کد خبر: ۳۰۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 09
صادق ستاری فرد از بهره‌مندی 3 تا 5 میلیون دانش‌آموز کم‌برخوردار از تغذیه رایگان در سال تحصیلی آینده خبر داد.

شفاآنلاین>سلامت>معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از بهره‌مندی 3 تا 5 میلیون دانش‌آموز کم‌برخوردار از تغذیه رایگان در سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین: صادق ستاری فرد اظهار کرد: برای مدت 10 سال بود که موضوع تغذیه دانش‌آموزی به فراموشی سپرده ‌شده بود. اکنون با توجه به تغییر سبک تغذیه و زندگی فرزندانمان و عدم مصرف صبحانه، مصرف میان وعده‌های ناسالم در میان کودکان متداول شده است و بر اساس پژوهش‌های وزارت بهداشت، به این نتیجه رسیده‌ایم که 60 درصد دانش‌آموزان از صبحانه کامل برخوردارند، لذا با توجه به نقش تغذیه در پیشرفت تحصیلی، یادگیری و رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان، موظف به پیگیری لازم در این زمینه بودیم که خوشبختانه با پیگیری‌های وزیر آموزش‌وپرورش، شرایط این کار احیا شد.

وی افزود: در قانون بودجه سال 1401، هزار و 150 میلیارد تومان برای تغذیه و شیر دانش‌آموزان پیش‌بینی شد که از دیروز، اجرای پایلوت طرح توزیع بسته‌های غذایی میان دانش‌آموزان (باغ) در استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان کلید خورد.

ستاری فرد ادامه داد: طرح باغ در آغاز کار برای 75 هزار دانش‌آموز تا پایان سال تحصیلی اجرا خواهد شد و از سال تحصیلی آینده (1402-1401) برای جمعیت دانش‌آموزی 3 تا 5  میلیون نفر دانش‌آموز به‌ویژه دانش‌آموزان مدارس و مناطق محروم و کم برخوردار، عشایری و مرزی  اجرا می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به اینکه در اجرای این طرح از  ظرفیت و حمایت خیرین، نهادهای حمایتی و مردمی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، سپاه پاسداران و هر نهاد خیری که می‌تواند به ما کمک کند، استفاده خواهیم کرد، گفت: تمهیداتی برای استفاده از ظرفیت این نهادها انجام ‌شده است، لذا امیدواریم بتوانیم بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان را با اولویت دانش‌آموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم،  برای هر دو گروه دختر و پسر و در کنار طرح  مکمل یاری دانش‌آموزان دختر پیگیری کنیم.

ستاری فرد در خصوص مواد غذایی موجود دربسته‌های طرح باغ  گفت: این بسته‌ها شامل: شیر غنی‌شده، نان غنی‌شده، خرما، گردو، کشمش و .. است. ما سعی کرده‌ایم یک بسته غذایی سالم و کامل برای دانش‌آموزان تهیه کنیم تا از این طریق برخی نیازهای غذایی دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار مرتفع شود.

وی در خصوص دلیل انتخاب استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان در مورداجرای پایلوت این طرح گفت: این طرح به‌صورت آزمایشی در حاشیه شهر کرج و مناطق محروم سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود تا بتوانیم به‌طور هم‌زمان ذائقه دانش‌آموزان مناطق شهری و روستایی و نیازهای غذایی آن‌ها را ارزیابی کنیم.

ستاری فرد افزود: در حال حاضر طرح باغ، تنها شامل مدارس دولتی می‌شود، البته در مدارس غیردولتی هم پروتکل‌های تغذیه‌ای مناسب را توصیه می‌کنیم، اما  فعلاً اولویت اجرای این طرح و بودجه اختصاص داده ‌شده به آن تنها مربوط به مدارس دولتی با اولویت مدارس مناطق محروم و کم برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ساحت های سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، ساحت تربیت‌بدنی و زیستی است، گفت:  اجرای طرح باغ در مدارس، اجرای ساحت زیستی و بدنی را به دنبال دارد. سیاست آموزش‌وپرورش تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان است و آموزش‌وپرورش در تلاش است با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و حمایت تمام نهادها، تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان را پیگیری کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت در پاسخ به این سؤال که در مناطق مختلف در سال تحصیلی جدید محتوای بسته‌های غذایی چه تفاوت‌هایی خواهد داشت؟  گفت: هدف اصلی تهیه بسته‌های غذایی برای تأمین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز دانش‌آموزان برای یادگیری و رشد جسمی بهتر است که لازم است با استفاده از ظرفیت‌های استانی و بر اساس ذائقه دانش‌آموزان و یا آمایش مناطق مختلف، تهیه و توزیع گردد.

ستاری فرد گفت: اجرای طرح باغ تا پایان خرداد 1401 به‌صورت آزمایشی است و از مهرماه سال 1401 به‌صورت رسمی در مناطق روستایی، کم برخوردار و عشایری در دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم با اولویت دانش‌آموزان دختر، اجرا خواهد شد و در این مورد امیدواریم با نیازسنجی‌هایی که از طریق استان‌ها انجام می‌شود،  مناطق با اولویت بالاتر را شناسایی کنیم.

بنا بر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی در پایان بیان کرد: از تمام نهادها می‌خواهم در اجرای این طرح به آموزش‌وپرورش کمک کنند و از تغذیه دانش‌آموزان حمایت کنند تا این طرح استمرار داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: