کد خبر: ۳۰۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022April 28
حدود ۵ شرکت از کمک‌های دولتی برای تولید واکسن استفاده کردند و اغلب این شرکت‌هایی که از کمک‌های دولتی استفاده کردند توانایی تولید انبوه و صنعتی واکسن را داشتند. از سوی دیگر پیشنهاد کمک به شرکت‌های واکسن‌سازی با اصرار مجلس صورت گرفت

شفاآنلاین>سلامت> عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مجلس وزارت بهداشت را در دولت گذشته ملزم به حمایت از ساخت واکسن های کرونا توسط شرکت های داخلی کرد، گفت: سرمایه‌گذاری در خصوص مسائل این چنینی به نظر بنده اشتباه نبوده با توجه به اینکه میزان کمکی هم که دریافت کردند قابل توجه نبوده است.

به گزارش شفاآنلاین: همایون سامه یح نجف آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت  در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در دولت قبل به شرکت‌های متعددی برای ساخت واکسن کرونا مجوز داده شده، امروز شاهد دپوی حجم انبوهی از «واکسن‌های کرونای بی‌مشتری» هستیم که بلااستفاده است آیا مجلس در این زمینه ورود کرده و از قوه قضاییه برای بررسی این موضوع درخوستی دارد، گفت: در ابتدا خدا را شاکریم که احتیاج به واکسن در ایران کم شده است و به دلیل فروکش کردن بیماری کرونا تمایل مردم نیز به واکسیناسیون کمتر شده است.


وی ادامه داد: البته وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا توصیه می‌کنند که مردم حتما دوز سوم خود را تزریق کنند حتی در برخی از موارد به تزریق دوز چهارم نیز توصیه شده است. با فروکش کردن بیماری کرونا احتیاج به واکسن کم شده است و از همین رو تولید واکسن‌ها نیز باید کمتر شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره مجوز تولید واکسن‌های داخلی در کشور گفت: حدود ۵ شرکت از کمک‌های دولتی برای تولید واکسن استفاده کردند و اغلب این شرکت‌هایی که از کمک‌های دولتی استفاده کردند توانایی تولید انبوه و صنعتی واکسن را داشتند. از سوی دیگر پیشنهاد کمک به شرکت‌های واکسن‌سازی با اصرار مجلس صورت گرفت.

سامه یح خاطرنشان کرد: به خاطر دارم جلسه ای در این خصوص برگزار شده بود و تمامی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و اغلب نمایندگان در این جلسه حضور داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کمک برای تولید واکسن ضروری است و وزارت بهداشت ملزم شد به این شرکت‌ها کمک کند.

وی درباره دلایل تشویق شرکت‌های دانش بنیان به تولید واکسن تصریح کرد: اول اینکه مشخص بود که تعدادی از این شرکت‌ها در این زمینه موفق نخواهند شد و به تولید انبوه نمی‌رسند البته ما مجبور بودیم همه این شرکت‌ها را تشویق کنیم تا در نهایت چند شرکت بتوانند به تولید انبوه برسند و همچنین مسئله‌ای نیز ایجاد شد. دوم اینکه با انجام مراحلی که برای تولید واکسن این شرکت‌ها سپری کردند به تجربه خوبی برای تولید انواع واکسن دست یافتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این تجربیات برای ساخت واکسن‌های دیگر که درکشور تولید نمی‌شود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: به طور مثال شرکت رازی در حال حاضر در حال تولید واکسن ضد سالک است و این هم به دلیل همین تجربیاتی است که در هنگام ساخت واکسن کرونا به دست آورد. یعنی اینگونه نیست که این شرکت‌های واکسن‌سازی تجربیاتی را که به دست آورده‌اند بلااستفاده رها کنند. اگر این شرکت موفق به تولید این واکسن شود قطعا ارزآوری زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت. شرکت‌های دیگر هم قطعا می‌توانند از همین تجربیات برای تولید واکسن‌های دیگر که در کشور تولید نمی‌شود استفاده کنند.

سامه یح تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در خصوص مسائل این چنینی به نظر بنده اشتباه نبوده با توجه به اینکه میزان کمکی هم که دریافت کردند قابل توجه نبوده است. این سرمایه‌گذاری کاملا ارزشمند است و تجربه خوب و ارزشمندی این شرکت‌ها کسب کردند و ما می‌توانیم چندین برابر این سرمایه‌گذاری را صرفه جویی ارزی در آینده داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تکلیف واکسن‌هایی بلااستفاده‌ای که این شرکت‌ها دارند چه می‌شود، گفت: ما که نمی‌توانستیم پیش بینی کنیم، وضعیت کرونا چگونه خواهد شد از سوی دیگر باید ذخیره استراتژیک واکسن کرونا هم داشته باشیم و این حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن ذخیره استراتژیک واکسن در ایران است و امیدواریم که دیگر جهشی صورت نگیرد. البته من از میزان ماندگاری واکسن‌ها اطلاعات دقیقی ندارم. اما نباید اجازه بدهیم که دوباره بیماری اوج بگیرد و تازه بخواهیم ساخت واکسن را شروع کنیم. به نظرم وجود این ذخیره استراتژیک در ایران و هر کشور دیگری ضروری است و در سایر کشورها نیز این ذخیره واکسن وجود دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده سویه جدیدی ایجاد شود و جهشی در ویروس صورت بگیرد تجربه به ما نشان داده است که معمولا واکسن‌هایی که برای سویه‌های قدیمی ساخته شده بر روی سویه جدید هم موثر خواهد بود. البته در حال حاضر مشکلی در ایران از نظر بیماری کرونا به صورت جدی وجود ندارد و این به دلیل استفاده از واکسن‌های داخلی است البته واکسن‌هایی هم از چین وارد شد اما در آخر آن چه که مورد استفاده قرار گرفت واکسن‌های داخلی خودمان بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: