کد خبر: ۳۰۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 01
اکنون چند ماه است که دستور ثبت نسخه الکترونيکي توسط پزشکان در سامانه طراحي شده را وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکي ابلاغ کرده است

شفاآنلاین>سلامت> اکنون چند ماه است که دستور ثبت نسخه الکترونيکي توسط پزشکان در سامانه طراحي شده را وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکي ابلاغ کرده است و مسئولان وزارتخانه مذکور ضمن اظهار ده‌ها ويژگي مثبت براي طرح نسخه الکترونيکي در مصاحبه با رسانه‌ملي اعلام کرده‌اند که پزشکان آماده همکاري با اين طرح هستند.

از سوي ديگر دستگاه‌هاي بيمه‌گر مثل سازمان تامين اجتماعي و بيمه سلامت ايرانيان يا کارکنان دولت و بيمه‌هاي تکميلي با استفاده از اين موقعيت پيش آمده به داروخانه‌ها، پارا کلينيک‌ها و آزمايشگاه‌هاي تشخيصي و دفاتر کارگزاري پذيرش اسناد و مدارک پزشکي دستور داده‌اند که فقط هزينه موارد پزشکي ثبت شده در سامانه را به عنوان اسناد مثبت مي‌پذيرند و هزينه هر نوع آزمايش تشخيصي و نسخه پزشکي که در نسخه کاغذي نوشته شده را پرداخت نمي‌کنند.

 نتيجه اين شده است که در برخي موارد کل هزينه‌هاي مذکور را بيمار خودش به صورت آزاد بايد بپردازد. فرد بيماري که اخيرا براي انجام کلونوسکوپي و آندوسکوپي به مطب پزشکي مراجعه کرده بود اظهار مي‌کرد؛ از منشي دکتر خواستم که به پزشک بگويد مواردي که انجام داده و وجه آن را دريافت کرده است در سامانه تعيين شده ثبت کند تا او بتواند سهم بيمه از مبالغ پرداختي را از دستگاه بيمه‌گر بگيرد، منشي دکتر پاسخ داده: آقاي دکتر مي‌گويد وقت اين کار را ندارد. بيمار هم مجبور مي‌شود کل مبلغ را به صورت آزاد پرداخت کند.

 روزانه موارد بسياري به اين صورت پيش مي‌آيد که بيماران مجبور مي‌شوند هزينه درمانشان را بدون استفاده از خدمات بيمه درمان و بدون برخورداري از بيمه تکميلي که مشمول آن مي‌باشند و دستگاه بيمه‌گر از قبل پول آن را دريافت کرده است را شخصا بپردازند. چرا قبل از شروع اين طرح پزشکان که رکن اصلي اجراي اين طرح هستند توجيه نشدند و همکاري آنان جلب نشد، با سامانه آشنا نشدند و آموزش لازم را نديدند؟ چگونه است که دستگاه بيمه‌گر با وجود دريافت مدارک پزشکي مکتوب و مستند فقط چون پزشک خدمت داده شده را در سامانه ثبت نکرده است به تعهدش عمل نکرده و هزينه انجام شده را پرداخت نمي‌کند. گناه و تقصير فرد بيمه شده چيست؟ فرد بيمه شده چه مي‌تواند بکند وقتي ‌پزشک طرح نسخه الکترونيکي را اجرا نمي‌کند؟

در اين موقعيت از دستگاه بيمه‌گر انتظار مي‌رود که بهانه نياورد و هزينه‌اي را که به آن متعهد است، پرداخت کند بعد اگر اختلاف نظري بين وزارت بهداشت، پزشک و دستگاه بيمه‌گر وجود دارد موضوع را بين خودشان حل کنند نه اينکه بيمار را سرگردان کنند. ضرورت دارد راهکاري براي پرداخت هزينه‌هاي درمان اتخاذ شود تا زماني که همه شرايط لازم براي اجراي طرح نسخه الکترونيکي فراهم شود. در همين ارتباط برخي از درمانگاه‌ها هنگام مراجعه بيماران مي‌گويند ما اصلا نرم افزار ثبت نسخه الکترونيکي را نداريم. آخر چگونه چنين چيزي ممکن است؟ امثال چنين مواردي بسيار است که متاسفانه به‌دليل عدم هماهنگي بين پزشکان، سازمان بيمه‌گر و مسئولان اجراي طرح در دستگاه بهداشت و درمان و عدم وجود ناظران و کنترل کنندگان سيستم طراحي شده اجرا نمي‌شود و دودش مستقيما فقط به چشم افراد بيمه‌شده مي‌رود. پاسخگوي اين وضعيت کيست؟ از دست‌اندرکاران طرح ثبت نسخه الکترونيکي انتظار مي‌رود به عملکرد چند شهرستان بسنده نکنند چون متولي همه کشور هستند به صورت جدي عملکرد سيستم طراحي شده را در همه کشور کنترل کنند به مطب پزشکان، مراکز درماني، آزمايشگاه‌هاي تشخيصي، داروخانه‌ها و دفاتر کارگزاري سازمان‌هاي بيمه‌گر در تهران و شهرهاي بزرگ مراجعه کنند و از نزديک عملکرد اين طرح و سامانه را مورد بازبيني و ارزيابي قرار دهند و با بيماران در اين مکان‌ها صحبت کنند ملاحظه خواهند کرد که بيماران از وضعيت پيش‌آمده ناراضي هستند. در شرايطي که گراني‌هاي دارو مردم را تحت فشار اقتصادي قرار داده است چرا چنين برنامه‌اي را به اجرا مي‌گذارند؟ ضروري است مسئولان محترم ضمن بررسي همه ابعاد موضوع راهکار مناسبي براي برون‌رفت از اين وضعيت ارائه دهند و به اصلاح وضع موجود بپردازند. نبی اله عشقی ثانی تحلیلگر مسائل اجتماعی/ روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: