کد خبر: ۳۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 04
شفاآنلاین-کمیته کشوری غنی سازی مواد غذایی پس از سه سال تشکیل شد و در نخستین جلسه مصوباتی از جمله غنی سازی آرد با ویتامین D در کشور و غنی سازی روغن با ویتامین A مجاز را در بر داشت.

به گزارش شفاآنلاین، کمیته کشوری غنی سازی مواد غذایی در 18 تیر امسال بعد از حدود 3 سال وفقه کاری در سازمان غذا و دارو با حضور رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت و حسینی مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برگزار شد که در نخستین جلسه مصوباتی از جمله غنی سازی آرد با ویتامین D در کشور و غنی سازی روغن با ویتامین A مجاز صورت پذیرفت.

در این جلسه با ارائه گزارش مختصری از نحوه تشکیل، آیین نامه و فعالیت‌های گذشته کمیته کشوری غنی سازی از سال 1386 تا سال 1390 و خلاصه ای از انواع پروانه‌های بهداشتی صادر شده برای فرآورده‌های غذایی غنی شده توسط مدیر کل نظارت بر مواد غذایی و مسئول برنامه‌های غنی سازی این اداره کل شروع شد و سپس مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه گزارشی از وضعیت کنونی کمبود ریزمغذی‌ها طبق آخرین پژوهش کشوری ریزمغذی‌ها ارائه کردند.

این گزارش بیان گر بهبود وضعیت کم خونی در طی اجرای برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک که از سال 1386 به اجرا در آمده است، بود. بر اساس این گزارش کاهش 25-50 درصدی کم خونی در اکثر گروه‌های سنی و جنسی مشاهده می‌شود.

همچنین، کاهش کمبود فریتین به میزان 45 تا 75 درصد در گروه‌های مختلف و کمبود ریزمغذی روی (Zn) در کودکان و نوجوانان به میزان 60 درصد و در زنان باردار به میزان 30 درصد بوده است.

طبق این گزارش وضعیت کمبود ویتامین A و D رو به فزونی دارد و این اعلام خطری است که باید برای پیشگیری از آن برنامه ریزی‌های لازم توسط کمیته کشوری غنی سازی مواد غذایی انجام پذیرد. در این جلسه موضوعات زیر مصوب شد:

1. در بستر اجرایی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، غنی سازی آرد با ویتامین D نیز اجباری شود.

2.  با عنایت به کمبود وسیع ویتامین A در کشور غنی سازی اختیاری روغن با ویتامین A مجاز اعلام شود و به منظور بهبود وضعیت ویتامین A و D در فراوده‌های لبنی و روغن به صورت اختیاری و با اهرم‌های تشویقی غنی سازی با این ویتامین‌ها انجام شود. تصمیم گیری در خصوص میزان حداقل و حداکثر میزان این ویتامین‌ها در فراوده غذایی بر عهده کمیته علمی غنی سازی است.

3. انستیتو تحقیقات تغذیه یک مطالعه پایلوت در خصوص تاثیر و اثربخشی غنی سازی آرد با ویتامین D به سفارش سازمان غذا و دارو انجام دهد.

4. مشروط به اثبات تاثیر و اثربخشی و پایداری ویتامین D در آرد و نان برنامه کشوری آن تدوین و اجرایی شود.

5. بودجه سال اول اجرای برنامه غنی سازی آرد با ویتامین D به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو) است و از سال دوم به قیمت آرد افزوده می‌شود.

6. ضابطه غنی سازی اختیاری مواد غذایی که در سال 93 در کمیته علمی غنی سازی مواد غذایی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی تهیه و تایید شده است، در این جلسه تایید شد.

7.  مقرر شد آیین نامه کمیته کشوری غنی سازی مواد غذایی بازنگری شود و عنوان آن به کمیته کشوری غنی سازی و بهینه سازی مواد غذایی تغییر یابد.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: