کد خبر: ۳۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 12
رئیس قطب ارولوژی کشور در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس قطب ارولوژی کشور گفت: از آنجا که پیوند کلیه نسبت به دیالیز خیلی انسانی تر؛ ارزان تر و کم هزینه تر است؛ وزارت بهداشت باید در راستای ایجاد امکانات بیشتر در مراکز کوچکتر و شهرستان ها اقدامات لازم دراین زمینه را فراهم سازد.

دکتر ناصر سیم فروش در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در ایران پس از انقلاب بیش از 30 هزار پیوند کلیه انجام شده حال آن که برای افزایش استفاده از افراد مرگ مغزی بایدهمچنان  فرهنگ سازی شود.

وی تصریح کرد: هیچ شهری را با جمعیت بابل نمی توان پیدا کرد که نزدیک به هزار یا در شهری با جمعیت ارومیه حدود 2هزار پیوند کلیه انجام داده باشد.

استاد ممتاز علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: میان کشورهای خاورمیانه ایران بالاترین پیوند را از لحاظ تعداد و تجربه داشته است؛ این در حالی است که مرکز پیوند شهید لبافی نژاد در مرکز پیوند ثبت امریکا جزو 10 مرکز برجسته دنیا نیز ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش های وزیر بهداشت در مرکز مدیریت پیوند روز به روز استفاده از افراد دچار مرگ مغزی برای پیوند کلیه بیشتر می شود.  به گونه ای که کشور ما حدود 8 سال اخیر از این لحاظ ضعیف و در منطقه عقب بود اما اکنون اول است.

سیم فروش افزود: در حال حاضر 20 تا 30 درصد پیوندها از افراد مرگ مغزی است و در مرکز ما بیش از 4هزار و 200 پیوند انجام شده است.

وی تعداد مراکز پیوند را در کشورمان بیش از 30 مرکز دانست و تأکید کرد: در مرکز ما حدود 30 جراح پیوند تربیت شده اند که به صورت یک شبکه در اقصی  نقاط کشور مشغول به کار هستند.

به گفته وی دوره های یک ساله ای مخصوص پیوند کلیه برای فلوشیپ های پیوند گذاشته می شود که پس از اتمام آن برای راه اندازی و انجامش به شهرستان ها می روند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: