کد خبر: ۳۰۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022April 06
دولت سیزدهم اهتمام خود را به کار گرفته که کمترین مشکلی در تامین دارو ایجاد نشود و تاکید داریم که اخبار غیرواقعی افزایش ۶ برابری قیمت دارو صحت ندارد و تکرار این موارد فقط می‌تواند اذهان عمومی را مشوش کند.

شفاآنلاین>سلامت> سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت شما لطفا شفاف و بدون سفسطه بگوئید در طی چند ماه گذشته از دولت سیزدهم قیمت هر گروه دارویی چقدر افزایش یافته و در سال 1401 چقدر دیگر افزایش خواهد یافت. اطلاع رسانی شفاف وظیفه شما است، مگر اینکه نظر شما متفاوت باشد

به گزارش شفاآنلاین: «تقریبا همه داروها گران شده اند، برخی خیلی زیاد و برخی کمتر، داروها گران‌تر هم خواهند شد.»

هر فردی که دارو مصرف می‌کند در ماه‌های اخیر متوجه شده است که دارو گران شده است، این گرانی اصلا خفیف و تدریجی نبوده و صدای همه مصرف کنندگان و بخصوص بیماران خاص را درآورده است.

اما سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت به شکلی خارق العاده هم افزایش قیمت داروها را تایید می‌کند و هم می‌گوید: «دولت سیزدهم اهتمام خود را به کار گرفته که کمترین مشکلی در تامین دارو ایجاد نشود و تاکید داریم که اخبار غیرواقعی افزایش ۶ برابری قیمت دارو صحت ندارد و تکرار این موارد فقط می‌تواند اذهان عمومی را مشوش کند.»

محمد هاشمی در گفت و گو با ایرنا در خصوص اخبار ناصحیح افزایش قیمت دارو در سال جدید، افزود: بسیاری از اقلام اساسی مانند گوشت، برنج و .. که سرانه مصرف شان از دارو بسیار بالاتر است در سال‌های اخیر افزایش قیمت قابل توجه داشته اند و نباید فقط افزایش اندک قیمت برخی داروها تعجب برانگیز باشد؛ ما با قاطعیت نمی گوییم که دارو هیچ افزایش قیمتی نداشته است، معمولا اکثر محصولات در طول سال افزایش قیمت دارند، دارو نیز در برخی موارد مشمول افزایش قیمت می شود.  نظارت بر قیمت و کیفیت دارو حساس تر و بسیار متفاوت از سایر اقلام است و طبیعتا، کنترل بیشتری بر روی آن صورت می گیرد؛ از سوی دیگر، مکررا در این باره توضیحاتی ارائه شده است.

انتظار عدم افزایش قیمت دارو و ثابت ماندن آن، بجا نیست چرا که صنعت دارو هم مانند بقیه صنایع کشور، هزینه و گردش مالی وابسته به اقتصاد دارد. اما نکته ای که با دقت رصد می شود این افزایش قیمت قابل مقایسه با سایر اقلام مصرفی و کالاهای اساسی نیست.

هاشمی ادامه داد: انتظار عدم افزایش قیمت دارو و ثابت ماندن آن، بجا نیست چرا که صنعت دارو هم مانند بقیه صنایع کشور، هزینه و گردش مالی وابسته به اقتصاد دارد. اما نکته ای که با دقت رصد می شود این افزایش قیمت قابل مقایسه با سایر اقلام مصرفی و کالاهای اساسی نیست. وقتی عوامل تاثیرگذار بر نرخ دارو مانند مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، نرخ ارز تخصیص داده شده، هزینه مواد بسته بندی، حفظ و نگهداری تجهیزات و ... دستخوش تغییر شود، قطعا بر قیمت داروی نهایی نیز اثر خواهد داشت.

