کد خبر: ۲۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 04
متخصص اعصاب و روان در گفتگو با شفا آنلاین تصریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص اعصاب و روان ،بوق زدن های بیش از حد توسط برخی افراد را نوعی رفتار ضد اجتماعی تلقی و تأکید کرد: متأسفانه این پدیده مانند سایر انواع آلودگی های صوتی در سطح شهرهای کشور شایع بوده و علل گوناگونی هم درون آن نهفته است.

1- احساس ضعف

دکتر فربد فدائی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: برای بسیاری از افراد خودرو به عنوان گسترش جسم و روان آنان عمل می کند؛ برای نمونه فردی که احساس ضعف می کند با تمایل به تهیه خودرویی  با قدرت بالا و سرعت زیاد می خواهد این ضعف را جبران کند.

2- فردی که مورد توجه دیگران قرار ندارد

وی تصریح کرد: همچنین فردی که مورد توجه دیگران قرار ندارد با رنگ های غیر عادی اتومبیل یا تزئینات عجیب و غریب می خواهد تمایز خود را با دیگران با زبان بی زبانی به آنان بفهماند.

3- احساس نشنیدن حرف های فرد توسط اطرافیان

عضو هیئت مدیره انجمن رونپزشکان ایران ادامه داد: همچنین فردی که احساس می کند دیگران حرف هایش را نمی شنوند و برایش اهمیتی قائل نیستند با بوق زدن های بیش از حد می خواهد حرف هایشرا به گوش دیگران برسانند.

4- احساس عقب افتادگی در زندگی

وی خاطرنشان کرد: همچنین فردی که احساس می کند در زندگی عقب افتاده است به طور نا خودآگاه تمایل پیدا می کند با سرعت زیاد توسط سبقت گرفتن از دیگران جلو بیفتد.

5- بوق زدن های مکرر برای تخلیه خشم

به گفته مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گاهی بوق زدن های مکرر نماینده خشم فرد است.

وی افزود:البته  گاهی اوقات نیز رانندگان تاکسی به وسیله این کار به عابران برای سوار شدن خبر می دهند.

6- مسائل فرهنگی

وی با اشاره به این که مسائل فرهنگی نیز در ایجاد این پدیده بی تأثیر نیستند درعین حال تأکید کرد: برای نمونه دیده شده 2 دوست که در جهت مخالف یکدیگر قرار دارند به وسلیه بوق زدن با یکدیگر سلام و احوال پرسی می کنند.

دکتر فدائی ادامه داد: یا شب هنگام بعد از اتمام مهمانی به منظور خداحافظی افراد برای یکدیگر بوق می زنند.

به گفته وی همچنین در رسوم عشیره ای گاهی بوق زدن کاروان های عروس و داماد جای ساز؛ دهل و نقاره را می گیرد.

وی یاد آور شد: راننده وانتی هم  که از پشت بلندگو مردم را به خرید میوه دعوت می کند یا خریدار ضایعات و آهن قراضه نیز با بوق زدن  آسایش رااز آنان سلب می کند.

این روانپزشک تصریح کرد: سر و صدای فروشندگان دوره گرد؛ صدای بلند موسیقی که حاکی از رفتارهای غیر اجتماعی و نیازمند فرهنگسازی است بی ارتباط با سلب آسایش مردم نیستند.

وی تأکید کرد: در واقع تا زمانی که فرهنگ سازی به نتیجه برسد اعمال اقدامات بازدارنده تنبیهی به منظور جلوگیری از آن لازم و ضروری است.

وی افزود: در حقیقت بوق زدن معانی مختلفی در فرهنگ ایران دارد و با هشدار دادن در مواقع ضروری متفاوت است. ضمن این که در خیابان های شهرها بوق ها  به جای راننده ها صحبت می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران به افرادی که بیهوده بوق می زنند، توصیه کرد: خود را جای عابران؛ بیماران؛ ساکنان؛ سالمندان و دیگر افراد جامعه بگذارند تا شاهد رنج و مشقتی که بر اثر شنیدن انواع و اقسام صداهای ناگوار بوق های خشن ودلخراش تحمل می کنند نیز باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: