کد خبر: ۳۰۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 17
اینکه چه اتفاقی افتاده و چه عواملی دست به دست هم داده تا این سنت زیبا و جشن شادمانه رنگ خشونت به خود بگیرد و این آیین باستانی شبیه نبردی خونین شود جای تأمل و بحث بسیار دارد

شفاآنلاین>سلامت> چهارشنبه‌سوری امسال هم تمام شد. شبی که باید با جشن و شادی و پریدن از روی بوته‌های شعله ور و خواندن شعر معروف «زردی من از تو سرخی تو از من» قاشق زنی و آخر از همه هم فال گوش ایستادن سر کوچه به پایان می‌رسید، امسال نیز مانند این چند سال اخیر فقط با صدای انفجار همراه بود و بوی دود و خون و در نهایت تعداد زیادی مصدوم و نقص عضو و کشته که هیچ شباهتی با آن رسم سنتی چهارشنبه‌سوری مألوف ایرانیان در سال‌های نه چندان دور نداشت.

به گزارش شفاآنلاین:  اینکه چه اتفاقی افتاده و چه عواملی دست به دست هم داده تا این سنت زیبا و جشن شادمانه رنگ خشونت به خود بگیرد و این آیین باستانی شبیه نبردی خونین شود جای تأمل و بحث بسیار دارد اما آنچه ما را می‌ترساند این است که چرا با وجود تمام هشدارها و اعلان خطرها از سوی پلیس و اورژانس و آتش‌نشانی و نهادهای مسئول فرهنگی و اجتماعی ما همچنان هرساله شاهد خشن‌تر شدن این رفتار در میان مردم و به تبع آن افزایش میزان خسارت‌ها و قربانیان هستیم.


مصدوم شدن 7 مأمورپلیس
سرهنگ موقوفه‌ای ، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره مراسم چهارشنبه‌سوری اظهار کرد: خوشبختانه امسال با تمهیدات اتخاذ شده و همچنین اقدامات انجام شده ما شاهد چهارشنبه‌سوری آرامی نسبت به سال‌های قبل بودیم و پایتخت چهارشنبه‌سوری بدون کشته‌ای را پشت سر گذاشت. البته خوب است بدانید که اقدامات پلیس برای چهارشنبه‌سوری از حدود دو ماه پیش آغاز شده و در نتیجه آن از بسیاری از اماکن و صنوف بازدید شده و مواد محترقه قابل توجهی کشف شده که تمامی اینها از سوی پلیس‌های تخصصی که پلیس پیشگیری نیز در آن حضور داشته است، انجام شده است. البته هفت نفر از مأموران پلیس دچار آسیب‌دیدگی سطحی و جزئی شده‌اند که حال تمام آنها خوب است و آسیب‌دیدگی جدی نبوده است. در چهارشنبه‌سوری امسال هیچ خسارتی به تجهیزات پلیس وارد نشده و حتی امسال انفجار سنگینی هم نداشتیم.

گزارش آتش‌نشانی از چهارشنبه‌سوری
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، درباره آخرین آمار حوادث چهارشنبه‌سوری امسال اظهار کرد: از ساعت 17 تا 24 سه‌شنبه بیش از 6 هزار و 500 تماس در سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی ثبت شده است که افزایش 20 درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. از این تعداد تماس‌ها 400 مورد اعزام داشتیم، 270 مورد حریق بوده که البته میزان حریق‌ها نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.ملکی بیان کرد: از 270 مورد حریقی که داشتیم 60 مورد آن حریق ساختمان مسکونی بوده، سایر موارد حریق در فضای سبز، سطل زباله و خودرو بوده است.

بالن آرزوها حادثه ساز شد
همچنین یک حادثه در سعادت آباد میدان کتاب، در یک مجتمع مسکونی چهارده طبقه به سامانه ١٢۵ اطلاع داده شد که بلافاصله پس از آن آتش‌نشانی به محل اعزام شد. در این حادثه به علت افتادن بالن آرزو‌ها در بالکن طبقه یازدهم این ساختمان، حریق رخ داده بود که با حضور آتش‌نشانان در محل اطفا شد. یک مورد حادثه مشابه دیگر نیز در خیابان آپادانا  رخ داد که در یک ساختمان چهار طبقه بالن آرزوها روی ایرانیت سقف حیاط خلوت افتاده و محل دچار حریق شده و دود به داخل منزل زده بود.

19 کشته در چهارشنبه‌سوری 1400
در آخرین آماری که رئیس سازمان اورژانس کشور صبح دیروز از قربانیان چهارشنبه‌سوری اعلام کرد این مراسم 19 کشته در سال 1400 برجا گذاشت.
جعفر میعادفر با بیان اینکه پیش از چهارشنبه‌سوری از مردم خواستیم تا حداقل برای خودروهای امدادی مسیر‌های عبور را باز کنند و مواد محترقه به سمت خودروهای اورژانس پرتاب نکنند، گفت: در شب چهارشنبه‌سوری 7 آمبولانس آسیب دید و آمبولانس‌های آسیب دیده ممکن است به چرخه عملیات نوروز نرسند.
 هر آمبولانسی که از چرخه کار ما خارج شود عملیات را تحت الشعاع قرار می‌دهد. باید در این محدودیت‌های آمبولانسی اینها را بازسازی کنیم تا به چرخه عملیات وارد شوند. ضمن اینکه شب چهارشنبه‌سوری نیز یکی از همکاران دچار آسیب شد.
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس نیز درباره آخرین آمار مصدومان و جانباختگان حوادث چهارشنبه آخرسال گفت: با تمام هشدارها در چهارشنبه‌سوری سال‌جاری 2817 مصدوم داشتیم که 275 نفر از آنها بستری شده‌اند و 34 نفر در آی سی یو هستند.
 از این تعداد 171 نفر قطع عضو شده‌اند و 880 نفر آسیب چشمی دیده‌اند و 850 نفر دچار سوختگی متوسط تا شدید شده‌اند. متأسفانه 19 نفر هم جان باخته‌اند.
 
آخرین آمار مصدومان تهران
یحیی صالحی طبری رئیس مرکز اورژانس تهران نیز درباره آمار نهایی مرتبط با چهارشنبه پایان سال مرکز اورژانس تهران گفت: فقط در شب چهارشنبه‌سوری 140 نفر در شهر تهران مصدوم شدند که از این تعداد 85 نفر به بیمارستان منتقل و 54 نفر در محل درمان شدند، همچنین یک نفر نیز جان باخت.
 از این تعداد 46 نفر عابر پیاده بوده‌اند. 26 نفر دچار آسیب چشمی، 54 نفر سوختگی، 5 نفر قطع عضو و 55 نفر نیز دچار آسیب سطحی شده‌اند. از این تعداد 118 نفر مرد و 22 نفر زن بوده‌اند.
  میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور همچنین عنوان کرد: بعد از نزدیک به 3 سال که مردم از مسافرت‌ها محروم بودند نوروز امسال افزایش جدی مسافرت‌ها نسبت به گذشته پیش‌بینی شده است و ما نیز آمادگی لازم برای این افزایش سفر را کسب کرده‌ایم.
 در طرح نوروزی ۵۰۰۰ آمبولانس در حالت آماده باش هستند و ۴۱۳ کمپ سلامت که در مبادی ورودی شهرها استقرار یافته است که خدمات اولیه پزشکی همچون فشارخون و معاینات اولیه صورت می‌گیرد.
 همچنین ٣٠٠٠ پایگاه زمینی از جمله ١٧٠٠ پایگاه جاده‌ای و ١٣٠٠ پایگاه شهری، ۵٠ پایگاه اورژانس هوایی را آماده کردیم.
وی در ادامه افزود: عمده سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد که بر همین اساس، قرار شد فضاهایی فراهم شود تا مسافران، بتوانند در فواصل مسیرها استراحت کرده و سپس مسیرشان را ادامه دهند.
میعادفر درباره مأموریت‌های حوادث ترافیکی در سال‌جاری گفت: در ۱۱ ماهه سال‌جاری، مأموریت‌های حوادث ترافیکی ۱۶.۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته‌ است.
وی در خصوص امدادرسانی نیروهای فوریت‌های پزشکی در جاده‌های فرعی کشور نیز خاطرنشان کرد: ما در کشور حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی داریم که در برخی از این مسیرها به‌دلیل صعب‌العبور بودن امکان حضور خودروها و موتورلانس‌های اورژانس وجود ندارد. از این‌رو عمده امداد رسانی‌های اورژانس به شکل اورژانس هوایی است.
رئیس اورژانس کشور در ادامه با اشاره به خدمات‌رسانی نیروهای فوریت‌های پزشکی، در دوران همه‌گیری کرونا گفت: از ٢۴ هزار پرسنل اورژانس ١۵ هزار نفر در مأموریت‌ها کرونا گرفتند و ۱۹ نفر از همکاران ما در مأموریت‌های کرونایی جان خود را از دست دادند و هنوز برای شهید تلقی شدن آنها با مسئولان امر به نتیجه مشترکی نرسیده‌ایم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: