کد خبر: ۳۰۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۱ - 2022July 11
گویا که در دایره‌المعارف ستادهای بحران کشور کلمه‌ای به‌عنوان «پیشگیری» گنجانیده نشده است تا شاید بتوان از طریق آن، فجایع تلخ گذشته و از مرگ ده‌ها هزار جلوگیری شود.
شفاآنلاین>سلامت>همه به‌یاد داریم که هر زمان کرونا در کشور به‌واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم یا واکسن‌های وارداتی از سوی دولت روند کاهشی داشت، برخی از مسئولان شروع می‌کردند به اعلام درخواست‌ها و تقاضاهای جهانی برای دراختیار گذاشتن تجارب ایران در زمینه کنترل کرونا.

به گزارش شفاآنلاین:وزیر اسبق بهداشت در تلویزیون می‌گفت: «ما در دنیا بهترین هستیم و کشورهای دیگر خواهان در اختیار گذاشتن تجارب ما در زمینه کنترل کرونا هستند!» استفاده از الفاظی که مانند مته در مخ مردم می‌رفت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ترس‌شان از کرونا سبب می‌شد که حتی در عادی‌ترین مراودات روزانه‌شان تغییر ایجاد کنند.

به‌غیر از کسبه و بازاریان، همه امورات کشور در حال انجام بود. اما در شرایطی که تجربه تلخ 99 در 1400 تکرار شد، بازهم در سال 1401، آن تجارب تلخ تکرار شد.  گویا که در دایره‌المعارف ستادهای بحران کشور کلمه‌ای به‌عنوان «پیشگیری» گنجانیده نشده است تا شاید بتوان از طریق آن، فجایع تلخ گذشته و از مرگ ده‌ها هزار جلوگیری شود. زمانی‌که کشورهای چین، ترکیه و... در حال قرنطینه و هول و ولای کنترل سویه‌ جدید امیکرون بودند،  برخی از مسئولان کشور ما در حال تدوین قانون حذف ماسک از روی صورت مردم بودند. همین سهل‌انگاری و عادی نشان دادن شرایط موجب شد که ایران بار دیگر با افزایش شهرهای نارنجی و قرمز و تعداد مبتلایان مواجه شود.   به اعتقاد کارشناسان، ایراد جدی که در این زمینه وجود داشته و دارد، این است که در یک اپیدمی باید ویروس دنبال شود، نه بیمار! همین‌طور وقتی کشور در شرایط کنترل کرونا برمی‌آید، باید اصل بر پیشگیری در آینده باشد، نه با درمان به کنترل کرونا در مقطعی که واکسیناسیون درحال انجام است.

 زمانی‌که این اتفاقات رخ می‌دهد مانند چندماه پیش که کرونا در کشور در حال کنترل کامل بود، بار دیگر اشتباه مهلک فروردین و اردیبهشت 99 تکرار شد و مسئولان گمان کردند که همه چیز را تحت کنترل درآورده‌اند و کرونا را به‌عنوان یک آنفلوآنزای فصلی می‌دانستند. هنوز کسی از یاد نبرده که در فروردین سال 99، رئیس وقت ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس‌جمهور که قرنطینه خانگی و ترس مردم از کرونا را به‌حساب عملکرد خود گذاشته بود و گمان می‌کردند که خیلی زود توانسته‌اند کرونا را مهار کنند، دستور تبدیل «فاصله اجتماعی» به «فاصله هوشمند» را در آستانه ماه مبارک رمضان صادر کرد و پس از آن بود که با 6 موج سهمگین کرونا، 141 هزار نفر قربانی این اپیدمی در کشور شدند، در حالی‌که اگر تعطیلی کشور یک ماه بیشتر و در ماه رمضان تداوم پیدا می‌کرد، دولت می‌توانست از ظرفیت ترس مردم و قرنطینه خانگی حتی در روز سیزدهم فروردین ماه، استفاده کند و برای همیشه ایران را از این اپیدمی با کمترین آمار فوت و ابتلا نجات دهد.

  جهش آمار کرونا
در حالی‌که تا دو روز پیش همه شهرهای کشور آبی و زرد بودند و آمار فوتی‌ها به صفر رسیده بود، در یک جهش خارق‌العاده، آمار مبتلایان کرونا 4 رقمی شد و از 400 تا 500 ابتلا در روز به ۲هزار و ۳۷۵ ابتلا در یک روز (شنبه تا یکشنبه) رسید، در حالی‌که این روزها موج سفر به‌شدت در کشور رونق داشته و با تعطیلات عید سعید قربان میلیون‌ها نفر بدون ماسک و به خیال اینکه کرونا تمام شده، به سفر رفته‌اند. همچنین در شرایطی که تا چند روز پیش آمار قربانیان کرونا صفر بود، ۱۰ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. همچنین افزایش ابتلا به کرونا سبب شد که ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند و ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. کارشناسان براین باورند که «تقریبا از دو تا سه هفته قبل تعداد بیمارانی که با علائم اومیکرون با سویه‌های احتمالی BA۴ و BA۵ مراجعه ‌کردند، تعداد کمی داشتند و همین سبب شد که دلخوشی شکل گیرد که افراد فکر کنند با از بین رفتن پاندمی مواجه هستیم. در رابطه با رعایت مسائل بهداشتی و عدم حذف ماسک از مجامع عمومی در اتوبوس، ‌ مترو، هواپیما و سایر مجامع سربسته باید دقت کافی صورت گیرد تا مردم همچنان ماسک بزنند اما با توجه به اینکه پیش از این ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که شیوع این بیماری کاهش یافته و مصوباتی درباره استفاده از ماسک داشتند، مردم میزان رفت و آمدها در جشن، عروسی و مسافرت و... را بدون رعایت پروتکل‌ها افزایش دادند.»

  پیشگیری یا افزایش تخت بیمارستانی
یک کارشناس حوزه بهداشت و متخصص بیماری‌های ویروسی این صحبت‌ها را تایید می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه ما به‌جای اینکه نگذاریم بیماری منتشر شود تخت‌های سی سی یو و ‌ای سی یو را افزایش می‌دهیم ، در حالی‌که اصلا نباید روند شیوع ویروس به این مرحله برسد.» دکتر علی کرمی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها خط آخر روند بیماری است می‌‌گوید: «چون نظام درمانی ما مبتنی بر اقتصاد و پول است و اقتصاد حوزه سلامت در بیمارستان‌ها می‌چرخد، بیماری به بیمارستان‌ها به‌عنوان تنها نقطه درمانی می‌رسد. حالا نیز تکیه بر واکسن‌هایی که تابه‌حال جواب خود را به‌صورت عملی پس نداده‌اند و فقط تئوری آنتی‌بادی آن بر روی کاغذ آمده است.» وی در ادامه صحبت‌هایش به احتمال موج هفتم در آینده‌ای نه‌چندان دور اشاره می‌کند و معتقد است: «در این شرایط که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به 40 درصد و استفاده از ماسک به 10 درصد در جامعه رسیده، خیلی زودتر از پیش بینی‌ها با موج هفتم مواجه می‌شویم. این در حالی است که ما هیچ زمان، موضوع درمان را بنابر حل کرونا در کشور نگذاشته‌ایم. هر چند با سیل واکسنی که در دولت سیزدهم به‌راه افتاد وضعیت کرونا در دولت سیزدهم بهتر شد، اما بد نیست وزیر بهداشت نگاهی به پشت‌سر خود و عملکرد وزیر سابق بهداشت بیندازد که چطور با سهل‌انگاری‌ها و عادی جلوه دادن شرایط کشور در شرایط بحران، جان هزاران نفر را به‌خطر انداخت.» آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: