کد خبر: ۳۰۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - 2022April 07
طبق ماده 111 قانون تأمین اجتماعی، مستمری بازنشستگی در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد

شفاآنلاین>سلامت> رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران  آخرین وضعیت مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان در سال 1401 را تشریح کرد و درباره علت کش و قوس های این محاسبه توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شفاآنلاین: علی دهقانی‌کیا با اشاره بر اینکه مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان در سال 1401 چیست گفت: طبق ماده 111 قانون تأمین اجتماعی، مستمری بازنشستگی در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد. بر اساس این ماده سازمان تأمین اجتماعی موظف است مستمری‌های پرداختی به بازنشستگان، از کار افتادگان کلی و مستمری بازماندگان را به نحوی تنظیم کند که هیچگاه از حقوقی که سالانه توسط مراجع ذی ربط (شورای عالی کار) تعیین می شود، کمتر نباشد.

دهقانی‌کیا افزود: کش و قوس‌هایی که این روزها در خبرها و رسانه‌ها بر سر افزایش حقوق بازنشستگان می‌شنوید یا می‌خوانید همه به خاطر ابهامی است که در بند 4 تبصر 12 قانون حقوق دستمز مصوب مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است که طی جلساتی که با مدیران سازمان و نمایندگان کانون بازنشستگان برگزار کردیم امیدواریم هر چه زودتر این مشکل مرتفع شود تا بتوانیم دل ۴ میلیون مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را شاد کنیم.
رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران با اشاره به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی از محل اتصال مواد ۹۶ و۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی به ماده ۴۱ قانون کار و بخشنامه مزد ۱۴۰۱ گفت: بر این اساس، افزایش حداقلی‌ها ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار خواهد بود ما برای بازنشستگان کمتر از چیزی را که شورای عالی کار مصوب کرده است، نمی‌خواهیم.
دهقانی‌کیا در پایان خاطرنشان کرد: طی دو ساعتی که در دومین جلسه مشترک با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان داشتیم به نتایج مطلوبی رسیدیم و هر دو گروه با هم هم نظر هستیم و اگر این ابهام برطرف شود به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.
در واپسین روزهای اسفند 1400 با تلاش وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان مشخص و ابلاغ شد، حال در سال جدید جلسات مختلفی برای تعیین حقوق بازنشستگان برگزار شده است تا بتواند بارقه‌های امید را در دل بازنشستگان روشن سازد در همین خصوص میرهاشم موسوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی اظهار امیدواری کرده و گفته است: با اتخاذ تصمیمات درست، رضایت بازنشستگان تأمین شده و به سمت ایجاد عدالت در پرداخت‌ها که هدف این سازمان است، حرکت خواهیم کرد. براساس آمار سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۱۴ میلیون و ۵۱۵ هزار نفر بیمه شده اصلی تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که در مجموع ۴۳ میلیون بیمه شده این سازمان از خدمات درمانی تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند. براساس آمار موجود اکنون حدود ۴ میلیون مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند. روزنامه ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: