کد خبر: ۳۰۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - 2022April 07
گرانی والدین از حضور حداکثری فرزندان‌شان در مدارس سبب واکنش آموزش‌وپرورش شد، به‌طوری‌که صادق ستاری‌فرد سخنگوی آموزش‌وپرورش در صفحه شخصی‌اش در توییتر به موضوع ‏آمادگی برای آموزش حضوری مدارس اشاره و بر ضرورت رعایت نکاتی ذیل از سوی مدارس تاکید کرد

شفاآنلاین>سلامت> با انتشار خبر ورود کرونا به ایران از ابتدای اسفندماه ۹۸، مدارس و مراکز آموزشی نخستین اماکن اجتماعی بودند که تعطیل شدند و آموزش دانش‌آموزان را به بستر غیرحضوری مانند فضای مجازی، شبکه آموزشی شاد و بسته‌های آموزشی انتقال دادند. با گذشت شش پیک همه‌گیری ویروس و افت‌‌وخیزهای فراوان در دو سال گذشته همچنان مدارس تعطیل ماندند و آموزش دانش‌آموزان به شکل مجازی ادامه یافت. در این مدت دانش‌آموزان از حضور در کلاس‌های درس بازماندند و ناچار شدند با خانه‌نشینی از آموزش مجازی در قالب شبکه آموزشی شاد یا بسته‌های آموزشی استفاده کنند.

به گزارش شفاآنلاین: تعطیلی اجباری مدارس منجر به افت یادگیری و کاهش سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان در دوران کرونا شد، اما در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان درباره بازگشایی حضوری مدارس، سرانجام سه‌شنبه ۹فروردین حجت‌الله الماسی، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و سرپرست دفتر وزارتی، دستورالعمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین را به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد. در حال ‌حاضر خوشبختانه وضعیت بیماری مناسب است و روند کاهشی شده اما این نگرانی نیز وجود دارد که به دلیل شرایطی که در تعطیلات نوروز سپری کردیم- اعم از افزایش سفرها و همین‌طور دیدوبازدیدهای فراوان آن هم بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی- با روند افزایشی بیماری و حتی پیک جدید بیماری مواجه شویم؛ از این رو برخی والدین نگران بازگشایی حضوری مدارس هستند.

نگرانی والدین از حضور حداکثری فرزندان‌شان در مدارس سبب واکنش آموزش‌وپرورش شد، به‌طوری‌که صادق ستاری‌فرد سخنگوی آموزش‌وپرورش در صفحه شخصی‌اش در توییتر به موضوع ‏آمادگی برای آموزش حضوری مدارس اشاره و بر ضرورت رعایت نکاتی ذیل از سوی مدارس تاکید کرد؛ تاکید بر رعایت بهداشت فردی و محیط، استفاده از ظرفیت شورای مدرسه برای کاستن از زمان حضور در کلاس و مدرسه، تماس با والدین برای سرویس تردد دانش‌آموزان، عدم حضور دانش‌آموزان مبتلا یا دارای علائم یا بیماری زمینه‌ای، حضور نیروهای اداری در مدارس برای تقدیر از معلمان و محصلان. در دستورالعمل اعلامی به مدارس نیز قید شده است که همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند. همچنین تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به‌صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز صرفا به‌عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد. بنا بر اظهارات صادق ستاری‌فرد «تاکید ستاد ملی کرونا این بوده که دانش‌آموزان به‌صورت حضوری و روزانه در کلاس‌ها حضور یابند و تاکید بر این است که همه دانش‌آموزان در پنج روز هفته امکان استفاده از آموزش‌های حضوری را در مدارس داشته باشند اما برنامه‌ریزی برای رعایت پروتکل‌ها و نحوه حضور دانش‌آموزان، جزو اختیارات شورای مدرسه است.» از طرفی دیروز صادق ستاری فرد معاون وزارت آموزش و پرورش در خصوص آمار حضور دانش‌آموزان به تفکیک مقاطع تحصیلی گفت: «در مقطع متوسطه اول و دوم استقبال بیشتری نسبت به مقطع ابتدایی داشته‌ایم. آمار استقبال دانش‌آموزان از حضور در مدارس در مقطع ابتدایی در حدود ۸۳ درصد و در مقطع متوسطه در حدود ۸۶ درصد بوده است. بنابراین فقط ۱۶ درصد دانش‌آموزان در این دو روز غیبت داشتند که از این تعداد حدود شش درصد به علت بیماری، ۵۸ درصد به دلیل مسافرت، ۳۶ درصد عدم همراهی خانواده بوده است ولی در کل آمار حضور دانش‌آموزان رضایت‌بخش بود.»
در حالی ۱۶ درصد دانش‌آموزان از مدرسه غیبت داشتند که دیگر اپلیکیشن شاد وجاهت قانونی ندارد و بالطبع پرونده تدریس غیرحضوری بسته شده است. بنابراین مقاومت والدین از عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس درس نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. چه بسا چند روز پیش برخی خانواده‌ها درخصوص بازگشایی مدارس در رشت دست به اعتراض زدند. والدینی که مخالف بازگشایی مدارس هستند بر این باورند که بازگشایی مدارس در شرایطی که جامعه هنوز هم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و امکان انتقال این ویروس در اماکن عمومی وجود دارد، اقدام منطقی و قابل قبولی نیست. آنها از هماهنگ نبودن سرویس مدارس، نبود تجهیزات لازم و عدم تهویه مناسب در کلاس‌های درس برای اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز گلایه‌مند هستند و اعتقاد دارند تدابیر مسوولان برای برگزاری کلاس‌ها در دوران کرونا به ماسک زدن دانش‌آموزان و باز بودن پنجره‌های کلاس محدود شده و نیاز است که تمهیدات اساسی‌تری در این زمینه اندیشیده شود. دلیل دیگری که عده‌ای را به مخالفت با بازگشایی مدارس ترغیب کرده، زمان آن است. آنها می‌گویند به دلیل انجام سفرهای نوروزی دولت باید چند روزی تامل می‌کرد و با سنجش شرایط موجود نسبت به آموزش‌های حضوری تصمیم می‌گرفت، شاید در این صورت واکنش‌های منفی به این اقدام به مراتب کمتر بود، چرا که معلمان نیز از این امر ناراضی‌اند. به گفته متخصصان نیز برای بازگشایی مدارس تصمیم عجولانه‌ای گرفته شده است زیرا هنوز زیرساخت‌های لازم برای حضور دانش‌آموزان در مدارس سراسر کشور مهیا نبوده است. به همین دلیل معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تنها تعداد ۱۶ درصد دانش‌آموزان در روزهای گذشته غایب بودند، گفت: موضوع دانش‌آموزانی که قادر به حضور در مدارس نیستند در جلسه ستاد ملی کرونا مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.
غایب‌ها به مدرسه بازگردند
این در حالی است که دکتر حمید سوری رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا نظر ستاد را الزام بر بازگشایی مدارس عنوان کرد و  گفت: حضور تمامی دانش‌آموزان در مدارس سراسر کشور الزامی است و غیبت آنها به هر دلیلی غیرموجه است. مگر دانش‌آموزانی که دارای بیماری زمینه‌ای باشند که مدرسه نزدیک محل اقامت آنها مجبور به همکاری با دانش‌آموز مورد نظر است. اما بازگشت به دوران غیرحضوری مدرسه غیرممکن است و ستاد به هیچ عنوان با آموزش غیرحضوری موافق نیست. وی افزود: بازگشایی مدارس نیز اگرچه لازم است اما به مقدمات و ملزوماتی نیاز دارد. ضرورت دارد در مدارس نظام مراقبت فعال بهداشتی ایجاد شود، بیماریابی در این مراکز آموزشی تقویت شود، سطح ایمنی دانش‌آموزان نیز مورد پایش قرار گیرد. باید وضعیت ایمنی دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور را بدانیم و برای طغیان‌های احتمالی ویروس آمادگی داشته باشیم. بسیاری از کشورها برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کرده‌اند اما باید ساز و کارها و ملزومات آن رعایت شود. در نظام مراقبتی فعال می‌توان خطرات احتمالی بهداشتی در مراکز آموزشی را به سرعت تشخیص داد. با این حال ستاد ملی مبارزه با کرونا اصرار بر بازگشایی مدارس دارد و غیبت دانش‌آموزان توجیه ندارد.
بازگشایی عجولانه
اما سیدعلی جمالیان رییس بیمارستان لواسانی درخصوص بازگشایی بی‌محابای مدارس گفت: با وجود سفرهای نوروزی احتمالا پیک هفتم کرونا طی یک یا دو هفته آینده شروع می‌شود. بنابراین اگر من تصمیم‌گیر بودم برای چنین ویروسی که بسیار ناشناخته‌ است بسیار محتاطانه تصمیم‌گیری می‌کردم؛ نه یک‌دفعه آن حجم تعطیلی که اقتصاد همه مردم را دچار مشکل کرد و طی دو سال حتی مردم نتوانند از تهران به کرج بروند و نه یک‌دفعه مثل سال جاری که همه به سفر رفتند و کنار خیابان چادر زدند. درحال‌حاضر معتقد به احتیاط بیشتر هستم. اگر می‌خواستند مدارس را بازگشایی کنند، یک‌روزدرمیان کنند تا فاصله اجتماعی رعایت شود. حتی اگر ماسک هم زده شود اما فاصله اجتماعی نباشد، فایده‌ای ندارد.
هرچند مسوولان آموزش‌وپرورش مدام بر واکسیناسیون توصیه می‌کنند اما چون آموزش حضوری حق همه دانش‌آموزان است، مبتنی بر همین موضوع، هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نشده و هیچ شخصی نمی‌تواند هیچ شرطی برای ممانعت از حضور دانش‌آموز در مدرسه بگذارد. همچنین ستاد کرونا هم این شرط را پیش‌بینی نکرده است.
عدم رعایت پروتکل‌ها در مدارس
مریم رضوی معلم کلاس دوم ابتدایی در منطقه ٧ تهران  گفت: این روزها معلمان همانند دانش‌آموزان مخالف بازگشایی مدارس‌ هستند، چرا که در حال حاضر دو تن از معلمان مدرسه ما باردار هستند و طبیعتا آموزش آنلاین برای آنها راحت‌تر بوده است. البته برای معلمانی که در شبکه شاد به دانش‌آموزان تدریس می‌کردند، تدریس حضوری راحت‌تر است. در حال حاضر تمام دانش‌آموزان به غیر از یک نفر که بیماری زمینه‌ای دارد، در کلاس من حضور پیدا می‌کنند. اما به نظرم مدارس باید دو هفته بعد از تعطیلات نوروز حضوری می‌شد، چون تمام دانش‌آموزان من مسافرت رفته‌اند و امکان انتقال ویروس زیاد است. البته تمام دانش‌آموزان کلاس من به کرونا مبتلا شدند اما والدین همچنان نگران ابتلای مجدد دانش‌آموزان هستند.
وی افزود: در هر صورت این روزها به وضوح پسرفت بچه‌ها در درس قابل مشاهده است. چه بسا در حال حاضر پنج تن از دانش‌آموزان کلاس من هنوز خواندن و نوشتن بلد نیستند. به همین دلیل حضور دانش‌آموزان در کلاس برای آنها مفید است به شرطی که پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رعایت شود.
این معلم درخصوص عدم حضور برخی دانش‌آموزان در مدرسه بیان کرد: براساس بخشنامه‌ای که از آموزش و پرورش به تمامی مدارس ابلاغ شده عدم حضور دانش‌آموزان بدون مستندات پزشکی غیرموجه است و در ارزشیابی بچه‌ها تاثیر دارد. این در حالی است که فقط ۱۶ درصد دانش‌آموزان در این دو روز غیبت داشتند که از این تعداد حدود شش درصد به علت بیماری، ۵۸ درصد به دلیل مسافرت، ۳۶ درصد به علت عدم همراهی خانواده بوده است. خانواده‌ها در حالی از حضور دانش‌آموزان به مدرسه مقاومت می‌کنند که تعطیلات نوروز همه مسافرت بودند. اگر دانش‌آموزی با حضور در کلاس درس به کرونا مبتلا شود، قطعا در سفر و مهمانی هم مبتلا می‌شود. کرونا تنها در مدرسه‌ها نیست. ترس برخی خانواده‌ها از کرونا به ضرر دانش‌آموزان شده است، زیرا بسیاری از دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی شدید شده‌اند. اگر آموزش غیرحضوری ادامه‌دار شود سطح بی‌سوادی در کشور گسترش پیدا می‌کند.
وی افزود: بچه‌ها آینده مملکت هستند و جمعیت جوان ما بسیار کم است. حتی بچه ۱۰ساله من نیز معتقد است اگر یک‌روزدرمیان می‌کردند سبب می‌شد در کلاس زیاد به هم نچسبیم، این یعنی موضوعی است که یک بچه ۱۰ساله نیز متوجه آن است.
تاثیر منفی آموزش غیرحضوری از زبان والدین
تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان طبقه ضعیف پیامدهای سنگین‌تری داشت؛ برخی از آنها مجبور شدند به‌دلیل فقر خانواده، وارد بازار کار شوند و دیگر به مدرسه بازنگردند ازجمله علی که ۱۶سال دارد و به گفته خودش از وقتی برای مدرسه گوشی تلفن می‌خواهند، کار جمع‌آوری ضایعات و مواد بازیافتی را انجام می‌دهد. همچنین پدر آرزو هشت‌‌ساله که ورود فرزندش به دبستان را همزمان با شروع دوران کرونا می‌داند، می‌گوید: پسرم برای ورود به مدرسه و کلاس اول خیلی ذوق داشت اما پارسال نه جشن شکوفه‌ها داشت و نه به‌جز یک‌ماه آن هم هفته‌ای یک یا دو روز، رنگ مدرسه را دید، خیلی تلاش کردیم که با حال و هوای مدرسه و دانش‌آموزان آشنا شود اما برنامه شاد و دردسرهای آن فرزندم را دل‌زده کرد تا حدی که دیگر مدرسه و تکالیفش را جدی نمی‌گیرد، بیشتر وقتش را با بازی کردن با تبلت و تماشای تلویزیون می‌گذراند ولی زیربار نوشتن مشق و مرور تکلیف نمی‌رود.
مادر محمدرضا که ۱۰سال دارد نیز از کیفیت پایین آموزش آنلاین گلایه‌مند است و اضافه می‌کند: هر روز صبح در خانه ما بر سر انجام تکالیف مدرسه سروصداست، همسرم تلاش می‌کند برای چند ساعتی هم که شده فرزندمان را پای کتاب و دفتر بنشاند اما انگار از وقتی مدرسه مجازی شده است، دخترمان شور و حال هر سال مدرسه را ندارد، تکالیفش را با بی‌توجهی انجام می‌دهد و علاقه‌ای به فعالیت‌های فوق برنامه مثل ورزش یا زبان نشان نمی‌دهد، انگار عادت کرده است بیشتر در خانه بماند.
ارژنگ ۱۴سال دارد و امسال کلاس هفتم است. او درباره تعطیلی آموزش حضوری به دلیل کرونا می‌گوید: بعضی از درس‌های ما تخصصی است و پدر و مادرم نمی‌توانند اشکالاتم را برطرف کنند برای همین مجبور شدم برای ریاضی، فیزیک و شیمی معلم خصوصی بگیرم و هزینه کنم و بقیه درس‌ها را کم و بیش سر کلاس یاد گرفتم.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: