کد خبر: ۳۰۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022June 21
تقریبا می‌توان گفت که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از تعطیلی مدارس، همه مسوولان و کارشناسان آموزشی به صورت هماهنگ اعلام کردند که آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری دانش‌آموزان شود و تعطیلی طولانی مدت مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب‌های جدی به سلامت جسمی، روانی و همچنین آموزش و پرورش دانش‌آموزان وارد کرده است.
شفاآنلاین>اجتماعی>آثار مخرب تعطیلی مدارس پس از مدتی کوتاه از خانه‌نشینی دانش‌آموزان و معلمان نمایان شد اما شرایط برای حضوری شدن مدارس مهیا نبود؛درزمانی که بیشتر شهرها در وضع قرمز و نارنجی قرارداشت و ادارات با دورکاری به فعالیت خود ادامه می‌دادند، چطور می‌شد از خانواده‌ها انتظار داشت فرزند خود را راهی مدرسه کنند.

به گزارش شفاآنلاین:مدارس و مراکز آموزشی پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور در اسفند ماه سال ۹۸ به منظور حفظ سلامت فرزندان و خانواده‌ها تعطیل و آموزش به ناچار در فضای مجازی دنبال شد. هرچند که امکان تداوم آموزش به صورت مجازی باعث شد که یادگیری به طور کلی تعطیل نشود اما تجربه و تحقیقات نشان داد که اثرات مخرب تعطیلی مدارس و حاضرنشدن فرزندان در کلاس‌های درس به مراتب بسیار بیشتر از این تعطیلی بود.

تقریبا می‌توان گفت که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از تعطیلی مدارس، همه مسوولان و کارشناسان آموزشی به صورت هماهنگ اعلام کردند که آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری دانش‌آموزان شود و تعطیلی طولانی مدت مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب‌های جدی به سلامت جسمی، روانی و همچنین آموزش و پرورش دانش‌آموزان وارد کرده است.

تعطیلی ۲ ساله مدارس باعث شد تا حتی دانش‌آموزان کلاس اولی بدون تعامل چهره به چهره و انس با معلم و دوستان خود آموزش پایه را به صورت محدود از یک ویدئو در قاب‌های کوچک موبایل دریافت کنند که این موضوع نیازمند برنامه‌های جبرانی آموزشی بسیاری است.

موضوع واکسیناسیون زیرساختی اساسی برای بازگشایی مدارس و حضور دوباره دانش آموزان در مدارس بود که با روی کارآمدن دولت سیزدهم این امر محقق شد و تحولی اساسی در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان صورت گرفت.

تب تند کرونا در جامعه و متاسفانه افزایش آمار کشته‌شدگان از این ویروس، ترس و دلهره بسیاری را برای خانواده‌ها و فرزندان به همراه داشت، بسیاری از خانواده‌ها در آن زمان با علم بر مشکلات ایجاد شده از ماندن دانش آموزان در خانه، بازهم به دلیل فراهم نبودن تمهیدات لازم برای حضور در جامعه حاضر نبودند که فرزندان خود را به مدرسه بفرستند.

مردم در واقع در چنین شرایطی خواستار حفظ سلامت فرزندان و کاهش تبعات هجوم ویروس کرونا در جامعه بودند و والدین به طور مکرر در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌ بودند که تا بازگشت جامعه به وضعیت عادی با بازگشایی مدارس موافق نیستند.

بنابراین نقشه چندین باره بازگشایی مدارس بدون مهار ویروس کرونا در جامعه با شکست مواجه شد، چرا که تمهیدات لازم برای بازگشایی مهیا نبود.

رفع کمبود واکسن در کشور اولین گام برای افزایش ایمنی جسمی و روانی مردم برای حضور در جامعه بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، زیرساخت‌های آموزش حضوری بواسطه واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان تامین شد.

دولت با توجه به اهمیت حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، تامین زیرساخت‌ها برای بازگشایی مدارس را در اولویت قرار داد و واکسیناسیون فرهنگیان را از مردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز کرد.

برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان به این صورت بود که معلمان و همچنین رانندگان سرویس‌های مدارس تا اول مهرماه سال گذشته واکسینه شدند، بر اساس گفته‌های مسوولان آموزش و پرورش دُز اول واکسیناسیون معلمان در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا ٩٠ درصد انجام شد.

همچنین پس از دریافت دُز اول واکسن فرهنگیان، در شهریور ماه سال ۱۴۰۰  زمزمه‌هایی از واکسیناسیون دانش‌آموزان شنیده ‌شد که دلگرمی بسیاری برای بازگشایی مدارس ایجاد کرد.

در نهایت با ورود واکسن برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در شهریورماه سال گذشته و همچنین اختصاص بودجه سرانه بهداشتی برای ضدعفونی محیط مدرسه زمینه بازگشایی مدارس به صورت اقتضایی و گروهی و البته آرام و تدریجی برای دانش‌آموزان مهیا شد.

پس از افزایش ایمنی با واکسیناسیون گسترده در جامعه، یک الگوی بازگشایی مدارس برای آغاز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس تهیه و تنظیم شد، براین اساس اولویت بازگشایی مدارس در اول مهر با توجه به جمعیت کم دانش آموزی با مدارس روستایی و عشایری بود.

همچنین همه مدارس روستایی با جمعیت کمتر از ۳۰ نفر در هر کلاس از نیمه دوم مهرماه با کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونای منطقه بازگشایی حضوری داشتند و هنرستان‌ها هم برای دروس مهارتی و برگزاری کارگاه‌ها از نیمه دوم مهرماه با کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونا کلاس های حضوری خود را برگزار کردند.

در این راستا وزارت آموزش و پرورش بیستم مهرماه ازسرگیری اردوهای دانش‌آموزی درپی حضوری شدن مدارس را اعلام کرد که بر این اساس امکان برگزاری اردو فقط برای دانش‌آموزانی که در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کردند، فراهم شد.

در نهایت تا پایان  مهرماه با واکسینه شدن حدود ۶۵ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، فعالیت حضوری مدارس از  آبان ماه به صورت جدی‌تری تداوم یافت و امکان حضور گروهی و اقتضایی همه دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس فراهم شد.

این روند تا ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ ادامه داشت و در نهایت با مهار کرونا در جامعه، مدارس توانستند فعالیت‌های آموزشی و پرورشی خود را مانند دوران ماقبل کرونا آغاز کنند.

پس از کاهش ویروس کرونا در جامعه،  احمد وحیدی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ششم فروردین ماه در نشست هماهنگی بازگشایی مراکز آموزشی در ۱۴ فروردین که با حضور وزیران آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نمایندگان وزارت بهداشت برگزار شد، تاکید کرد که همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند.

۸۴ درصد دانش‌آموزان در ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ پس از ۲ سال دوری از مدارس در کلاس‌های درس حاضر شدند تا به گفته یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم زمان با بهار طبیعت و بهار قرآن، بهاری نو در نظام تعلیم و تربیت را رقم زنند.

دانش‌آموزان و معلمان پس از تعطیلات نوروزی در حالی آموزش حضوری را از سرگرفتند که حدود ۹۵درصد از معلمان دُز اول، ۹۰ درصد دُز دوم و ۵۱ درصد دُز سوم را دریافت کرده و همچنین در واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۹۲درصد دُز اول و ۸۰ درصد دُز دوم را تزریق کرده بودند.

حضور ۸۳درصدی دانش‌آموزان دبستانی و حضور ۹۳ درصدی دانش‌آموزان متوسطه در هفته دوم فروردین ماه در کلاس‌های درس نشان می دهد که نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها از آسیب‌های هجوم کووید۱۹ در بستر جامعه کاهش یافته و آرامش روانی ناشی از اقدامات صورت گرفته برای واکسیناسیون همگانی حالا خانواده ها را مجاب کرده بود که می توانند با اطمینان کافی فرزندان خود را راهی کلاس های درس کنند. 

دانش‌آموزان از ۱۴ فروردین ماه امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند دوران ماقبل کرونا از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح در مدارس حاضر شدند و تا پایان سال تحصیلی و امتحانات در کنار معلم  و همکلاسی‌های دوره آموزشی خود را سپری کردند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: