کد خبر: ۳۰۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 16
در خبرها آمده بود که شکایت از دکتر سعید نمکی برای مدیریت کرونا و به خطر انداختن جان صدها هزار نفر از هموطنان به دلیل تعلل و قصور در تامین واکسن مورد نیاز جمعیت کشور انجام گرفته است.

شفاآنلاین>سلامت> در خبرها آمده بود که شکایت از دکتر سعید نمکی برای مدیریت کرونا و به خطر انداختن جان صدها هزار نفر از هموطنان به دلیل تعلل و قصور در تامین واکسن مورد نیاز جمعیت کشور انجام گرفته است.

حتی برخی رسانه ها احتمال بازداشت وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قریب الوقوع دانسته اند و به نقل از رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ مطرح کرده اند که پرونده ‌ای علیه سعید نمکی؛ وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شعبه سیزدهم دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده است. موید علویان، رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ و فوق‌ تخصص بیماری‌ های کبد و گوارش همراه با محمدرضا هاشمیان، فوق‌ تخصص مراقبت‌های ویژه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرداد ماه سال گذشته، زمانی که سعید نمکی هنوز در وزارتخانه بهداشت و درمان حضور داشت، از او شکایت کردند. به ‌کارگیری روش‌ های نادرست برای درمان بیماران مبتلا به کرونا، مرگ‌ تعداد قابل توجهی از بیماران به دلیل تصمیمات نادرست، تضاد منافع و تاخیر در واردات واکسن از جمله مسائلی است که در پرونده قضایی تشکیل شده برای وزیر بهداشت سابق درج شده است.

رسانه ها آورده اند که بررسی ‌ها نشان می ‌دهد که تنها این دو پزشک از نمکی شکایت نکرده ‌اند و شکایت‌ های دیگری هم در دادسرا علیه او ثبت شده است. اشاره رسانه ها به اعلام جرم علیه مدیران و بانیان مرگ بی سابقه هموطنان در بحبوحه پیک پنجم کرونا با دلتا به دلیل قصور و تعلل و کم کاری در واردات واکسن بوده است. براساس اعلام منابع آگاه، با گذشت ۹ ماه از ثبت شکایت علیه سعید نمکی، هنوز ابلاغیه ‌ای برای این پرونده صادر نشده است و به نقل از منبعی موثق، خبر می ‌رسد که دادسرا از نمکی برای پاسخ دادن به برخی ابهامات و سوالات دعوت و او هم مراجعه کرده است و تفهیم اتهام شده است و به برخی سوالات قاضی حاضر در شعبه محل بازپرسی پاسخ داده است.

گفته می شود پرونده قضایی سعید نمکی سنگین ‌تر شده است و چون جزئیات پرونده او محرمانه است و به طور قطع و یقین عنوان کیفری دارد، احتمال بازداشت وزیر پیشین بهداشت و درمان وجود دارد. البته پرونده شکایت از سعید نمکی اگرچه از همان دوره‌ ی وزارت او در شعبه سیزدهم دادسرای کارکنان دولت باز شد و همچنان به طور راکد باز مانده است، حال با افزایش تعداد شاکیان، ظاهرا قرار است ابعاد تازه ای از تخلفات در این پرونده، ثبت و مورد رسیدگی قرار گیرد. علویان به عنوان یکی از شاکیان پرونده می گوید: «در حال حاضر منتظریم مراحل قضایی صورت بگیرد. ما مستنداتی داریم که نشان می ‌دهد اشتباهات فاحشی رخ داده که برخی از آنها قابل پیش‌بینی بوده است». رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران می افزاید: «پرونده شکایت از سعید نمکی در شعبه سیزدهم دادسرای کارکنان دولت باز است. هنوز مشخص نیست چه گروه ‌ها یا افراد دیگری از وزیر پیشین بهداشت شکایت کرده ‌اند. حالا هم به دلیل حساسیت ‌ها، پرونده برای کسب تکلیف به دادستان کل کشور ارجاع داده شده اما هنوز اتفاقی در پرونده نیفتاده است». اما براساس آخرین خبرها پرونده در دست اقدام است و سوال و جواب از سعید نمکی ادامه دارد، مخصوصا اینکه شنیده شده است طی محاکمه‌ و بازجویی یکی از شکایت ‌کنندگان پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» به‌ خاطر کوتاهی در خرید به موقع واکسن کرونا، مستنداتی علیه نمکی و ماجرای واکسن ارائه شده است که از سوی قاضی پرونده، قابل توجه و تامل بوده است و روند پرونده مزبور به مراجع ذی ربط منتقل گردیده است.

واکنش ها به شکایت از نمکی تاکنون به این سمت و سو رفته است که کوتاهی او به عنوان وزیر وقت بهداشت و درمان، یک امر بدیهی و مسلم شناخته شده است و اگر قصور و تعلل وزارتخانه بهداشت و درمان در دولت قبل وجود نمی داشت، سیل واکسن به سوی کشور ایران سرازیر می شد و تعداد کثیری مبتلا نمی شدند یا جان نمی باختند. اما در بین واکنش ها به دادگاه سعید نمکی، آنچه جلب توجه می نماید، واکنش کیانوش جهانپور نسبت به این شکایت بوده است. «خدا به راه راست هدایتشان کند!» لب کلام رئیس سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع ‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ جهانپور که خود در دوران ریاستش به دلیل برخی فحاشی ها و بد زبانی هایی که به کارشناسان و متخصصین حوزه سلامت صرف اینکه از عملکرد او و همفکرانش در وزارتخانه بهداشت و درمان درخصوص واکسیناسیون و کنترل پاندمی انتقاد می کردند، روا داشت، تحت تعقیب قضایی گرفت و این پرونده همچنان مفتوح است، می گوید: «شکایت کردن آزاد است اما قرار نیست دستگاه ‌های رسیدگی‌ کننده الزاما در مسیر افرادی حرکت کنند که از دیگران شکایت می ‌کنند. اقدامات انجام شده در دوره قبلی وزارت بهداشت مشخص است و باید گفت امان از روزی که برخی افراد با طرح شکایت به دنبال فرافکنی و نادیده گرفتن تخلفات خود باشند. متاسفانه برخی افراد نیت‌ های درستی در مطرح کردن شکایت از نمکی ندارند و ما برای این افراد آرزوی عاقبت بخیری داریم و از خدا می‌خواهیم آنها را به راه راست هدایت کند». وی می افزاید: «احتمال دارد برخی افراد ایمان داشته باشند که نمکی در دوره مدیریت کرونا تصمیمات اشتباهی گرفته است اما بعضی افراد ممکن است به خاطر اینکه به دنبال لاپوشانی خطاهای خود یا فضاسازی علیه نمکی هستند، از ایشان شکایت کرده‌ اند. برخی افراد براساس گرایشات سیاسی یا موضع‌ گیری ‌های شخصی یا در راستایی انتقام‌ جویی شخصی و رفتارهای سیاسی‌ کارانه از نمکی شکایت کرده ‌اند».

این مقام دولتی سابق و کنونی البته در گفته های خود لاپوشانی می کند و اشاره نمی کند که تمامی افرادی که حال از دست نمکی شکایت کرده اند، هیچ مسئولیتی در وزارتخانه و ستاد کرونا درباره بیماری نداشته اند. ضمن اینکه خبرها دلالت از آن دارد که سخنان اخیر جهانپور نسبت به شکایت علیه نمکی و عاملان کشتار کرونا بی ارتباط با نقل مکان خود و دوستانش و همچنین شخص سعید نمکی به جایگاهی که در دوران کرونا و پیک پنجم بیماری خیلی تلاش کردند که به آن دست پیدا کنند، نیست. گفته می شود که به تازگی وزیر بهداشت و درمان سابق به همراه تیمش به ستاد اجرایی فرمان امام کوچ کرده اند. این افراد به اسم حمایت از تولید داخل و موسسه ای که وعده تولید واکسن برکت می داد جان صدها هزار نفر ایرانی را به خطر انداختند. در دولت قبل، البته شخص رییس جمهور و وزارت خارجه وقت این توانایی را داشتند که از محل کوواکس سازمان جهانی بهداشت اقدام به واردات واکسن های موثر و کارآمد آمریکایی و آلمانی و انگلیسی کنند، اما این اجازه هرگز به آنان توسط شخص نمکی و دوستانش که پشت پرده وزارت بهداشت و درمان کنونی را تشکیل می دهند، داده نشد، چراکه سود برخی در نخريدن واکسن بود و حتی به دولت وقت اجازه داده نشد واکسن های سینوفارم و آسترازنکا به دلیل زمین خوردن واکسن سازهای داخلی وارد کند و مرتب گفته می شد که هدف اهدای واکسن توسط شرکت های خارجی به ایران، ورشکست کردن واکسن سازان داخلی است.محمدرضا محبوب فر-کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی| روزنامه همدلی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: