵ تير ۱۴۰۱ - 2022July 16
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم تیرماه ۵۹۱نفر نسبت به هفته قبل آن (۳۱۱نفر) افزایش داشته و افرادی که به‌صورت سرپایی بر اساس ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند نیز سه هزار ۲۶۰نفر بودند درحالی‌که این رقم هفته قبل از آن هزارو۴۱۴نفر بود.
شفاآنلاین>سلامت> پس از فروکش پیک ششم کرونا در ایران و کاهش مبتلايان به 300 نفر و فوتی‌ها به صفر، موج دوم بیماری و پیک هفتم کرونا با افزایش دو برابری شمار روزانه مبتلایان آغازشده است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم تیرماه ۵۹۱نفر نسبت به هفته قبل آن (۳۱۱نفر) افزایش داشته و افرادی که به‌صورت سرپایی بر اساس ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند نیز سه هزار ۲۶۰نفر بودند درحالی‌که این رقم هفته قبل از آن هزارو۴۱۴نفر بود.

 وزیر بهداشت و درمان با اعتراف دیرهنگام و البته تردید نسبت به موج جدید بیماری طی روزهای اخیر، بار دیگر ثابت کرد که داده‌های بیماری همچنان محرمانه و در اختیار عده‌ای خاص در وزارتخانه قرار دارد و علی‌رغم اینکه بیش از یک ماه است که تذکر و هشدار داده می‌شود که سویه‌های جدید ویروس و امواج اپیدمی به سمت غرب آسیا و ازجمله کشور ایران حرکت می‌کنند و باید اقداماتی مناسب و پیشگیرانه انجام داد، بی‌توجهی شد و کار به‌جایی رسید که با تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های کذب و واهی از سوی شهرداری‌ها و برنامه‌های متعدد رادیوتلویزیونی به جامعه آدرس غلط داده می‌شد که کرونا پایان‌یافته و ایران از پاندمی خارج‌شده است.

عنوان‌شده که برداشته شدن ماسک در برنامه‌های پربیننده صداوسیما با مجوز شورای سلامت صداوسیما بوده و این در حالی است که چنین حرکت نادرستی منجر به این شد که همان تعداد حدود ۵۰درصدی جامعه که از ماسک استفاده می‌کردند، ماسک‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رها کرده و به این فکر کنند که در مکان‌های عمومی چون مدارس و دانشگاه‌ها و محیط‌های سرپوشیده، دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست. بهرام عین‌اللهی در شرایطی که کادر بهداشت و درمان کشور در دو سال و نیم گذشته سختی‌ها و دشواری‌های زیادی را برای نجات جان بیماران متحمل شده و شهدای بسیاری را تقدیم کردند، بدون اشاره به این‌گونه حرکات عجیب در صداوسیما و همچنین تبلیغات شهرداری‌ها نسبت به پایان کرونا که هم‌اکنون منجر به تغییر سبک زندگی کرونایی مردم شده است، در واکنش به شرایط موجود کرونایی کشور گفته: «این‌که فکر کنیم کرونا تمام‌شده، بسیار اشتباه است. کرونا، ویروسی است که تا سال‌ها باقی خواهد ماند. کشورهایی هستند که واکسیناسیون درستی نداشته‌اند و ایمنی افراد در این کشورها پایین است؛ بنابراین وقتی ویروس وجود دارد، جهش پیداکرده و همه کشورها را متأثر می‌کند. با توجه به آمار، فکر می‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است.»

 در گفتار این مقام سلامت کشور می‌توان متوجه شد که او هرچند به موج جدید بیماری در ایران اذعان داشته است، بی‌توجه به روند فعلی کرونا در کشور که می‌رود با توجه به‌سرعت انتشار بالای واریانت‌های جدید ویروس، آمار ابتلا و جان‌باختگان به‌طور غیرمنتظره افزایش پیدا کند و رقم مبتلایان روزانه به بالای 10هزار نفر در روز و شمار فوتی‌های کرونا به ۵۰ تا ۶۰نفر در روز و سپس سه‌رقمی شود، همچنان در اظهارات خود از حدس و گمان و احتمالات استفاده می‌کند و این شائبه برای ناظران مستقل حوزه سلامت کشورمان ایجادشده است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی و تهویه که در دو سال و نیم اخیر به‌سختی در جامعه جا افتاد و رسانه‌ها تلاش زیادی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه کردند، چنین حرف‌ها و سخنانی و رفتارهایی می‌تواند همه آنچه را نظام سلامت رشته کرد پنبه کند! و اما عادی‌انگاری در خصوص موج جدید بیماری و شلیک‌های همه‌جانبه از سوی دولت و مردم به پروتکل‌های بهداشتی کرونا، هم‌زمان‌شده است با چهار برابر شدن مراجعه مبتلایان سرپایی کرونا، به‌گونه‌ای که علائم و نشانه‌های شروع پیک هفتم در اورژانس‌های بیمارستانی کشور احرازشده است. با افزایش دوباره آمار افراد مبتلابه کرونا، وزیر بهداشت و درمان در عین اینکه معتقد است کشور در حال حاضر هنوز با شدت بالایی درگیر موج جدید نشده است، از مردم خواسته که اگر شش ماه از آخرین دز واکسن آن‌ها گذشته، واکسن یادآور تزریق کنند.

این سخنان عین‌اللهی باعث شده است که بار دیگر جریمه‌های تردد کرونایی برای واکسینه نشده‌ها اعمال شود. بر اساس مصوبه قبلی ستاد دولتی کرونا، صاحبان پلاک خودرو که دو دز واکسن کرونا دریافت نکرده باشند، اجازه تردد ندارند. تردید و اکراه وزیر بهداشت و درمان و سخنان گمانه انگیز او درباره ورود به پیک هفتم کرونا در حالی است که طی چند روز گذشته کاهش معنی‌دار استفاده از تست‌های روزانه کرونا در کشور اتفاق افتاده و بااین‌وجود، موارد ابتلای شناسایی‌شده به بیش از 5000مورد رسیده است. رقم‌های کنونی تعداد ابتلای روزانه به‌شدت کم برآورد شده است، چراکه بسیاری از مبتلایان اصلاً تست نمی‌دهند. در شرایط اوج‌گیری کرونا، باید حداکثر تلاش انجام تست در مراکز تشخیصی و دیده‌وری و غربالگری باشد که وضعیت اپیدمی قابلیت رصد داشته باشد. تست‌های در دسترس به‌شدت در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور کاهش پیداکرده است و اپیدمیولوژیست‌ها بر این باور هستند که تعداد واقعی مبتلایان با احتساب عدد R0 (سرایت پایه) حدود 17 برای زیر واریانت های BA4 و BA5، حداقل 15-17برابر خواهد بود. بر این اساس می‌توان تصور کرد که چهره مرگبار اومیکرون به‌زودی نمایان می‌شود و با وضعیت قرمز در بخش‌های ICU، افزایش مرگ‌های کرونایی طی هفته‌ها و ماه‌های آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌دهد تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان برای پنجمین هفته متوالی افزایش‌یافته است، اما تعداد مرگ‌ومیرها به دلیل در دسترس بودن واکسن‌های پیشرفته و مؤثر و کارآمد و همچنین قرص‌های ضد کرونا، نسبتاً ثابت باقی‌مانده است. در ایران اما چون پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و واکسن‌های کارآمد وجود ندارد نمی‌توان موج جدید را به‌راحتی پشت سر گذاشت. درحالی‌که به‌طور مداوم اطلاع‌رسانی می‌شود «مردم هر نوع واکسنی که در مراکز بهداشتی موجود بود و خودشان صلاح دانستند تزریق کنند»، استقبال از واکسیناسیون کم است. البته باید حق را به مردم داد چون‌که سبد واکسیناسیون ایران محدود است و اعتمادی به واکسن‌های موجود نیست و نمی‌توان به‌راحتی مردم را ترغیب به انجام واکسیناسیون کرد. تاریخ انقضای آخرین محموله واکسن آسترازنکای وارداتی به کشور تمام‌شده و در حال جمع شدن از مراکز است. برخی گزارش‌ها مبنی بر تزریق واکسن‌های تاریخ‌مصرف‌ گذشته آسترازنکا در تعدادی از مراکز واکسیناسیون منتشرشده است.

تاریخ انقضای واکسن کرونای پاستوکووک هم طی نامه‌ای رسمی و برخلاف قوانین و اصول درمانی و بهداشتی و در یک اقدام خطرناک و حرکتی ناشیانه از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در وزارت بهداشت و درمان به یک سال افزایش داده‌شده است. در حال حاضر میزان واکسن‌های خارجی مانند آسترازنکا رو به پایان است و واردات واکسن‌های خارجی هم مثل سینوفارم و اسپوتنیک و بهارات ممنوع شده است. در بین واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون کشور هیچ‌یک نمی‌توانند در برابر ویروس‌های جدید، ایمنی کافی ایجاد کنند و به امید واکسیناسیون، پروتکل‌ها را زمین گذاشت. تنها صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن اومیکرون برکت صادرشده که چون واکسن اولیه برکت تاکنون در جهان تأیید نشده است و نتایج مراحل کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی اومیکرون و مستندات و نتایج آن نیز منتشر نشده است و همچنین حداقل آنالیز میانی فاز سه برای آن انجام نگرفته است، در نتیجه نمی‌توان رسماً به امید مجوز تزریق عمومی این واکسن، از استقبال جامعه اطمینان حاصل کرد.

پس دولت جمهوری اسلامی حداقل به‌این‌علت که در هیچ کجای دنیا وقتی واکسن مشابه و اثربخش وجود دارد، مجوز مصرف داوطلبانه به واکسنی داده نمی‌شود که فرایندهای کارآزمایی بالینی را سپری نکرده است، باید در روش کنترل کرونا با واکسیناسیون تجدیدنظر کند و اجازه دهد حالا که آن روی مرگبار ویروس جدید در ایران به بار می‌نشیند و تصمیم گرفته‌شده است که دانشگاه‌ها و مدارس با افزایش کرونا تعطیل نشوند، واکسن‌های خارجی و معتبر و قرص‌های ضد کرونا از مبدأ اصلی یعنی ایالات‌متحده و انگلستان و آلمان خریداری و وارد کند و از وقوع یک فاجعه انسانی در قدوقواره پیک دلتای کرونا جلوگیری کند.همدلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: