دکتر رحیمی با اشاره به اینکه نظارت و پایش های فصلی نقاط قوت و قابل بهبود هر دانشگاه را مشخص می کند، گفت: نظارت ها و پایش های از پیش تعریف شده باعث ایجاد کار تیمی، هم افزایی و همدلی بین تیم های دانشگاهی می شود و نقاط قابل بهبود هر دانشگاه مشخص و روند تبدیل آن به نقاط قوت تسریع می یابد.
شفاآنلاین>سلامت>معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی از بروکراسی های اداری در ساختار وزارت بهداشت که موجب سختی کار و زمان بر شدن فرایندها می شوند، گفت: در پایش ها و ارزیابی ها به دنبال شناسایی اینگونه بروکراسی های اداری هستیم تا با اصلاح آنها فرایند انجام امور اداری برای کارکنان و مردم تسهیل و تسریع شود.
به گزارش شفاآنلاین:دکتر بهروز رحیمی، در جلسه با روسای گروه های مختلف حوزه مدیریت منابع انسانی وزارت بهداشت که با محوریت ارائه گزارش عملکرد پایش، نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد، با بیان اینکه دوره مدیریت سنتی به پایان رسیده است، اظهار کرد: با منسوخ شدن دوران مدیریت سنتی، عصر مدیریت نوین آغاز شده و مدیران نیز باید نوع جدیدی از مدیریت را در برنامه کاری خود قرار دهند.
وی در ادامه عنوان کرد: مدیریت نوین از سه اصل ارزیابی، نظارت و کنترل تشکیل شده است و اگر این سه اصل را به درستی به اجرا بگذاریم، قطعا رشد و تعالی سازمانی را به ارمغان خواهیم آورد.
پایش عملکرد یکی از مهم ترین ارکان مدیریت است
دکتر رحیمی با بیان اینکه پایش عملکرد یکی از مهم ترین ارکان مدیریت است، تصریح کرد: در مفهوم ساده، پایش به معنای تعیین دستورالعمل ها و نظارت و بررسی آن در مرحله اجرا برای رسیدن اهداف از پیش تعیین شده است؛ اگر پایش به مرحله اجرا نرسد و بازخوردهای لازم را نداشته باشد، قطعا ساختار مدیریت در برخی از قسمت ها دچار ایراد و اشکال شده است.
وی با تاکید بر اهمیت برنامه های ارزیابی، پایش و نظارت استانی به صورت دوره ای و فصلی، بیان کرد: تا زمانیکه برنامه های نظارت و پایش به صورت دوره ای و فصلی مداومت نداشته باشند، اثربخشی لازم را نخواهند داشت که این مهم، اهمیت توجه ویژه به آن را دوچندان می کند.
دکتر رحیمی با اشاره به اینکه نظارت و پایش های فصلی نقاط قوت و قابل بهبود هر دانشگاه را مشخص می کند، گفت: نظارت ها و پایش های از پیش تعریف شده باعث ایجاد کار تیمی، هم افزایی و همدلی بین تیم های دانشگاهی می شود و نقاط قابل بهبود هر دانشگاه مشخص و روند تبدیل آن به نقاط قوت تسریع می یابد.
وی افزود: در مدیریت نوین چیزی به نام ارزیابی سرزده وجود ندارد و هر ارزیابی و بازدیدی باید از قبل به مرکز موردنظر گزارش داده شود تا باعث اصلاح فرایندها، بهبود نقاط قوت و هم افزایی تیمی برای رفع موانع در هر مجموعه ای شود، در غیر این صورت هر نوع پایش و بازدید دیگری اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه نگاه ارزیاب و نوع ارزیابی باید حکیمانه باشد، خاطرنشان کرد: نگاه ارزیاب به موارد مورد ارزیابی باید گسترده، دقیق و حکیمانه باشد و علاوه بر بررسی نقاط قوت، نقاط قابل بهبود را نیز بررسی و گزارش کند.
وی با بیان اینکه ارزیاب خوب کسی است که با نظارت و پایش خود، باری را از روی دوش سیستم بردارد و علاوه بر ایجاد انگیزه، شور و شوق به خدمت را نیز در دل کارکنان روشن و شعله ور کند، گفت: در پایش ها باید پیشنهادات خوب و نوآورانه کارکنان موردتوجه قرار گیرد، معمولاً در خلال پایش ها و ارزیابی ها، کارکنان برای اصلاحات ساختاری در فرایندها پیشنهادات بسیار خوبی را بیان می کنند که نه تنها نباید به سادگی از کنار این پیشنهادات گذشت، بلکه باید کارکنانی را که دلسوزانه این پیشنهادات را مطرح می کنند، تکریم و تشویق کرد.
وی در ادامه گفت: هر چه تفکرات و پیشنهادات خوب را بررسی و به اجرا بگذاریم، بار سنگین سیستم سبک تر خواهد شد و بروکراسی های سخت و سنگین اداری رفته رفته از بین خواهد رفت و این یعنی مدیریت نوین در حوزه تعالی و رشد سازمان که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.
دکتر رحیمی با بیان اینکه با تشویق و تکریم کارکنان، انگیزه خدمت و هویت سازمانی را در آنان افزایش می دهیم که همین امر باعث افزایش روزبه روز تفکرات خلاقانه در سازمان می شود، عنوان کرد: در هر نظارت و ارزیابی که از سوی وزارت بهداشت در دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام می شود باید برای کارکنان میز خدمت تشکل شود، در خلال بازدیدها باید رابطه و فضایی دوستانه میان مسئولین وزارت بهداشت و کارکنان هر دانشگاه ایجاد شود تا کارکنان بتوانند ابهامات و مشکلات خود را بیان کنند، این امر موجب افزایش کیفیت خدمات خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت ضمن اشاره به برخی از بروکراسی های اداری در ساختار وزارت بهداشت که موجب سختی کار و زمان بر شدن فرایندها می شوند، گفت: در پایش ها و ارزیابی ها به دنبال شناسایی اینگونه بروکراسی های اداری هستیم تا با اصلاح آنها فرایند انجام امور اداری برای کارکنان و مردم تسهیل و تسریع شود.
وی در پایان تاکید کرد: اصلاح ساختارهای معیوب در سازمان دقیقا به معنای فساد ستیزی و مبارزه با فساد است و درصورت توجه ویژه به این مهم، ساختار سازمانی و اداری در مسیری بهتر و صحیح تر قرار خواهد گرفت و توفیق خدمت بیشتر خواهد شد.