وی ادامه داد: از طرفی در بسیاری از موارد، نرخ واقعی دارو که باید با قیمت روز ارز قیمت گذاری شود، با قیمت ارز ترجیحی قیمت گذاری می شوند. به این معنا که آن قیمت، قیمت واقعی دارو نیست. این موضوع ممکن است منجر به قاچاق معکوس دارو شود. اگر بخواهیم دارویی را با نرخ ارز نیمایی قیمت گذاری کنیم، طبیعتا با پوشش بیمه انجام می‌ شود لذا تغییر قیمت در جامعه محسوس نخواهد بود و فشاری به مردم وارد نمی شود مگر اینکه کسی بخواهد دارو را به صورت آزاد و بدون تجویز پزشک تهیه کند.

وی عنوان کرد: برخی موارد نیز مکمل تغذیه ای هستند که به اشتباه دارو تلقی می شوند و ماده اولیه این اقلام نیز چند سالی است که با ارز آزاد یا نیمایی وارد شده و تغییر قیمت ناشی از این فرایند است. این فراورده ها معمولا قیمت شان از دارو بالاتر است و جزو نیازهای درمانی جامعه نیستند.
از خواندن این حرف‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

قیمت داروها زیاد افزایش پیدا نکرده و بیمه‌ها هم افزایش قیمت را پوشش خواهند داد. خیلی هم عالی.

ما تفاوت مکمل های تغذیه ای با دارو را خوب میدانیم .اینجا تحلیل های اقتصادی نیست که ثابت کنیم فرمول ما درست است یا شما ،مردم وارد داروخانه میشوند و دارویی که قبلا با یک قیمت میخریدند را حالا باید با چند برابر قیمت تهیه کنند همانجا ذهن مردم مشوش میشود دیگر نیاز به تشویش اذهان عمومی نیست.
حالا حرف‌های ﺩﮐﺘﺮ ﻣﻬﺪﯼ ﺭﺿﺎﯾﯽ، ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺑﯿﻤﻪ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﯿﻤﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ درباره ماجرای آزاد سازی ارز دارو با روزنامه جوان را بخوانید:

«از 4 هزار قلم دارویی که در بازار هست بین 1800 تا 2 هزار قلم تحت پوشش بیمه هستند. اگر دارویی شامل آزاد سازی ارز ترجیحی قرار بگیرد، در مرحله اول اگر بیمه نیست باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که این نیاز به تامین منابع بیمه‌ای دارد. اما حتی در صورت گسترش طیف داروهای تحت پوشش بیمه، عدد فرانشیزی هم که بیمار باید آن را بپرد ازد، عد د قابل‌توجهی می‌شود. اگر قرار است میزان پرداختی بیمار تغییری نکند، باید فرانشیز پرد اختی هم کاهش پید ا کند. به طور مثال در حال حاضر د ر بخش سرپایی 70 د رصد پوشش بیمه‌ای د اریم و 30 د رصد فرانشیز و پرداخت بیمار. در صورت آزادسازی ارز د ارو این 30 د رصد فرانشیز هم عدد قابل‌توجهی خواهد شد و شاید لازم باشد این 30 درصد پرد اخت از جیب بیمار به 10 درصد یا کمتر کاهش یابد. اینجا لازم است وزارت بهد اشت و سازمان غذا و د ارو به عنوان سیاستگذار برای کاهش فرانشیز داروها هم برنامه‌ای د اشته باشند. باید کمیته‌ای مشترک تشکیل شود تا قلم به قلم داروها بررسی و تعیین شود چند درصد از فرانشیز را بیمار و چند درصد را بیمه‌ها پرد اخت کنند. با توجه به منابعی که دولت در اختیار بیمه‌ها قرار می‌دهد، آنجا تصمیم‌گیری می‌شود.

هر چند مجلس تا حدود زیادی تکلیف این مسئله را روشن کرده و گفته نرخ دارو باید مطابق با نرخ شهریور 1400 باشد، اما اگر مطابق با همین میزان اعتباری که مجلس تعیین کرده، دولت اعتبار د ر اختیار نهاد مسئول اجرای این طرح - که حالا قرار است بیمه‌ها باشند - قرار دهد، همان باید اعمال شود. بنابراین برای آنکه پرداختی بیماران به اندازه شهریور 1400 باقی بماند، باید فرانشیز هم حتماً کاهش پیدا کند و اگر قبلاً بیمار برای دارویی 30 د رصد از جیب پرد اخت می‌کرده، در آزادسازی یا حذف ارز ترجیحی باید این پرداخت از جیب به 5 یا 10 درصد حداکثر برسد تا میزان عدد پرد اختی بیمار ثابت بماند و افزایشی نداشته باشد. ما مقدمات اجرایی کار، تمهید ات و پیشرفت‌های آن را مشخص کردیم، اما هنوز چیزی از طرف دولت به سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ نشد ه‌است.

اما اگر این اتفاق نیفتد و با عنایت به اعتبار تخصیص داده شده داروهای OTC مشمول دریافت یارانه ارز ترجیحی نشوند، رشد قیمت در طیفی از 25 تا 500 درصد متغیر خواهد بود. بسته به میزان ارزبری، این‌ها دو گروه دارو هستند.

یکسری داروهای تولید داخل که مواد اولیه‌شان ارزبر است و یکسری داروها که کلاً وارداتی هستند. بنابراین داروهای د اخلی به میزان ارزبری‌شان تغییر قیمت‌شان متفاوت است، اما در لیست اولیه که از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شده بود و مشاهده کردیم، داروها طیفی از 25 درصد تا 530 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.»

تکذیب کردن راحت ترین کار این روزهای مسئولین است اما اقای هاشمی،شما در وزارت خانه ای مسئولیت گرفته اید که با جان مردم مستقیم سر و کار دارید این دیگر موضوع سیاسی نیست که اگر مخالف عقاید و افکار حزبی تان باشد تکذیب کنید و به هیچ جای کشور هم برنخورد.

اطلاع رسانی شفاف هم وظیفه شماست که خود در این حوزه استاد هستید نه اینکه مدام انگشت اتهام به سمت منتقدان بگیرید وقتی مسائل به این روشنی را تکذیب میکنید گمان میکنیم برای اینکه راه حلی برای رفع این مشکل ندارید تکذیب میکنید.

مسئله دارو جان و روان مردم است.ما تفاوت مکمل های تغذیه ای با دارو را خوب میدانیم .اینجا تحلیل های اقتصادی نیست که ثابت کنیم فرمول ما درست است یا شما ،مردم وارد داروخانه میشوند و دارویی که قبلا با یک قیمت میخریدند را حالا باید با چند برابر قیمت تهیه کنند همانجا ذهن مردم مشوش میشود نیاز به تشویش اذهان عمومی نیست.

شما علاوه بر اینکه باید شرایط را کنترل کنید تا بیش از این آسیبی به مردم و بیماران وارد نیاید لازم به یادآوری نیست که بگوئیم اطلاع رسانی شفاف هم وظیفه شماست که خود در این حوزه استاد هستید نه اینکه مدام انگشت اتهام به سمت منتقدان بگیرید وقتی مسائل به این روشنی را تکذیب میکنید گمان میکنیم برای اینکه راه حلی برای رفع این مشکل ندارید تکذیب میکنید.

اگر راهکار دارید واقعیات بازار دارو را بپذیرید و از مجموعه تحت امر خود بخواهید مسئله را حل کنند تا مردم بیش ازین دچار سختی نشوند.

خواهش میکنیم ، آقای سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، شما شفاف بفرمایید در طی چند ماه دولت سیزدهم قیمت هر گروه دارویی چقدر افزایش یافته؟

سفسطه نکنید ، تکلیف را روشن کنید در سال 1401 چقدر دیگر افزایش خواهیم  داشت؟سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: