کد خبر: ۳۰۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - 2022March 23
پژوهشگران سوابق پزشکی ۱۸۱۰۰۰ نفر در وزارت کهنه‌سربازان آمریکا را که کووید-۱۹ در آنها تشخیص داده شده بود، بررسی کردند و این سوابق را با سوابق بیش از ۸ میلیون نفر دیگر مقایسه کردند که شواهدی از عفونت کووید-۱۹ نداشتند

شفاآنلاین>سلامت> یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد افراد که بهبود یافته از کووید-۱۹ با احتمال ۴۰ درصد بیشتر ممکن است به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند.

به گزارش شفاآنلاین: یافته‌های این بررسی که در ژورنال «لنست دیابت و اندوکرینولوژی» منتشر شده است، به معنای افزایش خطر دچار شدن به دیابت پس از عفونت کووید-۱۹ به میزان یک درصد است. با توجه به حدود ۷۹.۵ میلیون نفری که در آمریکا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، ممکن است ۷۹۵۰۰۰ مورد جدید دیابت تشخیص داده شود.

به گفته این پژوهشگران، کووید-۱۹ فقط اثراتی حاد به جای نمی‌گذارد، بلکه پیامدهای بهداشتی درازمدت برای افراد ایجاد می‌کند که ممکن است تا پایان عمر به طول انجامند.

این پژوهشگران سوابق پزشکی ۱۸۱۰۰۰ نفر در وزارت کهنه‌سربازان آمریکا را که کووید-۱۹ در آنها تشخیص داده شده بود، بررسی کردند و این سوابق را با سوابق بیش از ۸ میلیون نفر دیگر مقایسه کردند که شواهدی از عفونت کووید-۱۹ نداشتند.

نتایج نشان داد که افراد مبتلا به کووید-۱۹ حتی در آنهایی که دچار عفونت خفیف یا بی‌علامت کرونا شده بودند، با احتمال ۴۶ درصد بیشتر ممکن است دچار دیابت نوع ۲ تشخیص داده شوند یا نیاز به داروی پایین‌آورنده قند خون پیدا کنند.

دیابت نوع ۲ هنگامی رخ می‌دهد که بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند یا این هورمون اثربخشی را از دست می‌دهد.

این پژوهشگران می‌گویند ممکن است کروناویروس باعث التهاب سلول‌های تولیدکننده انسولین در بدن شود و کارآیی آنها را کاهش دهد.

به گفته این پژوهشگران، رابطه میان کووید-۱۹ و دیابت نوع ۲ در همه گروه‌های افراد بدون توجه به جنسیت، قومیت یا سن آنها وجود داشت.

این نخستین بررسی نیست که کووید را با دیابت ارتباط می‌دهد. یک بررسی در سال پیش بوسیله همین پژوهشگران نشان داد که کووید-۱۹ نه تنها در افراد مبتلا به دیابت مرگبارتر است، بلکه باعث ایجاد این بیماری متابولیک در افرادی می‌شود که قبلا دچار آن نبوده‌اند. حتی موارد خفیف کرونا در کودکان ممکن است با شروع سریع دیابت دنبال شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: