کد خبر: ۳۰۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 24
دیروز حوالی ساعت ۱۲:۵۰ تراژدی هولناک دیگری در آبادان رخ داد. یک ساختمان ۱۰ طبقه تجاری- اداری در خیابان امیری آبادان که در معرض ریزش بود، فرو ریخت و ایران را در شوک عمیقی فرو برد.

شفاآنلاین>سلامت> دیروز حوالی ساعت ۱۲:۵۰ تراژدی هولناک دیگری در آبادان رخ داد. یک ساختمان ۱۰ طبقه تجاری- اداری در خیابان امیری آبادان که در معرض ریزش بود، فرو ریخت و ایران را در شوک عمیقی فرو برد.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالی است که احتمال ریزش ساختمان هشت‌طبقه‌ مجاور آن هم وجود دارد. هنوز آمار دقیق تعداد مصدومان و جانباختگان مشخص نیست اما براساس اعلام رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز، آخرین آمار حادثه تا شامگاه دوشنبه به شش کشته و ۲۹ مصدوم رسیده است. اما در تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده است، یک شاهد عینی آوار ساختمان می‌گوید: «حداقل ۸۰ نفر زیر آوار مانده‌اند.» همچنین براساس گفته شاهدان عینی ۳۰ خودرو زیر آوار مدفون شده‌اند.

 براساس گزارش‌ها پیمانکاران این ساختمان ماه‌هاست آن را با کمک داربست برای فرار از ریزش سر پا نگه داشته بودند. اگرچه مسوولان استان خوزستان علت حادثه را در دست بررسی می‌دانند اما خبرنگاران فعال در منطقه در حالی مقصر اصلی این ماجرای دلخراش را حسین عبدالباقی سازنده برج متروپل می‌دانند که پیش‌تر از او به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان تقدیر شده بود. این در حالی است که برخی کارشناس‌ها و روزنامه نگاران عبدالباقی و اعضای شورای شهر آبادان، شهرداری و نظام مهندسی را ناکارآمد و فاسد می‌دانند. این در حالی است که یک سال پیش سعید حافظی، روزنامه‌نگار آبادانی در ویدئویی حجم فساد در منطقه آزاد اروند را افشا کرده است. او در این ویدئو اظهار کرده که فساد در منطقه چنان زیاد است که هیچ فردی نتوانست از رشوه‌های عبدالباقی بگذرد و همه مسوولان سند مرگ مردم در برج دوقلوی متروپل را امضا کردند. حافظی با اشاره به اینکه سقف پارکینگ این ساختمان نشست کرده و به اصطلاح معماران، شکم داده بود، اظهار کرد: «به گفته کارشناسان نظام مهندسی آبادان این ساختمان حتی به افتتاح هم نخواهد رسید، زیرا سازه این ساختمان بسیار سست و غیرقابل اعتماد بود. به قدری وضعیت سازه بد است که اگر حجم دیوارها و نما روی سازه قرار گیرد حداقل دو طبقه از آن ریزش می‌کند.»

اما آن زمان هیچ مسوولی به گفته‌های این روزنامه‌نگار توجهی نکرد. حال بعد از ریزش این ساختمان و مرگ تعدادی از شهروندان پیمانکار و مالک ساختمان متروپل آبادان با حکم دادستان ویژه آبادان بازداشت شده‌اند. همچنین براساس گزارش‌های رسیده شهردار آبادان نیز مورد ضرب‌وشتم مردم قرار گرفت. سال‌هاست به موضوع نظارت‌های صوری، زد و بندها و احداث ساختمان‌های ناایمن از سوی رسانه‌ها و کارشناسان پرداخته می‌شود. به اذعان جامعه مهندسی، طی ۵۰ سال اخیر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران از ۳۲ به ۲۶ سال کاهش یافته است. ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۳۷۳ هم ظاهرا کمکی به بهبود این معضل نکرده و هرازگاهی با فجایعی همچون ریزش برج متروپل مواجه‌ایم.

ریزش ساختمان متروپل در آبادان پیش‌بینی شده بود
احمدرضا سرحدی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت‌های صوری مهندسان سازمان نظام مهندسی و بی‌توجهی عوامل شهرداری به هشدارهای مهندس ناظر را از عوامل اصلی کاهش کیفیت ساخت و سازها عنوان کرد. وی تاکید کرد: در مورد پروژه متروپل اطلاع دقیقی ندارم. همواره پیش آمده که تعداد اندکی از همکاران ما به وظایف قانونی خود در بحث نظارت بر ساختمان‌ها عمل نکرده و کنترل‌های لازم را ندارند. اما شهرداری به عنوان ناظر و حافظ منافع عمومی باید به این موارد رسیدگی کند ولی معمولا ترجیح می‌دهد پولش را بگیرد و وقتی گزارش تخلفی از طرف مهندس سازمان نظام مهندسی دریافت می‌کند توجهی نشان نمی‌دهد.این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: شهرداری بیشتر روی مواردی مثل اضافه بنا حساس است و علاقه‌ای به کنترل نقشه‌ها ندارد. اگر هم کنترلی صورت می‌دهد درخصوص معماری است که اگر پروژه اضافه بنا داشته باشد بتواند عوارضش را بگیرد. کنترل نقشه‌های محاسباتی عملا توسط شهرداری انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه معمولا نگاه منفعت‌جویانه باعث افت کیفیت ساختمان‌ها و بروز حوادثی مشابه متروپل می‌شود خاطرنشان کرد: آنچه در ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد به دلیل عدم توجه به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در بحث نگهداری بود که هنوز هم به نتیجه نرسیده و رها شده است. در قضیه آبادان هنوز گزارش تخلفات ارائه نشده و نمی‌توان صرفا شهرداری یا سازمان نظام مهندسی را مقصر دانست و باید منتظر گزارش این حادثه باشیم.
با مسببان حادثه متروپل برخورد می‌شود
صادق خلیلیان استاندار خوزستان درباره حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت: چندین نفر از هموطنان در ساختمان گیر کردند و عملیات جست‌وجو برای یافتن آنها در جریان است، به طور حتم با مسببان حادثه به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.وی افزود: یکی از علت‌های ریزش ساختمان متروپل عدم رعایت استانداردهای لازم در سازه این ساختمان بود. در بررسی‌های اولیه برخی اشکالاتی در استاندارد‌های مورد نیاز سازه دیده شد، در این راستا از رییس دادگستری استان و قوه قضاییه درخواست کردیم تا با عوامل این حادثه برخورد شود. بر همین اساس تاکنون دو نفر بازداشت شده‌اند.
آمادگی شهرداری تهران برای کمک به آبادانی‌ها
مهدی ولی‌پور رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی به این حادثه تا ساعت ۱۵ گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی تیم‌های جمعیت هلال‌احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حادثه، احتمالا ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند، اما هنوز این موضوع را تایید نمی‌کنیم.به گفته وی، به دلیل اینکه ساختمان دوم مجاور هم در شرایط ناپایداری است و احتمال ریزش وجود دارد، عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است.
این در حالی است که سخنگوی شهرداری تهران از اعلام آمادگی مدیریت شهری برای اعزام نیرو به آبادان خبر داد و گفت: تیم‌های آماده مجموعه آتش‌نشانی و ستاد بحران، آمادگی این را دارند که در صورت نیاز مدیریت شهری آبادان و موافقت شورای شهر تهران به کمک نیروهای امدادی در آبادان بشتابند. با این حال به گفته رییس سازمان هلال‌احمر هنوز خبری از تیم امدادی تهران نیست. همچنین مهدی ولی‌پور رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نیز از اعزام چهار تیم امدادی به محل حادثه و آغاز عملیات تخلیه و ایمن‌سازی محل خبر داد و  گفت: تیم‌های آنست (سگ‌های زنده‌یاب) سریع استان نیز به محل اعزام شدند. وی با بیان اینکه همچنین برای این حادثه بالگرد و تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر اعزام شدند، افزود: یک بالگرد، هفت خودروی ست نجات، تیم‌های واکنش سریع و پنج تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی اعزام شدند.

دستور وزیر کشور به استاندار خوزستان
وزیر کشور به دنبال حادثه دلخراش ریزش بخشی از ساختمان متروپل در شهرستان آبادان، در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به‌کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد. احمد وحیدی از صادق خلیلیان خواست، با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات، برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود. وی همچنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور داد همه امکانات خود را در این زمینه به کار گیرند و در اسرع‌وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند. علاوه بر این، وزیر کشور خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضایی شد. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مجتمع در دست ساخت متروپل در مرکز شهر آبادان و در منطقه‌ای پررفت‌وآمد قرار دارد.

شهروندان محل حادثه را ترک کنند
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: شهروندان باید برای سهولت در عملیات نجات و امداد محل حادثه را ترک کنند.
احسان عباسپور نیز دیروز افزود: با توجه به اینکه خطر ریزش بخش باقی مانده ساختمان متروپل وجود دارد، لذا لازم است برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از تلفات احتمالی، شهروندان محل حادثه را ترک کنند. وی افزود: دستور تخلیه ساختمان‌های مجاور این مجتمع نیز صادر شده و ساکنان برای تخلیه با ماموران امدادی همکاری کنند.

فرماندار ویژه آبادان گفت: تمام نیروهای دستگاه‌های امدادی مشغول آواربرداری هستند ولی ازدحام جمعیت مانع سرعت بخشیدن به کار شده است. ۱۵ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای امداد‌رسانی در محل حادثه مستقر بوده و در حال امدادرسانی به مصدومان این
حادثه هستند. برای امدادرسانی به مصدومان حادثه ۳۰ دستگاه آمبولانس درخواست داده شده است.

احتمال افزایش شمار تلفات ریزش بخش‌هایی از برج متروپل آبادان که در مرکز این شهر واقع است، وجود دارد.

آتش‌نشانان حادثه پلاسکو در حال اعزام به آبادان
قدرت‌الله محمدی سرپرست سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به اعزام نیروهای آتش‌نشان به آبادان اظهار کرد: تیم آتش‌نشانان و نیروهای امدادی که در حادثه ساختمان پلاسکو اقدام به امداد‌رسانی کرده بودند در حال اعزام به آبادان هستند. همچنین ماشین‌های برش بتون و تمامی تجهیزات لازم برای آواربرداری نیز همراه با آتش‌نشانان در حال اعزام به آبادان است.

گرد‌وغبار مانع جدی آواربرداری
شامگاه حادثه مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز اعلام کرد: غلظت گرد‌وغبار در آبادان به بیش از ۴۲ برابر حد مجاز رسیده که همین رخداد زیست‌محیطی مانع دید کافی برای آواربرداری شده است. براساس گزارش‌ها شعاع دید تا ۵۰ متر بیشتر نیست، به همین دلیل امدادگران نمی‌توانند عملیات را به سرعت به پایان برسانند. همچنین سگ‌های زنده‌یاب از مرکز استان آورده‌اند. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: