کد خبر: ۳۰۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۳ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - 2022March 25
شفاآنلاین >سلامت >پژوهشگران مرکز تحقیقاتی Cedras-sinai موفق به طراحی ابزاری مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی شدند که قادر به پیش‌بینی حملات قلبی است.

به گزارش شفاآنلاین، این ابزار هوش مصنوعی با بررسی میزان و ترکیب پلاک‌ها در شریان‌های خونی که وظیفه خونرسانی به قلب را برعهده دارند، می‌تواند احتمال ابتلا به حمله قلبی در افراد را طی پنج سال آینده پیش‌بینی کند.

به گفته محققان، تجمع پلاک می‌تواند منجر به باریک شدن شریان‌ها شود که همین امر، رسیدن خون به قلب را سخت می‌کند و احتمال افزایش حمله قلبی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر، از آزمایش آنژیوگرافی توموگرافی رایانه‌ای که به اختصار CTA نیز نامیده می‌شود، برای اندازه‌گیری میزان باریک شدن رگ‌های بیمار در اثر تجمع پلاک استفاده می‌شود که بررسی تصاویر سه‌بعدی این آزمایش توسط پزشکان بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، اما به کمک این ابزار هوش مصنوعی، این مدت زمان به ۵ تا ۶ ثانیه کاهش می‌یابد.

در بررسی‌های صورت‌گرفته، مشخص شد که اسکن CTA از رسوبات پلاک در عروق کرونر، یکی از بهترین راه‌ها برای پیش بینی احتمال وقوع حمله قلبی در افراد است. محققان مرکز Cedras-sinai برای طراحی این ابزار، الگوریتم هوش مصنوعی را با کمک تصاویر CTA ثبت‌شده از ۹۲۱ بیمار آموزش دادند.

سپس عملکرد این ابزار روی صد‌ها بیمار مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن تا حد زیادی به نتایج بررسی‌های پزشکان نزدیک بود. در گام بعد، توانایی این ابزار برای پیش‌بینی حملات قلبی در آینده مورد بررسی قرار گرفت.

پس از تعیین میزان رسوبات پلاک در عروق توسط متخصصان، این ابزار توانست به طور دقیق بیماران را به دوسته تقسیم‌بندی کند؛ آن‌هایی که در معرض خطر بالای ابتلا به حمله قلبی قرار دارند و آن‌هایی که خطر حمله قلبی در آن‌ها طی پنج سال آینده کمتر است.

اگرچه در آزمایش‌های اولیه، این ابزار هوش مصنوعی توانست نمره قبولی را کسب کند، اما هنوز راه زیادی را برای توسعه و تکامل در پیش دارد و می‌بایست آزمایش‌های بیشتری برای تعلیم بهتر این الگوریتم روی جمعیت مختلف بیماران صورت گیرد.

حتی اگر هم این فناوری به شیوه دلخواه، بهینه شود باز هم با محدودیت‌های مواجه خواهد بود چرا که اسکن CTA روش تشخیص ارزان و مقرون به‌صرفه‌ای نیست و هر بیماری نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

با این حال، توسعه این ابزار نویدبخش آینده‌ای است که در آن، هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان در تشخیص و تحلیل سریع‌تر آزمایش‌ها کمک کند تا بتوان هشدار‌های مربوط به خطرات احتمالی را زودتر به بیماران منتقل کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: