کد خبر: ۳۰۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 23
رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه جامعه پزشکی هدف نفوذ قرار گرفته است، مشکلات کنونی جامعه پزشکی را نتیجه بی‌خردی چندین ساله مسوولان مربوطه دانست

شفاآنلاین>سلامت> رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه جامعه پزشکی هدف نفوذ قرار گرفته است، مشکلات کنونی جامعه پزشکی را نتیجه بی‌خردی چندین ساله مسوولان مربوطه دانست و گفت: «این روزها مشکلات اجتماعی و اقتصادی در مملکت ما به اوج خود رسیده و گویا عده‌ای برای حل آن راهی جز یکدست کردن مملکت نداشتند.»

به گزارش شفاآنلاین: اما سیاستگذاران باید بدانند که یکدست شدن مملکت راه‌حل عبور از بحران‌ها نیست. دکتر محمد رازی  تصریح کرد: این بی‌خردی به جامعه پزشکی نیز تحمیل شده و باعث ایجاد مشکلات جدی شده که یکی از دلایل آن نابسامانی سیستم فعلی دولت و مجلس است. قائم‌مقام نظام پزشکی تهران افزود: متاسفانه در ارتباط با قوانین مربوط به جامعه پزشکی هم راه مشخصی نداریم به‌طوری که نه مانند باورهای اسلامی اقدام می‌کنیم و نه لیبرالیسم غربی را قبول داریم. در برخی موارد حتی کمونیست‌ها از ما بهتر عمل می‌کنند. وی تاکید کرد هم افراد صاحب منصب باید اعلام کنند که تابع چه مسلک اقتصادی هستند که اگر فردی خواست درس بخواند و پزشک شود از سرنوشت و آینده کاری و امرار معاش خود آگاه باشد. دکتر رازی خاطرنشان کرد: «در واقع باید همه چیز مشخص باشد نه اینکه هرکسی از راه رسید برای پزشکان یک دستور و برنامه‌ای تعریف و اجرا کند.»

وی یکی از نابسامانی‌هایی را که سال‌هاست گریبان جامعه پزشکی را گرفته مربوط به تعرفه‌های پایین دانست که توسط هیات دولت تصویب و اجرایی شده است. قائم‌مقام نظام پزشکی تهران در خصوص تعرفه‌ها اظهار کرد: ما نهایت تلاش خود را کردیم و حتی در آخرین لحظات قبل از تصویب هیات دولت نیز نامه‌نگاری و رایزنی کردیم ولی متاسفانه کوچکترین اعتنایی به نظرات کارشناسی نظام‌پزشکی و نهادهای صنفی مربوطه نکردند.

وی افزود: «‌دولت در حالی تعرفه‌هایی با رشد حدود ۱۰ درصدی را به جامعه پزشکی تحمیل کرد که جامعه ارتوپدی حتی اصل این تعرفه‌ها را نیز قبول ندارد چراکه از نظر ما کتاب تعرفه، قدیمی و تحریف‌شده است که در آن هیچ‌گونه عدالت بین‌رشته‌ای و درون‌رشته‌ای رعایت نشده است. جالب‌تر اینکه قبول نداشتن ما را بی‌قانونی تلقی می‌کنند درحالی که همین قانون را از روی بی‌قانونی نوشته‌اند. قائم‌مقام نظام پزشکی تهران افزود: وقتی نظام‌پزشکی با یک قانون ناشی از بی‌قانونی از حقوق اصلی خود مثل حق تعیین تعرفه و بسیاری از حقوق حاکمیتی خود بر جامعه پزشکی کنار گذاشته می‌شود، پرواضح است که نمی‌توان به آن قانون احترام گذاشت.» رییس انجمن ارتوپدی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو کسانی که به دنبال سرکوب کردن جامعه پزشکی هستند را دشمن نامید و افزود: «نمی‌دانم این موضوع به دولت، مجلس و یا کل نظام مرتبط است یا نه ولی افرادی هستند که از جامعه پزشکی به‌عنوان دشمن استفاده و این مطلب را به مردم تلقین می‌کنند که جامعه پزشکی مقصر همه مشکلات آنها است و خود را موظف به سرکوب این دشمن فرضی می‌دانند.

 وی افزود: این فرافکنی خیانتکارانه به علم و خدمتگزاران مردم ناشی از چند عامل است که مهم‌ترین آن نفوذ عوامل بیگانه در درون است که جامعه پزشکی را مخاطب قرار می‌دهند چراکه قصد دارند خدمتگزاران مردم را خراب و جلوه خائنین را خوب نشان دهند تا بتوانند یک مملکت را از هم بپاشند. وی تصریح کرد: عامل دیگر افراد ساده‌لوح، نادان و حسودی هستند که گمان می‌کنند پزشکان با لباس فرم و عنوان پزشکی پز می‌دهند. اینها همان افرادی هستند که حتی توانایی گذراندن دوره هفت‌ساله پزشکی بدون کنکور را نیز ندارند و متاسفانه نتیجه این اعمال تحت فشار قرار گرفتن و ایجاد یأس در جامعه پزشکی و ایجاد خلل در سلامت جامعه است.»

دکتر رازی در ادامه به عدالت اجتماعی اشاره کرد که بر اساس این عدالت، رتبه اجتماعی افراد در مشاغل مختلف باید حفظ شود.

وی تصریح کرد: این موضوع ارتباطی به تبعیض طبقاتی ندارد و اگر رتبه‌بندی‌ها براساس علم و لیاقت صورت گیرد مشکلی نخواهد داشت. رییس انجمن ارتوپدی ایران در ادامه اظهارات خود از حاکمیت دعوت کرد در نگاه خود به جامعه پزشکی تجدیدنظر کنند. وی یکی از بزرگ‌ترین زیان‌های ناشی از تعرفه‌های پایین را ایجاد فساد در جامعه پزشکی دانست و گفت: کسانی که این‌گونه تعرفه‌ها را به پزشکان تحمیل می‌کنند به ‌دنبال به‌فساد‌کشاندن جامعه پزشکی و آسیب جدی به سلامت جامعه هستند. ما نیز باید سعی کنیم به هر طریق ممکن، حق قانونی‌مان را در رابطه با تعرفه‌های واقعی و کارشناسی‌شده بگیریم ولی در عین حال مراقب باشیم تا به ورطه فساد در کار حرفه‌ای نیفتیم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «چنین مسائلی گذرا هستند و با مقاومت می‌توان آنها را حل کرد ضمن اینکه آقایان مسوول باید متوجه این موضوعات شوند و به آن بیشتر دقت کنند. ما نیز امیدواریم بتوانیم از بحران شدید اقتصادی به سلامت عبور کنیم. در نهایت تاکید می‌نمایم: اگر بیمه‌ها به وظایف قانونی خود، یعنی آنچه را که از چندین سال گذشته در آن کوتاهی کرده‌اند به طور عادلانه عمل کنند، اصلاح تعرفه‌های پزشکی هیچ‌گونه تحمیلی به اقتصاد جامعه و هزینه خانوار وارد نخواهد کرد.»  جهان صنعت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابراهیم بیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
0
0
عالی.بنظر من دستهای خیانتکار و آلوده ای در کار هست که با این تصمیمات و جو سازیها علیه پزشکان بدنبال فرار نخبگان از مملکت عزیزمان میباشد.کاش مسئولان قدر و رو راستی مثل دکتر رازی سکان هدایت را بدست داشتند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: