کد خبر: ۲۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 04
شفا آنلاین- متخصص پوست؛ مو و زیبایی ایجاد آکنه را بیشتر ناشی از تغییرات هورمونی دانست و گفت: حال آن که تا سن 16 تا 17 سالگی 60 تا 80 درصد جوانان آن را تجربه خواهند کرد.
دکتر مجید شهامی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در برخی موارد نوع تغذیه عامل ابتلا به جوش محسوب می شود. برای نمونه استفاده از مواد خوراکی شیرینی یا شیر و از طرفی دیگر استرس های عصبی هم در این مورد بی تأثیر نیستند.

به گفته وی در برخی خانم ها همزمان با نزدیکی به دوران قاعدگی افزایش جوش های صورت نیز به چشم می خورد.

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران با اشاره به این که ابتلا به جوش در برخی موارد جنبه ارثی هم دارد، افزود: یعنی برخی ترشحات زیر پوست و سیستم دفاعی نسبت به آن واکنش نشان می دهند و بعد به شکل التهاب ظاهر می شوند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات به دنبال استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی منافذ پوست فرد بسته و مانع از خروج ترشحات زیر پوست می شود و به دلیل ماندگاری در آنجا ایجاد التهاب و جوش می کند.

آیا آکنه درمان قطعی دارد؟

شهامی در خصوص درمان آکنه به خبرنگار شفا آنلاین گفت: در واقع برای جلوگیری از تخریب پوست به دلیل وجود جوش تجویزات پزشکی انجام می شود؛ زیرا برخی از جوش ها پوست بیمار را خراب می کنند.

وی افزود: همچنین گاهی اوقات وجود جوش بر اعصاب و روان تأثیر می گذارد که پزشک برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بیمارش پروسه درمان را شروع می کند در حالی که درمان آن قطعی نیست.

متخصص پوست و مو تصریح کرد: اما دارو درمانی آکنه در موارد شدید تنها با صلاح دید و انجام آزمایشات و پیگیری های لازم از سوی پزشک انجام می شود که آن هم تا نیمی از موارد به طور کامل جوش ها را از بین می برد.

وی با تأکید بر خودداری از دستکاری جوش های صورت به شفا آنلاین گفت: گاهی اوقات به دنبال دستکاری و فشار دادن جوش ها ،دوره درمان طولانی تر می شود یا از خود جای لک و اسکار باقی می گذارد .که حتی در صورت استفاده از لیزر و جراحی پوست 100درصد به حالت اولیه خودش باز نمی گردد.

وی یادآور شد: البته در برخی مواقع بدون دستکاری و ترکاندن جوش هم روی پوست جا می گذارد.

شهامی اظهار داشت: حال آن که به طور معمول جوش های سر سیاه یا سر سفید تبدیل به جوش های چرکی و التهابی می شوند که برای تخلیه باید به پزشک مراجعه شود.

این متخصص پوست و مو افزود: تخلیه این گونه جوش ها کار سختی نیست اما برای جلوگیری از ایجاد عفونت احتمالی تأکید بر مراجعه به متخصصین پوست است.

وی تصریح کرد: معمولأ خانم ها برای پوشاندن جوش یا لک های صورت از کرم های گوناگونی استفاه می کنند در حالی که این امر موجب افزایش جوش خواهد شد از این رو تاکید می شود تحت نظر پزشک درمان شوند.

عضو انجمن متخصصان پوست، مو و زیبایی توصیه کرد: خانم ها از لوازم آرایش بیش از حد و به مدت طولانی استفاده نکنند ضمن این که از استاندارد و بهداشتی بودن آنها اطمینان حاصل نمایند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: