کد خبر: ۳۰۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 06
موج گرد و غبار در شهرهــای خوزستان، مخصوصا اهواز باعث افزایش موارد بستری در اورژانس و کاهش دید مردم شده و این غلــظت آلودگی هوا به‌حدی غلیــظ بـــوده که ادارات چهار شهرستان تعطیل شدند.

شفاآنلاین>سلامت> موج گرد و غبار در شهرهــای خوزستان، مخصوصا اهواز باعث افزایش موارد بستری در اورژانس و کاهش دید مردم شده و این غلــظت آلودگی هوا به‌حدی غلیــظ بـــوده که ادارات چهار شهرستان تعطیل شدند. در اطلاعیه کارگروه آلودگی هوا اعلام شده بود که «روز گذشته همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌های اندیمشک، بهبهان، دزفول و شوشتر از ساعت ۹: ۳۰ تا پایان وقت اداری تعطیل اعلام شدند و در صورت تداوم این شرایط امروز (یکشنبه) نیز تعطیل خواهند بود.»

به گزارش شفاآنلاین: البته این ابلاغیه شامل، مراکـــز امدادی، درمانی، بهداشتی، اورژانس ۱۱۵، خدمات شهری شهرداری‌ها، بخش‌های عملیاتی و دارای نوبت کاری، بیمارستان‌ها و آتش نشانی‌ها در این چهار شهرستان نشد. علی تابع‌الحجه، رئیس اداره هواشناسی آبادان گفته است: «دید افقی در آبادان و خرمشهر در روز جمعه به ۱۰۰ متر کاهش یافت.»

او منشاء گردوغبار را کشورهای سوریه، اردن و عراق ذکر کرد و افزود: «سرعت باد در آبادان ۴۵ کیلومتر بر ساعت است.» همچنین به گفته علی فتحی زاده، رئیس اداره محیط زیست آبادان، میزان گردوخاک در این شهر به ۶ هزار و ۸۳۱ میکروگرم بر مترمکعب رسید که بیش از ۴۵ برابر میزان استاندارد است. در همین حال محمد اصغری، معاون سازمان هواشناسی، گفت که توده گردوخاک که از عراق وارد کشور شده بود از اواخر وقت شنبه به‌تدریج تضعیف می‌شود. طبق اعلام هواشناسی که با هشدار زرد، به شهروندان اطلاع داده بروز باد شدید در برخی از استان‌ها رخ خواهد داد، آمده است، از تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری است منجر به وزش باد نسبتا شدید تا شدید موقت، در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک خواهد شد و فعالیت این سامانه از روز دوشنبه آغاز و تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت. استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، کرمان، یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، و روز سه‌شنبه دراستان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس، تهران، قم، سمنان، قزوین، مرکزی، همدان خواهد بود. احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.

  مرگ 703 نفر در سال گذشته
در دهـه ۹۰ استان‌های جنوب و جنوب غربی و استان سیستان و بلوچستان در شرق کشور درگیر بحران ریزگردها بوده‌ که طبق اعلام مسئولان منشأ بروز این گرد و غبار در استان‌های جنوبی و غربی کشور از عراق بوده و یکی از مسئولان وزارت بهداشت، خبر مرگ 703 نفر در سال 99 را به دلیل گرد و غبار، تایید می‌کند. همان‌طور که روز گذشته عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفته است: «در سال گذشته ۷۰۳ مرگ منتسب به ذرات معلق ۲. ۵ میکرون در اهواز داشته‌ایم که ۹ مرگ به دلیل بیماری مزمن انسداد ریه، ۱۱ مرگ به دلیل سرطان ریه، ۳۷۷ مرگ به دلیل بیماری‌های ایسکمیک قلبی و ۶۳ مرگ به علت سکته‌مغزی منتسب به ذرات ۲. ۵ میکرون بود.»

  یک درصد از تولید ناخالص
این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که طبق اعلام مسئولان و آمار، بروز آلودگی هــوا و گردوغبار، به غیر از به خطر انداختن جان انسان‌ها، باعث نابودی محصولات کشاورزی، باغات و... می‌شود. همچنین در دهه 80 زیان‌های گسترده اقتصادی این پدیــده که از سمت کشور عراق به ایران و استان‌های غربی و جنوبی کشور (ایلام، خوزستان و کرمانشاه) وارد می‌شود 2227 میلیون دلار در سناریوی اول تا 13361 میلیون دلار در سناریوی چهارم بوده است. در سال 1388 هر یک روز تعطیلی در اثر گرد و غبار بر مبنای «ارزش افزوده‌ استانی»، 142 میلیون دلار و بر مبنای «متوسط ارزش افزوده‌ی کشوری»، 66 میلیون دلار، مجموعا بر اقتصاد سه استان زیان وارد کرده است. در این میان پیگیری حقوق طبیعی شهروندان از طریق سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، استفاده از مدیریت بحران، تشویق دولت عراق به کنترل کانون‌های گرد و غبار و حمایت کامل از فعالان اقتصادی استان‌های متاثر به ویژه کشاورزان توسط دولت از جمله راهکارهای این پدیده بوده است. در این میان چندی پیش بود که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از خسارت 590 هزار میلیارد ریالی گردوغبار طی 10 سال گذشته خبر داد. بنا بر آمار علی سلاجقه: «در حال حاضر وسعت کانون‌های گردوغبار داخلی کشور بالغ ‌بر 35 میلیون هکتار و میزان غبار ناشی از آنها بالغ‌بر 2. 4 میلیون تن ذرات زیر یک میکرون است.» همچنین مطالعاتی که توسط ستاد ملی در شش استان غبار خیز کشور به‌همنظور تعیین خسارت‌های گردوغبار انجام‌شده است، نشان می‌دهد که کل خسارت‌های سالانه ناشی از این پدیده به منابع زیستی و اقتصادی معادل 1. 20 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این استان‌ها بوده است که می‌توان گفت، چنان‌چه با انجام اقدام‌های مؤثر بتوان گردوغبار را مدیریت و مهار کرد، رفاه اقتصادی جامعه به همین میزان در یک دوره 10 ساله در این 6 استان بهبود خواهد یافت. با این حال، شاهسونی هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال ۹۹ در شهر اهواز بالای ۴۵۶ میلیون دلار برآورد کرده و در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «اگر ۱۰ درصد از این هزینه را به عنوان هزینه‌های درمان بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا در نظر بگیریم ۴۵ میلیون دلار هزینه بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز بوده است. در ایران نیز به طور میانگین هفت میلیارد دلار بابت مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا هزینه شده است.»

  منشاء ریزگردها کجاست؟
در این میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به این پدیده در استان خوزستان واکنش نشان دادند و بسیاری از آنها متفق القول، می‌نویسند که «چیزی به‌جز خاک برای تنفس وجود ندارد! و بسیاری بازهم نوشتند که «خوزستان هوا ندارد»، کاربری نوشت: «امروز به‌جای هوا خاک نفس کشیدیم و غلظت خاک در هوا آنقدر بالا بود که مزه خاک را روی زبانمان احساس کردیم.» برخی از کاربران برخلاف برخی از کارشناسان بر این باورند که با مالچ پاشی می‌توان از بروز گردوغبار در استان خوزستان جلوگیری کرد، اما کارشناسان بر این باورند که مالچ نفتی آسیب جبران ناپذیری به زمین و جانوران وارد می‌کند.  این در حالی است که عمده کانون‌های داخلی استان خوزستان در مناطق کم ارتفاع و نزدیک به سطح دریا است و مطالعات فراوانی در شناسایی این کانون‌ها توسط محققین صورت گرفته که اغلب مطالعات با مطالعه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب باختری (اهواز) که در سال ۹۴ انجام شد، مشترک است و طی آن ۷ کانون اصلی در استان خوزستان تعیین شد، دو ناحیه شرق اهواز با وسعت ۱۵ هزار هکتار همچنین ناحیه جنوب و جنوب شرق اهواز با مساحتی بیش از ۱۱۲ هزار هکتار به‌عنوان بزرگ‌ترین کانون استان مشخص شدند. روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: