شفاآنلاین>سلامت> اگر جايگاه و اهميت نظام آموزشي هر کشور و نقش آن در رشد و توسعه، پيشرفت و ترقي همهجانبه زندگي شهروندان را مورد دقت وسيعي قراردهيم، در خواهيم يافت که بايد قويترين، توانمندترين وزير کابينه دولت، وزير آموزش و پرورش باشد؛ چون بدون ترديد همه کشورهاي توسعه يافته از رهگذر تغيير و تحول در نظام آموزشي به رشد و ترقي و تعالي رسيدهاند.
هر گونه تعلل، تاخير و ضعف در اين جايگاه رفيع، ضربه جبران ناپذيري را بر پيکر تربيت نيروي انساني وارد ميسازد. اگر بهخاطر داشته باشيم در تکميل و ترميم کابينه دولت سيزدهم، آخرين وزير انتخاب شده از سوي مجلس شوراي اسلامي، وزير آموزش و پرورش بود و در مقاطعي اين وزارتخانه با سرپرست اداره ميشد و اين امر خواسته يا ناخواسته، آسيب جدي را به نظام آموزشي وارد ميسازد که تقريبا تعليم و تربيت پويايي لازم را در آن مقطع نخواهد داشت. اما پس از دو وزير معرفي شده توسط رئيسجمهور به مجلس، براي سومين مرتبه نمايندگان مجلس به آقاي يوسف نوري بهعنوان وزير آموزش و پرورش راي اعتماد دادند. اما در زمان کوتاهي که از آغاز فعاليت وي ميگذرد، عملکرد ايشان مورد رضايت بخشي از فرهنگيان نيست.
در مدت بسيار کوتاه خدمات، ايشان تيتر اخبار منفي در فضاي مجازي بودهاند. نمونه آن در قانون رتبهبندي معلمان است که پس تلاش فراوان مطالبات صنفي که چندين مرتبه موجب تعطيلي مدارس و اعتراضات خياباني شد، جداول پر از اشکالي در آييننامه قانون رتبهبندي تدوين شده است. چه بسا کمتر معلمي ميتواند در اين جدول، رتبههاي پايين چهارم يا پنجم را اخذ نمايد. البته اين آييننامه اجرايي مورد اعتراض معلمان قرار گرفته و کار به آن جا کشيده که معلمان با چنين قانون رتبهبندي و با اين آييننامه، منصرف گشتهاند و اصرار بر تجديد نظر در جداول اين رتبهبندي دارند. مواضع ايشان در دفاع از حقوق معلمان از يک سو، مصاحبههاي داراي تناقض از سوي ديگر، از موارد مورد اعتراض معلمان است. بهخاطر داشته باشيد مديريت در نظامهاي آموزشي مستلزم تخصص در سطح بسيار بالايي است، يعني فرد بايد از تجربه و پختگي کامل برخوردار باشد و با تسلط وصف ناپذيري خطا و اشکال احتمالي شکل گرفته در سطح وزارتخانه را ريشهيابي کرده و بداند که در کجاي مدرسه چه اتفاقي رخ داده که مشکل، بدين شکل خود را نشان ميدهد. اين امر نيازمند شناخت عميق و دقيق از همه سطوح نظام آموزش و پرورش دارد. از سوي ديگر برخي انتصابها در بخشهاي حساس اين وزارتخانه، از ديگر اشکالات و موضوعات مورد اعتراض معلمان شريف کشورمان است. با توجه به اينکه آموزش و پرورش کانون قدرتمندترين مديراني است که امروزه لبريز و در ساير ادارات، بهترين خدمات را از خود نشان ميدهند، اين انتصابات با نقد روبهرو شده است. از سوي ديگر عدم اجراي دقيق اساسنامه تازه تدوين شده صندوق ذخيره فرهنگيان و خطاهايي در اجراي آن، از ديگر اشکالاتي است که رخ داده. دولتي کردن اين صندوق خصوصي، موضوع مورد نقد معلمان نسبت به عملکرد وزير محترم است.