کد خبر: ۳۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 09
شفاآنلاین -رییس بخش نفرولوژی بیمارستان شریعتی، با بیان اینکه پایین بودن تعرفه‌های پزشکی انگیزه پزشکان را برای ارائه خدمات درمانی از بین برده است، گفت: نتیجه این اقدام به ضرر بیماران و سیستم علمی کشور خواهد بود.
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر ایرج نجفی ، با بیان اینکه پایین بودن تعرفه‌های پزشکی منجر به بروز اشکالاتی در سیستم علمی کشور شده است، گفت: میزان تعرفه‌های پزشکی در ایران در مقایسه با آمار و ارقام تعرفه‌ها در کشورهای توسعه یافته و همچنین دوره‌های تحصیلی که پزشکان برای گرفتن تخصص طی می‌کنند، بسیار پایین است و این ناچیز بودن تعرفه‌ها موجب بروز مشکل در سیستم علمی کشور شده است.

ارتباط مستقیم میزان تعرفه‌های درمانی در بروز خطاهای پزشکی

وی در ادامه با بیان اینکه پایین بودن تعرفه‌های پزشکی ارتباط مستقیمی با خطاهای پزشکی دارد، خاطرنشان کرد: پایین بودن تعرفه‌های پزشکی انگیزه انجام صحیح و کامل خدمات درمانی در پزشکان را به دلیل عدم تناسب میان خدمات درمانی و تعرفه های پزشکی از بین برده است در نتیجه پزشکان اساس کار درمانی را حدس، تجربه و احتمالات قرار داده‌اند که این به ضرر بیماران و سیستم علمی کشور است و می‌تواند منجر به خطاهای پزشکی شود.

تعرفه‌های درمانی باید با توجه به متفاوت بودن تخصص‌های پزشکی، متغیر باشد

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون تصریح کرد: به عنوان مثال در کشور پاکستان، پزشکان مبلغی بین 2 تا 200 دلار با توجه به خدمات درمانی و فهم و تخصص خود حق انتخاب ویزیت دارند که نتیجه آن منجر به سود بیماران، پیشرفت علم و پیشرفت در مراقبت از بیمار شده است و این اقدام از نظر اقتصادی و انسانی نیز قابل قبول است بنابراین لازم است در جامعه ما نیز تعرفه‌های درمانی با توجه به متفاوت بودن تخصص‌های پزشکی، متغیر باشد.

وی ادامه داد: در بعضی از رشته‌های پزشکی مانند کولونوسکوپی، آندوسکوپی و چشم پزشکی به دلیل حق سرویسی که پزشکان جهت ابزارهای پزشکی از بیمار دریافت می کنند، درآمدی خوبی در مقایسه با سایر پزشکان به دست می آورند در نتیجه برای یکسان سازی میزان درآمدها باید تعرفه و ویزیت پزشکانی مانند پزشک داخلی بیشتر شود.

پایین بودن تعرفه‌های پزشکی زمینه ساز خروج پزشکان از کادر پزشکی و فساد است

 خزانه دار انجمن نفرولوژی ایران، پایین بودن تعرفه های پزشکی و ویزیت را عامل خروج پزشکان از کادر پزشکی دانست و افزود: بسیار مشاهده شده است که پزشکان به دلیل پایین بودن تعرفه های پزشکی به مشاغل دیگر گرایش یافته و یا حتی به کارهای غیراخلاقی مانند رشوه گیری پرداخته‌اند در نتیجه پایین بودن تعرفه‌های پزشکی می تواند زمینه ساز فساد نیز باشد.

وی یادآور شد: معضلات ناشی از تعرفه های پزشکی هیچ ارتباطی با بیمار و پزشک ندارد، بلکه دولت باید تعرفه‌های پزشکی را در رشته‌های مختلف تامین کند.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش 40 درصدی تعرفه های پزشکی سال جاری، تاکنون بیشترین مقدار افزایش تعرفه های درمانی در کشور بوده است اما این میزان نیز با توجه به میزان تورم در جامعه پاسخگوی نیازهای پزشکان نیست بنابراین لازم است ابتدا تعرفه های پزشکی درست تعیین شود و پس از آن سازمان‌های بیمه را موظف به پرداخت آن کنند.
ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: